Jestliže alespoň trochu sledujete i reakce zahraničních filmových kritiků na aktuální premiéry, asi vám neuteklo, že Hellboy to docela schytává. Vlastně docela hodně a objevily se i názory, že jde o vůbec nejhorší comicsovku vůbec. Tyhle reakce jsou na jednu stranu docela pochopitelné, protože filmový návrat superhrdiny z pekla, který svou kamennou rukou mlátí monstra ve jménu lidstva, má chyb docela dost. Šmahem ho hodit mezi ta největší filmová zvěrstva by ale nebylo fér. A jsem přesvědčený, že nový Hellboy se spoustě diváků paradoxně trefí do noty. A spoustě zase strašlivě ne…
Ačkoliv jde o restart a ocitáme se zase víceméně na začátku, klasický origin a vyprávění o tom, jak Hellboy přišel na svět a proč se postavil na stranu lidstva, nečekejte. Dozvíte se to, ale jen velmi rychle. Tenhle Hellboy (velmi fajn David Harbour ze Stranger Things) už od konce druhé světové války pracuje pro Úřad pro vyšetřování a obranu před paranormálními jevy, což znamená, že cestuje po světě a mlátí démony, upíry, čarodějnice a další potvory. A chová se při tom jako puberťák, protože pomaleji stárne a puberťák to je, což znamená, že vedle toho mlácení dostaneme i spoustu ne úplně povedených vtipů a emo fňukání. O tom však až za chvilku.
Hellboy má teď práce až nad hlavu. Nejen že si přestává rozumět s adoptivním otcem, ale po staletích se na Zemi vrací čarodějnice Nimue, která se kdysi pokusila přivolat mor, jenž by vyvraždil celé lidstvo. Zastavil ji Král Artuš, ovšem teď je tu druhé kolo a Artuš nikde. Bude stačit Hellboy? A co se stane, až zjistí, že pro něj má Nimue docela zajímavou nabídku?
Režisér Neill Marshall, který se nového Hellboye ujal, se proslavil několika epizodami Hry o trůny, a hlavně nekompromisními a brutálními béčky a sliboval, že přesně takhle hodlá přistupovat i ke své comicsovce. Návrat pekelného superhrdiny měl být pořádně drsný a měl být i mnohem věrnější předloze než předchozí filmy, jejichž režisér Guillermo del Toro využíval comicsy víceméně jen jako základ.
A Marshall dodal, co slíbil, což ovšem není nutně to, co by diváci chtěli vidět. Nový Hellboy je skutečně hodně drsná podívaná, v níž se sekají hlavy, krev stříká proudem, těla se trhají na kusy a urvat někomu čelist je tak nějak běžné. Hellboy se změnil v krvavý brak. Ale v brak, který se za svou brakovost nestydí. Snaží se ze sebe i dělat legraci, i když popravdě zrovna ty vtipy se tvůrcům úplně nepovedly, avšak fandové cíleně přehnané řezničiny budou v kině hodně spokojení. No a milovníci starších filmů asi dost šokovaní…
Ještě větší problém, než násilí může být – tentokrát pro obě skupiny – extrémní překotnost, s jakou Hellboy pádí dopředu. Jako kdyby měli tvůrci před natáčením na stole materiál na tři filmy a bylo jim líto cokoliv vyhodit. Tak tam narvali všechno. Hellboy pádí dopředu a odmítá se zastavovat, takže na vývoj vztahů mezi postavami není vůbec čas a pokud si odskočíte na malou, nejspíš po návratu do sálu zjistíte, že se změnilo tolik věcí, že vůbec netušíte, co se děje.
Marshall se pokusil do filmu narvat strašně moc postav, monster a informací a pořád se tu něco děje. Bez ustání. A spolu s režií akčních scén, v nichž se tvůrci občas musí spoléhat na mizerné triky (na druhou stranu tu jsou skvělé masky) a hodně rychlý a chaotický střih je výsledkem film, který je docela těžké usledovat. A možná, že se někdy v půlce začnete sami sebe ptát, jestli vám to za to stojí.
zdroj: Falcon
Pokud se ovšem naladíte na stejnou vlnu jako tvůrci a přistoupíte na béčková pravidla i na fakt, že tenhle Hellboy nestál moc peněz, a přesto chce vypadat, pokud možno co nejvelkolepěji, můžete si ho užít. Znalci předlohy tu navíc dostanou opravdu spoustu malých a velkých hellboyovských příběhů z comicsů, ale ty jsou paradoxně do filmu vložené takovým způsobem, že divák, který comicsy nezná, se v tom všem bude jen těžko orientovat. Mnohdy se čeká i půl hodiny na vysvětlení toho, proč se Hellboy a tohle monstrum nemají rádi. Znáte Hellboye? Budete vědět. Neznáte? No… tak to máte trošku smůlu.
Filmový Hellboy chce být především pro fanoušky, kteří ocení to, že tvůrci se nebáli do filmu procpat spoustu věcí ze stránek comicsu a budou ochotnější odpustit mu horší triky, překotné tempo a minimální práci s vedlejšími postavami. Hellboy zkrátka přichází s jinou tváří, než měli jeho předchůdci. Je drsnější, šílenější, rychlejší a brakovější. A ví to o sobě a odmítá dělat ústupky, což se mu nakonec nemusí v kinech vyplatit. A víte co? Já jsem si tu novou tvář i přes hromadu chyb a problémů vlastně docela užil.
Hodnocení: 3/5