Tenhle článek nám jde do rány hned nadvakrát, protože nejen že měli minulý týden premiéru noví Muži v černém s podtitulkem Globální hrozba, ale týden předtím se do kin vrátili i X-Meni, pro změnu s podtitulkem Dark Phoenix. Zatímco u Mužů v černém jde o běžnou snahu dojit dávno mrtvou frančízu, poslední X-Meni v područí 20th Century Fox před prodejem Disneymu (a tedy neodvratným restartem v budoucnu) jsou zbyteční hned z několika důvodů.
Nejen že přicházejí po symbolické tečce v podobě komorního Logana, která krásně uzavřela celé mutantské univerzum, ale hlavně zpracovávají předlohu, jež se už jednou na stříbrném plátně objevila v X-Men: Poslední vzdor. Tehdy s Wolverinem, lepšími herci, vyšším rozpočtem a víc než trojnásobnými tržbami za první víkend.
Proč to tedy Hollywood dělá? Odpověď je jednoduchá – protože může, a protože to vydělává peníze. Třetí Muži v černém měli sice jen průměrné recenze, ale globálně vydělali přes 600 milionů dolarů. Studio pak nezastavila ani ta drobnost, že Will Smith a Tommy Lee Jones už chtěli jít o dům dál. Jednoduše našli nové herce a jelo se dál.
Odhady tržeb za první víkend nicméně naznačují, že tentokrát jim diváci vystaví jasnou stopku. U X-Menů už se tak stalo o minulém víkendu a studio teď musí počítat se ztrátou minimálně stovky milionů. Pozdě bycha honiti, ale když se ohlédneme do nedávné historie, zjistíme, že tohle bezhlavé vrhání se do kasovních průšvihů je čím dál tím častější.
Tedy ne že by se podobně neuváženě nechoval Hollywood i dřív. Stačí si vzpomenout na nekonečné série typu Přání smrti nebo Policejní akademie, další a další díly Prci, prci, prcičky nebo hororové série s Freddym Kruegerem, Jasonem Voorheesem a Michaelem Myersem. Jenže u všech platilo, že se vzrůstající číslovkou se snižují ambice i rozpočet, případně se celá série přestěhovala na videokazety, kde byla hrozba prodělku téměř nulová.
Dnešní ambiciózní sequely určené pro velká plátna ale musí zároveň počítat s matematikou, která nařizuje každému pokračování, aby bylo dražší a opulentnější než předchozí filmy série. Mnohdy to s průměrným režisérem a narychlo slátaným scénářem ani nelze realizovat, ale co by producent neslíbil, aby dostal na svůj projekt vytoužené razítko, no ne?
Vzpomínky na Smrtonosnou past 5 nebo čtvrtého Indiana Jonese jsou ještě hodně čerstvé, ale pojďme se mrknout na dalších sedm sérií, které měly už dávno skončit, ale oproti všem předpokladům jedou dál.
Fanoušci Jamese Camerona vám budou dokolečka tvrdit, že končit se mělo dvojkou. Kdyby si tehdy Železný Jim prosadil svou, promítal by se v kinech alternativní konec se starou Sarah Connor na dětském hřišti, který by definitivně zazdil možnost dalších pokračování. Jenže producenti řekli ne. Proto s odstupem času přišla relativně solidní trojka (hlavně díky snaživému Arniemu), následovaná zbytečnou prequelovou čtyřkou.
Ta vznikla jen proto, aby se nějak upotřebila hodnotná filmová licence. Alespoň však měla solidní rozpočet i herce, někdo se zkrátka snažil na Cameronův odkaz navázat. Jenže… pak přišel po všech stránkách levný a odfláknutý Genisys. Vypadalo to, že terminátoří rudé oko zablikalo naposled. Jenže teď je tu zpátky James Cameron, který se snaží původní sérii poslat do věčných lovišť s filmem Terminator: Temný osud. Bohužel ho nerežíruje a podle prvních ukázek to vypadá, že to nemá být hezké rozloučení, ale totální anihilace, která zajistí, že si na terminátory v Hollywoodu hodně dlouho nikdo nevzpomene. Tak snad víš, co děláš, Jime.
Del Torovy Hellboyové jsou dodnes skvělí a jakkoliv si na tyhle komiksárny v dnešním marveláckém chaosu skoro nikdo nevzpomene, mají drajv, šťávu a hrozně moc stylu i po letech. O to víc mrzí, že Del Toro s Ronem Perlmanem nenatočili trojku. Dvojka byla zkrátka dost drahá a nevydělala tolik, kolik by si studio představovalo. Del Toro se snažil třetí díl prosadit dlouho, ale nakonec se šel věnovat jiným projektům.
A studio se po letech rozhodlo, že Hellboye restartuje s jinými herci, levnějším režisérem a komornějším stylem, věrnějším komiksu. To měl mimochodem zajistit i Mike Mignola, který na produkci spolupracoval. Ani bystrá ruka duchovního otce ale nezachránila veleprůměrnou adaptaci, které chybělo charisma i nápady originálu. Naprosto zbytečná minela, která navzdory skromného rozpočtu skončila v mínusu.
První xXx bylo americkou variací na Bonda a bylo zábavné jen proto, že se v něm Vin Diesel teprve rozkoukával a taky proto, že se točilo v Praze, proto je v něm několik zábavných českých hlášek, ministr Vašut povolávající stíhačky a Xander Cage střílející raketu na traktor s valníkem plným brambor, který překáží na silnici někde u Čerčan. Dvojka byla stejně průměrným akčňákem, jenže už bez Diesela, jenž tuhle sérii přerostl.
Hlavní role se ujal Ice Cube a byla to velmi rozpačitá jízda – kriticky i komerčně. Když se pak Diesel po více než deseti letech k roli vrátil a ukázalo se, že Xander Cage není tak mrtvý, jak hlásá dvojka, škrábali se diváci na hlavě. To byl největší twist od doby čtvrtého Vetřelce (o tom až později) a proč vlastně? Kvůli podprůměrnému akčňáku bez scénáře, ve kterém defilují celebrity z šesti koutů světa. I kvůli nim se teď točí další zbytečné pokračování, z něhož budou mít radost snad jen nenároční diváci v Číně.
Druhý a třetí díl Pirátů platil dlouho za nejdražší hollywoodskou produkci všech dob. A Johnny Depp na nich vydělal dost peněz na to, aby si mohl koupit hned několik ostrovů. Kvalita obou filmů je sporná, ale budiž jim ke cti, že se snažily alespoň trochu všechno uzavřít. Jenže kampak s tím na Disneyho. Jakmile Johnny Depp všechny peníze propil (johoho), naskočilo se v roce 2011 na Vlny podivna – bez většiny herců z předchozí trilogie, zato s neutuchajícím optimismem, že zlaťáky se opět posypou. Co vám mám povídat, ten film celosvětově vydělal miliardu.
S pokračováním se otálelo snad jen proto, že Disney měl příliš práce s marvelovkami, pixarovkami a oživováním pohádek, které nejsou produkčně tak náročné jako Piráti. Ale i tak na ně znovu došlo. Salazarova pomsta vrátila do hry staré známé a vlastně nejde o zas tak špatný film. Jen je to navazování na ty první tři čím dál tím krkolomnější. A po vlažných tržbách v USA to navíc vypadá, že se tahle pirátská bárka definitivně potápí.
Sylvester Stallone má většinou dobrý odhad. Po mizerném pátém Rockym využil šanci osudu a natočil přemýšlivou šestku, která se dočkala kritického uznání a vytrhla ho ze šňůry zapomenutelných videobéček. Pak dostal šanci se vrátit i k Rambovi a čtyřku pojal jako brutální obžalobu tehdejší situace v Barmě/Myanmaru. Rambo: Do pekla a zpět všechno hezky uzavřel a dal Rambovi naději, když na konci kráčel vstříc rodné farmě. Jenže s jídlem roste chuť, a tak se Sly vrátil nejen k Rockymu (ve dvou Creedech), ale taky k Rambovi.
Zatímco za Balboou se snad definitivně a se ctí zavřely dveře, u pátého Ramba musíme doufat, že má Stallone soudnost a nepošle tuhle postavu do penálu s nějakou velkou ostudou. Finální souboj s mexickým kartelem zatím podle ukázek vypadá všelijak a možná jsme si ho opravdu mohli odpustit, nebýt Stallonovy potřeby vydělat peníze (viz také Plán útěku, který se za čínské peníze letos dočká už druhého zbytečného pokračování). Tak budeme doufat, aby to klaplo a bylo to opravdu naposled.
Občas se stane, že natočíte film, který pokračování nepotřebuje, ale představí postavu tak ikonickou, že vám to pak pořád našeptává, jak moc by lidi pokračování chtěli. U Predátora se producenti spálili hned o tři roky později, když šla do kin dvojka bez Arnieho. Vlastně se na ní nekouká špatně, ale finančně pohořela a fanoušci jedničky rozhodně spokojení nebyli.
Pak se predátor ještě vrátil ve spinoffu Vetřelec vs. Predátor a v samostatných Predátorech, u kterých se svět dodnes nemůže shodnout, jestli to byl průšvih nebo ne. A pak se ozval Shane Black, že by to tedy klidně zkusil znovu. Zapomnětlivé studio vsadilo na zapomnětlivé diváky a byl z toho jeden z největších průšvihů posledních let a naprostá urážka osmdesátkové ikony. Ostudu si uřízlo nejen studio, ale i Shane Black, který teď bude muset hodně zpytovat svědomí. Tudy ne, přátelé.
Když řekneme á, musíme říct bé. Vetřelec je s Predátorem sice spřízněn jen studiově (za obojím stojí 20th Century Fox), ale právě proto vykazuje stejnou nutkavou snahu plodit další a další sequely. Po problémové trojce, která vznikla spíše ze setrvačnosti, se vymyslel asi nejpamátnější scenáristický obrat historie, když se hlavní hrdinka naklonovala, aby se mohla vrátit do série, kterou všichni milovali a nikdo ji nechtěl křísit.
Ohlasy na čtyřku byly velmi vlažné, a tak pětka nehrozila. Naneštěstí se vrátil Ridley Scott a naznačil, že by se chtěl vrátit k jedničce a natočit prequel bez vetřelců. Znělo to slibně a Ridley měl tenkrát pořád ještě pověst hitmakera. Jenže Prometheus a Covenant vedly k rychlému vystřízlivění a kruté kocovině. Ta nás ještě zdaleka neopustila, a teď to vypadá, že Ridley dostane další peníze na třetí prequel. Ve vesmíru ani v hollywoodském studiu zjevně nikdo neuslyší náš křik.