Spike Lee

17. 2. 2008 - 22:45 | Téma | red

Spike Lee zdroj: tisková zpráva

Spike Lee je jedním z nejvýraznějších osobností současného černošského filmu. Prostřednictvím jeho díla se evropské publikum seznamuje s tímto směrem novodobé kinematografie, který má své kořeny v 60

Spike Lee Spike Lee je jedním z nejvýraznějších osobností současného černošského filmu. Prostřednictvím jeho díla se evropské publikum seznamuje s tímto směrem novodobé kinematografie, který má své kořeny v 60. a 70. let, kdy se poprvé objevily soustavnější tendence ze strany černošské menšiny vytvořit ucelenou filmařskou komunitu. Spike Lee k tomu říká: „V dějinách amerického filmu museli černoši příliš často spoléhat na Hollywood, pokud chtěli vyprávět své příběhy. Jsem odhodlán to změnit, přestože mé prostředky jsou skrovné. Nesmíme záviset na Spielberzích a spol., abychom definovali svou existenci. Černoši musí vyrábět své vlastní filmy.“

Spike Lee se narodil 20. března 1957 v Atlantě. Na Newyorské univerzitě studoval filmovou školu a již během studia natočil dva krátké filmy (The Answer, Sarah). Roku 1982 absolvoval hodinovým filmem Joe’s Bed-Stay Barber Shop: We Cut Heads, který byl uveden a oceněn na několika mezinárodních festivalech (Montreal, Locarno, zisk „studentského Oscara“). Poté se jistou dobu věnoval tvorbě videoklipů. V roce 1986 byl s velkým ohlasem uveden v Cannes jeho celovečerní debut Ona to musí mít. Tento černobílý film byl vyroben nezávislou společností, kterou založil Lee s přáteli: 40 Acres and a Mule Filmworks (název je odvozen od nařízení po občanské válce, kdy osvobození otroci dostávali určené příděly půdy: čtyřicet akrů a mezka). Příběh dívky, která se nemůže rozhodnout mezi třemi milenci, plný duchaplného humoru a bizarních situací, připomíná svou ironií v mnohém Woodyho Allena, ale též v něm nalezneme stopy evropského filmu (Truffaut, Godard). Snímek se tématicky zcela odlišoval od tradičních filmů s černošskou problematikou, zabývá se mezilidskými vztahy a sexuálními zvyklostmi v prostředí černošské intelektuální middle-class.

Jednej správně Debut měl veliký úspěch u kritiky i v kinech a tak Spike Lee obdržel nabídku od společnosti Columbia na natočení dalšího filmu Blázinec ve škole (1988). Jde o muzikál, který je satirou na tzv. „fraternities“, tedy studentské spolky. Většina herců jsou i protagonisty dalšího filmu Jednej správně (1989). Ten byl zařazen do hlavní soutěže MFF v Cannes roku 1989. Spike Lee se v něm postavil proti pštrosí politice černošského hnutí 70. let a vyslovil se pro definici černošské otázky, pro sebepoznání: „Jednej správně hovoří o světě, nejenom o Americe, jde tam o rasismus a nesnášenlivost na celém světě.“ Děj je situován do černošské části Brooklynu a celý se odehrává v podstatě na jedné ulici, kde se scházejí a potkávají známé figurky a kde má jediný běloch ve čtvrti Sal se svými dvěma syny krám s pizzou. Spike Lee uvádí na scénu jednotlivé postavy a výstižně je charakterizuje několika tahy. Film vypráví o zrodu agrese, která se jednoho dne provalí na povrch. Za perného vedra se rozpoutá v Salově podniku rvačka, ke které je přivolána policie a v následné přestřelce je jeden z účastníků zabit. Zloba se následně obrátí proti Salově pizzerii, která je zdevastována. Film končí dvěma výroky o násilí: v jednom Martin Luther King násilí odsuzuje, ve druhém Malcolm X tvrdí, že je aktem sebeobrany černošského obyvatelstva. Podle Spike Leea se oba názory nijak nevylučují, jeho názorové východisko bychom mohli přiblížit parafrází myšlenky Malcolma X: „Neobhajuji násilí. Sebeobrana není násilí. My tomu říkáme inteligence“.

Malcolm X Čtvrtým filmem byl příběh profesionálních hudebníků, v němž hraje Denzel Washington: Mý lepší blues (1990). Divácká i kritická úspěšnost Spike Leea v USA i v mezinárodním měřítku mu umožnily spolupráci s velkými hollywoodskými studii, jež je však nesnadná z důvodu režisérova uměleckého temperamentu, který je příliš nevypočitatelný. Ve filmu Horečka džungle (1991), podobně jako v Jednej správně, vyjádřil svůj postoj k černošské otázce, která je však u něj chápána daleko komplexněji a ne tak černobíle, jak tomu často bývá v militantní černošské tvorbě. Tématem filmu je vztah mezi mužem a ženou odlišných ras. Sociálně jsou úlohy netradičně obrácené. Černoch Flipper (Wesley Snipes) pochází z vyšších vrstev, je architektem, kdežto Angie (Annabella Sciorraová), jeho sekretářka, pochází z proletářského prostředí. Vztah mezi nimi je nazírán z poněkud deformujícího úhlu, neboť Flipper je vázán ke své ženě a dceři. Spike Lee rozehrává téma černošství ve více rovinách, mj. poukazuje i na rasismus barevných, jehož projevy jsou stejně nesmyslné jako na straně bílých.

Roku 1992 natáčí portrét slavného černošského vůdce s Denzelem Washingtonem v hlavní roli (nominace na Oscara): Malcolm X, roku 1995 kriminální drama Clockers, 1996 pak vytváří komedii Sex po telefonu o aspirující mladé herečce v New Yorku. V témže roce natáčí i politicky zaměřený film o skupině černochů cestujících autobusem přes celou zemi na Million Man March: Dlouhá jízda. Tyto snímky mají stále silnou diváckou odezvu, stejně jako další film s Denzelem Washingtonem He Got Game (1998), z prostředí univerzitního světa, kde Spike Lee podkrývá potemnělou stránku náboru školních atletů. Ve filmu Krvavé léto v New Yorku (1999) poněkud odbočil ze své linie obvyklých polemik o černošských komunitách a rasismu a natočil příběh na základě skutečných událostí: drama o lidech poznamenaných řáděním krutého masového vraha. Roku 2000 vytvořil útočnou satiru na svět televizního průmyslu Bamboozled, roku 2002 nejprve natočil jednu ze sedmi povídek v Dalších deset minut I. a také film 25. hodina. Pod hollywoodská křídla se navrátil lupičským thrillerem Spojenec (2006) s Clivem Owenem a (opět) Denzelem Washingtonem v hlavních rolích.

Spike Lee Spike Lee je neobvykle všestranným tvůrcem. Je režisérem, scénáristou, střihačem, hercem i producentem. Jeho filmy z počátečního období zachycují různé aspekty černošské situace, přičemž se vyhýbá zažitým stereotypům. Jeho sdělení nejsou podbízivá, nemoralizují, ale jsou charakteristická svou věcnou přímostí a názorovou nekompromisností. Svým dílem nehlásá násilí, ale právě díky jeho radikálním postojům ho můžeme částečně řadit k militantně laděným tvůrcům. Vytvořil si svůj vlastní, osobitý režijní styl, pro který se vžilo označení „Lee’s touch“. Jeho filmy oscilují mezi ironií, autorskou distancí a hyperrealismem (Jednej správně). Zásadní význam má pro něj zvuková stopa: filmy jsou plné zvýrazněných reálných zvuků, přemíry hlučných dialogů, které jakoby měly o to víceútočit na diváka. Důležitá je v jeho díle i samotná hudba jako nutné dokreslení atmosféry, prostředí: ať už je to hudba původní (pro dva filmy skládal hudbu jeho otec Bill Lee), či repertoární (rapová hudba v Jednej správně). Spike Lee často používá živý rytmus střihu, včetně častého využití paralelní montáže. Pro své výsadní postavení jak mezi nezávislými, tak i mezi komerčními filmaři, pro své renomé originálního tvůrce, je také nazýván černošským Orsonem Wellesem amerického filmu. V 90. letech je označován jako vůdčí osobnost „nové černé vlny“ (vedle Spike Leea jsou sem řazeni filmaři jako Ice Cube, Darwell Martinová, Kasi Lemmonsová, Rusty Cundieff, Robert Townsend, Hype Williams, bratři Hughesovi, John Singleton ad.). Spike Lee svými filmy dokázal, že má co říct a umí zasáhnout co nejširší okruh diváků, bez ohledu na barvu pleti.

DALŠÍ TEXTY:

Jednej správně - recenze

25.hodina - recenze

Dalších deset minut I. - recenze

ČLÁNKY O FILMU

Emily Mortimerová

Emily Mortimerová

15. 7. 2009 | Téma | red

Emily Mortimerová neklame tělem. Je ženou ze seriozní britské rodiny. Právě takovou, jak ji ukazují mnozí filmaři v čele s Woodym Allenem (thriller Match Point – Hra osudu, 2005)
Martin Landau

Martin Landau

13. 7. 2009 | Téma | red

Martin Landau patří do početné skupiny meziválečných brooklynských kluků převážně židovského původu, kteří se nadchli pro film a herectví
Jeff Daniels

Jeff Daniels

25. 5. 2009 | Téma | red

Paul Giamatti

Paul Giamatti

4. 5. 2009 | Téma | red

Po léta byl zapsán jako představitel vedlejších úloh v bláznivých komediích, proto takřka všechny překvapil jedinečnými výkony v nezávislých snímcích American Splendor a Bokovka
Liev Schreiber

Liev Schreiber

20. 4. 2009 | Téma | red

Pro Hollywood zůstává Liev Schreiber představitelem klíčových vedlejších úloh ve velkofilmech, od hororů (trilogie Vřískot, 1996-2000) přes science fiction (Koule, 1998) až k romancím (Kate a Leopold, 2001)
Charlize Theronová

Charlize Theronová

17. 3. 2009 | Téma | red

Svou kariéru začala jako baletka. Po skončení baletní kariéry se uplatnila jako herečka. Objevuje se hlavně v komerčně laděných snímcích, Oscarovým výkonem ve filmu Zrůda však přesvědčila o své schopnosti zvládnout i náročnější party
Drew Barrymoreová

Drew Barrymoreová

17. 3. 2009 | Téma | red

Začínala jako dětská hvězda ve filmu E. T. Bývalá dětská hvězda, která překonala své osobní problémy z puberty. Dokázala se vrátit do horních sfér Hollywoodu a opět se prosadit, tentokrát nejen jako herečka, ale také coby veleúspěšná producentka několika hitů, v nichž sama účinkovala
Kirsten Dunstová

Kirsten Dunstová

24. 12. 2008 | Téma | red

Mladá herečka, které se podařilo navázat na úspěšnou kariéru dětské hollywoodské hvězdy i v dospělosti
Ian McShane

Ian McShane

15. 11. 2008 | Téma | red

Tvář buldoka předurčuje Iana McShanea do rolí nesmlouvavých drsňáků, lhostejno na které straně zákona se zrovna nacházejí
Jennifer Garnerová

Jennifer Garnerová

15. 10. 2008 | Téma | red

Za všechno může špionský seriál Alias (2001-06) a s ním ústřední role agentky Sydney Bristowové

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.