Pro Hollywood zůstává Liev Schreiber představitelem klíčových vedlejších úloh ve velkofilmech, od hororů (trilogie Vřískot, 1996-2000) přes science fiction (Koule, 1998) až k romancím (Kate a Leopold, 2001). Úloha, jíž by výrazněji prokázal svůj herecký talent, však přišla až v televizním dramatu RKO 281 (1999) věnovaném vzniku Občana Kanea, kde ztělesnil Orsona Wellese.
Isaac Liev Schreiber (nar. 4. října 1967) svou životní a profesní pouť nasměroval zcela opačným směrem než většina jeho kolegů. Rodák z kalifornského San Franciska a syn herce Tella Schreibera vyrostl na newyorském Manhattanu. Klasické herecké vzdělání pak získával nejen na Yale School of Drama, ale také v londýnské Royal Academy of Dramatic Art (ještě předtím vystudoval sémiotiku na Hampshire College v Amherstu). Přestože zpočátku usiloval o dráhu spisovatele a scenáristy, už v Amherstu podlehl kouzlu amatérského divadla a po dvojici výše zmíněných hereckých škol započal kariéru na jevištích a posléze před kamerami. První herecké úspěchy Schreiber zaznamenal na divadelním festivalu v Edinburghu, dlouho však na Britských ostrovech nevydržel a zamířil na newyorské divadelní scény – objevil se na Broadwayi (V altánu od Jane Bowlesové, Moonlight Harolda Pintera v režii Karla Reisze) i na mimobroadwayských jevištích (dramata All For One nebo Goodnight, Desdemona, Good Morning Juliet).
Před kamerami začal Liev Schreiber sbírat zkušenosti v polovině devadesátých let a už od počátku se objevuje po boku velkých hvězd. Přesto na filmové projekty mnoho štěstí neměl – hrával totiž obvykle pouze pro několik zbloudilých duší, jež se na daném filmu v kinosále ocitly. Debutoval jako transvestita Gregg v crazy komedii se Stevem Martinem Blázni a poloblázni (1994), mihl se teenagerskou romancí s Drew Barrymoreovou a Chrisem O’Donnellem Šílená jízda (1995) a připsal si i hereckou spolupráci s Woodym Allenem a Peterem Falkem v komedii Klauni (1995). Do povědomí publika se mohl poprvé výrazněji vepsat alespoň úlohou jednoho z únosců v thrilleru s Melem Gibsonem Výkupné (1996). Naštěstí se již v téže době se velké obliby těšila americká nezávislá scéna, jejíž zástupci nalezli úlohy i pro Schreiber. Ten se stal přímo hereckým specialistou na vztahové komedie a melodramata, v nichž několikrát ztělesnil navenek silného, avšak citlivého muže Mohl tak zazářit jako vyhazovač zamilovaný do svobodomyslné Mary (Parker Poseyová) v komedii Party Girl (1995). Po boku Poseyové se představil rovněž v roli začínajícího spisovatele Carla v hořké romanci Cesta do města (1996) a objevil se i v komedii Řeči, řeči… (1996) jako ochranitelský ex-milenec novinářky Laury (Anne Hecheová).
Vrchol „nezávislého“ období Lieva Schreibera přišel s jednou z jeho nejslavnějších a nejznámějších rolí – Cottonem Wearym, nespravedlivě obviněném z několikanásobné vraždy, který v triptychu hororových parodií Vřískot (1996-2000) vytváří satirický prvek na americké mediální prostředí. Schreiber se totiž objevuje jako obyčejný človíček, jenž se původně ne zcela dobrovolně stává středobodem médií, avšak postupně se proměňuje v mediálního žraloka, využívajícího své popularity k úspěšné kariéře. A který stejně úspěšně proplouvá i mezi útoky několika šílených vrahů v rozšklebené masce.
Přesto, že se zapsal do povědomí publika, představitelem vedlejších rolí zůstal i nadále. Tentokrát v něm Hollywood spatřoval sympatického chlapíka, ale zároveň tak trochu suchara. Schreiber ztělesnil nejen solidního manžela, který v souboji o domáckou Pearl (Diana Laneová) nemůže konkurovat svobodomyslnému Walkerovi (Viggo Mortensen), v nostalgické komedii Procházka po Měsíci (1999). Ale také zástupce šerifa Wargla v nevydařeném hororu Fantom (1997) anebo astrofyzika Teda Fieldinga, pátrajícího po původu futuristického plavidla potopeného na dně oceánu ve vysokorozpočtové sci-fi Koule (1998).
Své nejúspěšnější herecké období Liev Schreiber prožil na rozmezí let 1999 a 2000. Mezi jeho hrdinné postavy patřil například bojovník za lidská práva Sam Chaiton, jenž se podílel na osvobození nespravedlivě odsouzeného boxera Rubina „Hurikána“ Cartera (Denzel Washington), v dramatu Hurikán v ringu (1999). Naopak v modernizované variaci na shakespearovské téma Hamlet (2000) ztělesnil Schreiber zrádného Laerta. Ze dvou z nemnoha hlavních rolí se pak mohl těšit jednak v tragikomedii Spring Forward (1999), věnované soužití dvou odlišných správců parku, kde se představil v úloze bývalého vězně s hlavou plnou ideálů Paula. A druhak v životopisně laděném dramatu RKO 281 (1999), které mu nabídlo úlohu entuziastického filmaře Orsona Wellese, toho času připravujícího Občana Kanea a nacházejícího se na vrcholu tvůrčích sil. Strhující Wellesova osobnost, hýřící geniálními nápady, ale také pobuřující tehdejší společenskou smetánku, byla ideálním prostorem vyniknout a Schreiber, nominovaný na cenu Emmy, ho dokázal plně využít.
Další období vyplněné převážně paběrkováním v žánrových projektech zahájil Liev Schreiber po boku Meg Ryanové a Hugha Jackmana v romanci Kate a Leopold (2001) jako třetí vzadu, překážející ústřednímu páru ve sbližování. Benu Affleckovi jako hrdinnému analytikovi CIA pro změnu Schreiber sekundoval v akčním thrilleru Nejhorší obavy (2002). Následující thriller, pro změnu politický, Manchurianský kandidát (2004) pak přinesl výraznou úlohu domnělého válečného hrdiny seržanta Shawa, jenž je možným klíčem k celonárodnímu spiknutí.
Mnohem větší pozornost než předchozí trojici opusů si ale zaslouží filmové a televizní projekty spojující Schreibera se střední a východní Evropou. Prvním z nich byla satira podle skutečných událostí Akce Jelcin (2003), věnovaná trojici odborníků na předvolební kampaně (v podání Schreibera, Jeffa Goldbluma a Anthonyho LaPaglii), najatých štábem ruského prezidenta Jelcina. Dalšími pak tři v Česku natáčené tituly, ať už je to životopisné drama Hitler: Vzestup zla (2003), anebo hororový remake Satan přichází (2006), kde Schreiber ztělesňuje ústřední roli muže, bránícího návratu Satana na zemi. Ale především – v roce 2004 zde natáčel i svůj režijní a scenáristický debut Naprosto osvětleno, věnovaný osudům amerického mladíka Jonathana (Elijah Wood), který při pátrání po svých kořenech objeví na Ukrajině zcela nový, pro sebe neznámý svět. Schreiber si tak snímkem splnil jeden životní sen, jímž byl vstup mezi filmové scenáristy, navíc v něm zpracoval velmi osobní téma – on sám přes předky své matky Heather Milgramové pochází z rodiny ukrajinských Židů.
Za svou další rolí zamířil Liev Schreiber do Číny - v historické romanci Barevný závoj (2006) se představil jako mladý diplomat Charlie. Zařazuje tak další kamínek do mozaiky svých ambiciózních, necitelných mužů. A poté putoval za další romancí Láska za časů cholery (2007) do Kolumbie - tentokrát ale o hereckém úspěchu nemůže být řeč. Historickým látkám zůstává věrný i ve válečném dramatu Odpor (2008), hraje v něm s překvapivou grácií zatvrzelého partyzána Zuše Bielského. V nastalém trendu obhroublých mužů pokračuje dále: v comicsovém X-Men Origins: Wolverine (2009) hraje divokého Sabretootha.