Emily Mortimerová neklame tělem. Je ženou ze seriozní britské rodiny. Právě takovou, jak ji ukazují mnozí filmaři v čele s Woodym Allenem (thriller Match Point – Hra osudu, 2005). Decentní, možná až upjaté hrdinky, které tak obtížně konkurují v očích mladých mužů živelným kráskám. To je typická úloha pro herečku, jíž není cizí komedie ani drama.
Narodila se 1. prosince 1971 v londýnském Finsbury Parku do rodiny právníka a spisovatele Sira Johna Mortimera a jeho ženy Penelope Gollopové. Rodiče jí zajistili prvotřídní vzdělání, absolvovala dívčí internátní školu St Paul's (k jejím spolužačkám patřila Rachel Weiszová) a poté na oxfordské Lincoln College vystudovala ruštinu a angličtinu. Po škole nastoupila do deníku London Telegraph a vypadalo to, že se bude po vzoru svého otce živit psaným slovem. Převážila ale láska k herectví, jemuž se Emily příležitostně věnovala už na střední škole. Krátce po dokončení univerzity získává první drobné úložky na televizní obrazovce (romance Skleněná panna, dobrodružný Sharpe's Sword, oba 1995).
Svého filmového debutu se Emily Mortimerová dočkala už v roce následném, objevila se v thrilleru Lovci lvů (1996). Dobrodužný příběh z Afriky nabídl pro Mortimerovou tak typickou úlohu: oddanou ženu, jež svého manžela (Val Kilmer) následuje doslova na kraj světa. Připomeňme třeba mladou Angličanku Cecil v historické romanci Se slovníkem v posteli (2003), před kterou snoubenec (Hugh Dancy) upřednostní domorodou Selimu (Jessica Alba). Historické kostýmní snímky vůbec patří do jejího rejstříku, po dramatu Královna Alžběta (1998) následoval muzikál Marná lásky snaha (2000). Mortimerová se objevila také ve společenské satiře Bright Young Things (2003) jako Nina Blountová, dívka z lepší společnosti, které chudý spisovatel Adam (Stephen Campbell Moore) nabídne lásku, nikoli už náležité finanční zajištění.
V duši velké romantičky, které ale nedovedou překročit konvence a dát prostor svým vášním, takové byly Nina i Cecil. Ve vrcholné podobě pak takovouto hrdinku představila Mortimerová v thrilleru Match Point – Hra osudu (2005). Hrála tu opět ženu z vysokých kruhů, zamilovanou do okouzlujícího, ale amorálního floutka Chrise (Jonathan Rhys Meyers).
Emily Mortimerová je pro anglické tvůrce ideální představitelkou nešťastných citlivých žen. Vrcholný důkaz podala v satirizujícím životopisu Jeffrey Archer: The Truth (2002), kde ztělesnila princeznu Dianu. Prosadila se však rovněž do rolí ústředních hrdinek pro romance, například po boku Bruce Willise (Kid, 2000), Aleka Baldwina (sitcom 30 Rock, 2007), popřípadě Ryana Reynoldse (Chaos Theory, 2007). Osvědčit dokázala i komediální nadsázku, když v bláznivých komediích Růžový panter (2006) a Růžový panter 2 (2009) zosobnila obrýlenou a přehlíženou asistentku Nicole, objekt nesmělé touhy komisaře Clouseaua (Steve Martin).
S pokusy vymanit se zažitých stereotypů začala Emily Mortimerová v hororu Vřískot 3 (2000), kde se coby herečka Angelina poprvé výrazněji představila americkému publiku. Během své stěží patnáctileté filmové kariéry vyzkoušela již všechny možné žánry, nejdále ve své proměně zašla v akčním thrilleru The 51st State (2001), zosobnila tu dominantní vražedkyni Dakotu. Mortimerové však mnohem víc svědčí procítěné, komplexně pojímané úlohy v intimních příbězích. Dosvědčuje to v tragikomedii Krásní & úžasní (2001) coby začínající herečka Elizabeth spoutávaná svými nejistotami, popřípadě v rodinném dramatu Milý Frankie (2004). Ke dvěma výrazným rolím jí pomohla někdejší studia ruštiny. V hořké komedii Vidláci v Rusku (2003) ztělesnila dokumentaristku Angelu, jež sleduje bratry (David Arquette, Tim Blake Nelson), kteří si v Rusku hledají nevěsty. V hitchcockovsky laděném thrilleru Transsiberian (2008) hraje misionářku navracející se domů po transsibiřské magistrále.
Emily Mortimerová právě proniká do hlavních rolí, českým kinům se však tato drobná nezávislá dramata vyhýbají. I díky okrajovým úlohám v hollywoodských kusech ale můžeme ocenit její křehkou krásu v kombinaci s nevtíravým, střídmým hereckým projevem.