Shazam! - recenze nového superhrdiny se smyslem pro humor

3. 4. 2019 - 13:59 | Recenze | Matěj Svoboda

Shazam! - recenze nového superhrdiny se smyslem pro humor zdroj: Archiv

Comicsovka Shazam! zkouší do superhrdinského žánru přinést víc nadhledu a humoru. Jak se jí to povedlo? A stojí za to u toho být?

Před nějakými deseti lety byli fandové comicsovek vděční za cokoliv, co se objevilo v kině. Dnes je filmů se superhrdiny tolik, že člověk stěží stíhá vidět všechny. A Hollywoodu začalo docházet, že kdo chce uspět, musí se odlišit. Ne moc, protože fandové nemají rádi velké změny, ale i tak není od věci dávat jednotlivým příběhům trošku specifický ksicht. Dvojka Captaina Americy je tak špionážní, Ant-Man vsadil víc na humor a nedávná Captain Marvel jde podobně jako Wonder Woman trošku naproti holkám.

A právě tyhle malé rozdíly a tahle snaha oslovovat vždycky trošku jiný segment publika nakonec může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu filmu. Shazam! chtěl být také malinko jiný a trailery slibovaly zábavu, která bude víc rodinná, víc pohodová a méně seriózní nebo dokonce temná. Proč ne? Fungovat by to mohlo, a ne každá comicsovka se musí brát smrtelně vážně. Ale taky by to mohlo skončit jako pořádný průšvih. U Shazama je to tak napůl.

shazam 1 zdroj: Archiv

Hlavní hrdina Billy Batson je čtrnáctiletý kluk, jenž vyrůstal v pěstounských rodinách, ale v málokteré vydržel déle než pár měsíců. Na ulici se o sebe umí postarat a kdyby to bylo jen na něm, bez náhradní rodiny by se obešel. Jenže o tom ve svém věku rozhodovat nemůže, a tak skončí v další famílii, která je extrémně pozitivní, plná dětí a dobré nálady, z čehož Billy není moc nadšený. Tohle ovšem není jediná změna v jeho životě. Ačkoliv to tak nevypadá, podle všeho by tenhle trochu držkatý kluk mohl být ideální materiál pro superhrdinu, což si myslí i mocný čaroděj, jenž se rozhodne předat mu svoje schopnosti.

Z Billyho se má stát superhrdina Shazam, dvoumetrový nabušenec, který umí létat (i když se to musí chvilku učit), má nadlidskou sílu, dovede z rukou střílet blesky a kulky ho maximálně pošimrají. Stačí říct nahlas jeho jméno a z puberťáka je najednou frajer, co by zvládl férovku se Supermanem. Pořád jde však o čtrnáctiletého Billyho, takže i když zvládne unést autobus, užívá si hlavně toho, že se s ním chtějí lidi fotit na Instagram a že může jako dospělák zdrhnout ze školy. Zodpovědnost mu nic neříká, dokud se na scéně neobjeví šílený doktor Sivana, který chce s pomocí sedmi smrtelných hříchů nadělat ve světě pořádnou paseku. Má Billy na to, aby jako Shazam ochránil celé lidstvo, a hlavně svou novou rodinu?

Studio Warner Bros., které za Shazamem stojí, se ošklivě spálilo s filmy jako Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti nebo Liga spravedlnosti. Ty byly až příliš temné a dokázaly sice pobavit znalce předloh, ale filmové publikum se u nich v kinech nudilo čím dál víc. Warneři si tedy řekli, že to zkusí jinak a jejich comicsy by měly být méně propojené a a hlavně by se neměly brát tak vážně. U velkolepého Aquamana to vyšlo, pokud ovšem na Shazama půjdete s tím, že dostanete něco podobného, čeká vás asi šok. Oproti svému podvodnímu bráchovi totiž tahle comicsovka vypadá jako chudý příbuzný.

shazam 2 zdroj: Archiv

Shazam! víc, než na velkolepých soubojích stojí na dialozích, humoru a snaze působit jako feel good film, který si z comicsového žánru malilinko utahuje (i když zdaleka ne tolik jako třeba Deadpool) a mají se u něj bavit jak děti, tak i jejich rodiče. Takže místo velkých bitek, na něž nakonec však taky dojde, většinu času chodí jeden velký superhrdina s duší malého kluka a jeho brácha po městě a jen tak kecají a dělají voloviny. Zábavné to je ale spíš na papíře.

Režisér David F. Sandberg, který natočil třeba velmi solidní horory Zhasni a zemřeš nebo Annabelle 2: Zrození zla, má totiž trošku problém zvládat timing jednotlivých vtipů a občas střílí dost vedle. Místo legrace se tedy sem tam objeví spíš pocit trapnosti a paradoxně nejhorší to je v momentech, kdy se povede nějaký opravdu dobrý fór, ale tvůrci mají pocit, že musí divákům polopatě vysvětlit, že právě tady a teď se stalo něco legračního a je potřeba se tomu smát.

shazam 3 zdroj: Archiv

Shazam! se až příliš snaží být legrační a „family friendly“, bohužel občas to působí zoufale nepřirozeně. Zachary Levi v hlavní roli sice hodně zachraňuje, a i Mark Strong si svého přehnaně superzlého zloducha užívá, ovšem celkově se v téhle comicsovce docela těžko hledá něco, co by vyloženě pozitivně vyčnívalo. Shazam! je paradoxně nejsilnější v těch několika lehce hororovějších scénách, u nichž se režisér Sandberg evidentně cítí silnější v kramflecích.

Celkově nemůžu říct, že bych se u téhle očividně trošku levnější a méně ambiciózní comicsovky vyloženě nudil, ovšem pocit, že Shazam! svou šanci trošku promarnil, ve mně zůstává i pár dní po projekci. Svou výjimečnost a smysl pro humor a nadhled film nezvládá stoprocentně prodat a krom těhle věcí vlastně nic moc nového nabídnout nemůže. Potenciál tu ale pořád je, tak můžeme doufat, že u případné dvojky si to už celé sedne trošku lépe.

Hodnocení: 3/5

ČLÁNKY O FILMU

Druhý díl Shazam! napíše scénárista jedničky

12. 4. 2019 | Novinky | Redakce Dokina.cz

Shazam! se v kinech ještě ani pořádně neohřál a filmová společnost Warner Bros se již údajně pustila do přípravy druhého dílu. Scénáře by se měl opět chopit Henry Gayden, v souvislosti s režií pak určité zdroje hovoří o Davidu F. Sandbergovi.
Dwayne Johnson: sólovka Black Adam se začne točit příští rok

10. 4. 2019 | Novinky | Adam Homola

Do kin se sice chystá Hellboy a hned za ním Avengers: Endgame, ale teď v nich řádí Shazam! Sympaťák, co se učí se svými schopnostmi zacházet a chová se jako dítě (protože dítě je), má teď za hlavního záporáka Marka Stronga, ale dříve či později se popere s přeci jen trochu vyšší ligou: Dwaynem „The Rock“ Johnsonem.
Komiksové reparáty, aneb když vám první průšvih superhrdinské dveře nezavře

9. 4. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Když to nevyjde poprvé, je potřeba zkoušet to znovu. Napravit si reputaci po roli v nepovedené comicsovce není nic těžkého. Filmů se superhrdiny je totiž čím dál víc, někdy ale ani druhá šance nepomůže...
Čtyři tváře Captain Marvel

Čtyři tváře Captain Marvel

8. 3. 2019 | Téma | Václav Rybář