Recenze: Hellboy – pekelný superhrdina pořádně přitvrdil

15. 4. 2019 - 10:18 | Recenze | Matěj Svoboda

Recenze: Hellboy – pekelný superhrdina pořádně přitvrdil zdroj: tisková zpráva

Rudý drsňák Hellboy se vrací s novou tváří, novým režisérem, a především s úplně novým přístupem. Bude vám sedět?

Jestliže alespoň trochu sledujete i reakce zahraničních filmových kritiků na aktuální premiéry, asi vám neuteklo, že Hellboy to docela schytává. Vlastně docela hodně a objevily se i názory, že jde o vůbec nejhorší comicsovku vůbec. Tyhle reakce jsou na jednu stranu docela pochopitelné, protože filmový návrat superhrdiny z pekla, který svou kamennou rukou mlátí monstra ve jménu lidstva, má chyb docela dost. Šmahem ho hodit mezi ta největší filmová zvěrstva by ale nebylo fér. A jsem přesvědčený, že nový Hellboy se spoustě diváků paradoxně trefí do noty. A spoustě zase strašlivě ne…

Ačkoliv jde o restart a ocitáme se zase víceméně na začátku, klasický origin a vyprávění o tom, jak Hellboy přišel na svět a proč se postavil na stranu lidstva, nečekejte. Dozvíte se to, ale jen velmi rychle. Tenhle Hellboy (velmi fajn David Harbour ze Stranger Things) už od konce druhé světové války pracuje pro Úřad pro vyšetřování a obranu před paranormálními jevy, což znamená, že cestuje po světě a mlátí démony, upíry, čarodějnice a další potvory. A chová se při tom jako puberťák, protože pomaleji stárne a puberťák to je, což znamená, že vedle toho mlácení dostaneme i spoustu ne úplně povedených vtipů a emo fňukání. O tom však až za chvilku.

hellboy 2 zdroj: tisková zpráva

Hellboy má teď práce až nad hlavu. Nejen že si přestává rozumět s adoptivním otcem, ale po staletích se na Zemi vrací čarodějnice Nimue, která se kdysi pokusila přivolat mor, jenž by vyvraždil celé lidstvo. Zastavil ji Král Artuš, ovšem teď je tu druhé kolo a Artuš nikde. Bude stačit Hellboy? A co se stane, až zjistí, že pro něj má Nimue docela zajímavou nabídku?

Režisér Neill Marshall, který se nového Hellboye ujal, se proslavil několika epizodami Hry o trůny, a hlavně nekompromisními a brutálními béčky a sliboval, že přesně takhle hodlá přistupovat i ke své comicsovce. Návrat pekelného superhrdiny měl být pořádně drsný a měl být i mnohem věrnější předloze než předchozí filmy, jejichž režisér Guillermo del Toro využíval comicsy víceméně jen jako základ.

A Marshall dodal, co slíbil, což ovšem není nutně to, co by diváci chtěli vidět. Nový Hellboy je skutečně hodně drsná podívaná, v níž se sekají hlavy, krev stříká proudem, těla se trhají na kusy a urvat někomu čelist je tak nějak běžné. Hellboy se změnil v krvavý brak. Ale v brak, který se za svou brakovost nestydí. Snaží se ze sebe i dělat legraci, i když popravdě zrovna ty vtipy se tvůrcům úplně nepovedly, avšak fandové cíleně přehnané řezničiny budou v kině hodně spokojení. No a milovníci starších filmů asi dost šokovaní…

hellboy 3 zdroj: tisková zpráva

Ještě větší problém, než násilí může být – tentokrát pro obě skupiny – extrémní překotnost, s jakou Hellboy pádí dopředu. Jako kdyby měli tvůrci před natáčením na stole materiál na tři filmy a bylo jim líto cokoliv vyhodit. Tak tam narvali všechno. Hellboy pádí dopředu a odmítá se zastavovat, takže na vývoj vztahů mezi postavami není vůbec čas a pokud si odskočíte na malou, nejspíš po návratu do sálu zjistíte, že se změnilo tolik věcí, že vůbec netušíte, co se děje.

Marshall se pokusil do filmu narvat strašně moc postav, monster a informací a pořád se tu něco děje. Bez ustání. A spolu s režií akčních scén, v nichž se tvůrci občas musí spoléhat na mizerné triky (na druhou stranu tu jsou skvělé masky) a hodně rychlý a chaotický střih je výsledkem film, který je docela těžké usledovat. A možná, že se někdy v půlce začnete sami sebe ptát, jestli vám to za to stojí.

zdroj: Falcon

Pokud se ovšem naladíte na stejnou vlnu jako tvůrci a přistoupíte na béčková pravidla i na fakt, že tenhle Hellboy nestál moc peněz, a přesto chce vypadat, pokud možno co nejvelkolepěji, můžete si ho užít. Znalci předlohy tu navíc dostanou opravdu spoustu malých a velkých hellboyovských příběhů z comicsů, ale ty jsou paradoxně do filmu vložené takovým způsobem, že divák, který comicsy nezná, se v tom všem bude jen těžko orientovat. Mnohdy se čeká i půl hodiny na vysvětlení toho, proč se Hellboy a tohle monstrum nemají rádi. Znáte Hellboye? Budete vědět. Neznáte? No… tak to máte trošku smůlu.

Filmový Hellboy chce být především pro fanoušky, kteří ocení to, že tvůrci se nebáli do filmu procpat spoustu věcí ze stránek comicsu a budou ochotnější odpustit mu horší triky, překotné tempo a minimální práci s vedlejšími postavami. Hellboy zkrátka přichází s jinou tváří, než měli jeho předchůdci. Je drsnější, šílenější, rychlejší a brakovější. A ví to o sobě a odmítá dělat ústupky, což se mu nakonec nemusí v kinech vyplatit. A víte co? Já jsem si tu novou tvář i přes hromadu chyb a problémů vlastně docela užil.

Hodnocení: 3/5

7 filmových sérií, které končí příliš pozdě

17. 6. 2019 | Téma | Václav Rybář

V nejlepším se má přestat. Jenže je to umění, které hollywoodští producenti a tvůrci televizních i filmových seriálů málokdy ovládají.
Hvězda z pekla: nejlepší filmoví Satani, ďáblové a antikristi

11. 4. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Do kin vstupuje nový Hellboy, zplozenec pekla, který naštěstí kope za lidi a monstrům obvykle rozmlátí ksicht svou kamennou pěstí, nebo je rozstřílí na kusy. Hellboy ale není ani zdaleka jediný ďábel, ze kterého se stala filmová hvězda.
Hellboy dorazí už příští čtvrtek, jak připomíná nový featurette a klip

1. 4. 2019 | Trailery | Redakce Dokina.cz

Nový Hellboy vtrhne do kin už příští čtvrtek a fanoušci by se měli připravit na něco podstatně jiného než to, co nám před lety naservíroval Guillermo del Toro.
Hellboy: nové tv spoty nastavenou laťku nikam neposouvají

15. 3. 2019 | Trailery | Adam Homola

Minule to necenzurovaný trailer trochu zlepšil a s laťkou posunutou nahoru toho dva nové tv spoty moc nedělají.
V necenzurovaném traileru na tu pilu Hellboy přitlačil a je to znát

4. 3. 2019 | Trailery | Adam Homola

Druhý trailer na Hellboye je tady a konečně má alespoň nějakou šťávu. Tentokrát jde o eRkový trailer, nicméně těch pár nadávek a trocha krve není to, kvůli čemu by to stálo za to.
Podívejte se na první trailer na nového Hellboye. Nebo radši ne

20. 12. 2018 | Trailery | Adam Homola

Tak jsme se dočkali prvního traileru na nového Hellboye a není to dobré. Film nenatáčí Guillermo del Toro, režisér prvních dvou snímků, ale Neil Marshall.
Nový Hellboy je na prvním plakátu řádně pekelný

2. 10. 2018 | Novinky | Adam Homola

Hellboy je už za rohem: do kin by měl dorazit v dubnu příštího roku, což znamená, že teaser bychom měli dostat velmi brzy. První ukázku tu zatím nemáme, ale tvůrci se pochlubili něčím, nad čím nejde jen tak mávnout rukou – novým plakátem s titulním hrdinou.
Nový Hellboy dorazí do kin až za rok

Nový Hellboy dorazí do kin až za rok

1. 12. 2017 | Novinky | Adam Homola

Nový Hellboy je teprve na začátku cesty, a ještě chvíli si na něj počkáme. Konkrétně něco málo přes rok – film bude mít premiéru 11. ledna 2019, jak reportuje THR.
David Harbour se představuje jako Hellboy

14. 9. 2017 | Novinky | Adam Homola

První i druhý Hellboy od režiséra Guillermo del Tora se řadí k těm sice menším, ale o to zajímavějším a odvážnějším filmům podle komiksů. Rudého hrdinu tehdy ztvárnil Ron Perlman, kterému je dnes 67 let, a tak byl třetí díl už víceméně jasně mimo hru. Hollywood je ale Hollywood a zajímavá látka se nenechává ležet ladem. Proto se Hellboy vrací pod taktovkou jiného režiséra, v kůži jiného herce a teď o sobě dává skrze Twitter zase po čase vědět.