Sam Peckinpah - další profil

14. 2. 2008 0:21 - Téma | Autor: red

Sam Peckinpah - další profil

Profil Sama Peckinpaha, který bojoval s producenty, pitím i démony a po cestě vytrousil bijáky, jež změnily tvář filmového světa. Sam Peckinpah, pro drastičnost svých filmů nazývaný též Krvavý Sam, nebo Blázen Sam, změnil svými vizuálně působivými a po všech stránkách filmovými (pohyblivý obraz, zvuk a žádný příval slov) obrazy a postupy tvář kinematografie

Sam Peckinpah, pro drastičnost svých filmů nazývaný též Krvavý Sam, nebo Blázen Sam, změnil svými vizuálně působivými a po všech stránkách filmovými (pohyblivý obraz, zvuk a žádný příval slov) obrazy a postupy tvář kinematografie. Navždy.

Sam Peckinpah se narodil v únoru 1925 v kalifornském Fresnu. Za války sloužil u námořnictva, k filmu se dostal v 50. letech. Začínal pod dohledem režiséra Dona Siegela (Invaze lupičů těl, 1956) a psal scénáře pro televizní kovbojky.

Divoká banda Režijně Peckinpah debutoval westernem The Deadly Companions (1961) s Maureen O'Harovou v hlavní roli. Následovala Jízda vysočinou (1962), kde už Peckinpah nastínil svá hlavní témata: stárnoucí kovbojové, mizející Západ, samota, nostalgie. Přes kritický ohlas se snímek v USA pouštěl hlavně odpoledne. Následoval další western Major Dundee (1965), během jehož natáčení Charlton Heston vyhrožoval odchodem ze scény a studio později odmítlo Peckinpahův sestřih, pořídilo si vlastní a režisérova pověst šla do vývrtky. Po několikaleté odmlce ale přišel vrchol: v roce 1969 režíruje Peckinpah krvavou Divokou bandu, která redefinovala (nejen) westernový žánr. Příběh stárnoucích desperátů je láskyplný jako supí krk. Snímek se proslavil dvěma krvavými přestřelkami, kde už jenom počet mrtvých je ohromující. Režisér se ve zpomalovačkách vyžívá v záběrech kulí trhajících tělo. Drastické scény pak působí jako velkolepá baletní čísla.

Po klidnějším westernu Balada o Cable Hogueovi (1970) přišlo na řadu drtivé drama Strašáci (1971) s Dustinem Hoffmanem v roli amerického matematika, který se se svou anglickou ženou (Susan Georgeová) snaží žít na drsném venkově. Následuje Junior Bonner (1972) se Stevem McQueenem, návrat k westernovému žánru. McQueen potom hrál i v dalším Peckinpahově filmu, komerčně úspěšnému thrilleru o zpackané loupeži Útěk (1972). Krvavý Sam se pak naposledy vrací k westernu. Pat Garrett a Billy Kid (1973) je po produkční stránce pohroma, a to od výhružek při natáčení až po opět zprzněný finální sestřih. Snímek musel čekat 15 let, než se dočkal „režisérské“ verze. Peckinpah se poté chopí režie filmu podivnějšího, než Peklo samo: Přineste mi hlavu Alfreda Garcii (1974) je nihilistická odysea, nádhera, kterou Amerika zabila a Svět posvětil. Po umělecké stránce je Alfredo Garcia posledním velkým dílem kariéry režiséra, který se v té době vedle ďábelského pití dal i na kokain. Peckinpah sice ještě natočí vcelku úspěčnou špionážní akci Zabijácká elita (1975), válečné drama Železný kříž (1977), sebeparodii Konvoj (1978) a nakonec i Vražedný víkend (1983). Přijde 1984 a Peckinpah podlehne infarktu.

Konvoj Peckinpahovým hlavním vyprávěcím tématem byl vzdor, boj jedince proti společnosti. To byl ostatně osud i samotného režiséra ve vztahu ke studiím a producentům. Jak se praví v Útěku: „Je to tvůj džob, ale můj byznys.“ Peckinpah často začíná záběrem na zvířata. Ať už jde o štíry, psy, kachny, nebo laně, (v prvních dvou případech navíc mučení dětmi, které u Peckinpaha pravidelně přihlížejí násilným scénám), režisér jimi směruje své hrdiny zpátky do přírody, k jejím zákonům. Kromě zpomalovaček láme Peckinpah rytmus i mrtvolkami. Velkou vychytávkou je podsouvání zvukových stop ve střihových montážích, čímž režie dociluje dojmu jakési klenby. Výš než obvykle se tahle hra dostává v úvodu Alfreda Garcii, kdy režisér diváka architekturou, kostýmy, a zvukovými efekty udržuje v představě, že jsme v Mexiku 19.století. O to výraznější je pak šok, když ze bran sídla s burácením vystřelí ohromné americké bouráky.

Zásadní díla:
Divoká banda (The Wild Bunch)
Strašáci (Straw Dogs)
Přineste mi hlavu Alfreda Garcii (Bring Me the Head of Alfredo Garcia)

ČLÁNKY O FILMU

Smrt obchodního cestujícího

Smrt obchodního cestujícího

23. 2. 2009 | Téma | red

Hra Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího patří mezi ta vzácně pronikavá díla, která přibližují odvrácenou stranu pověstného amerického snu o bezvýhradném úspěchu
Bill Murray

Bill Murray

16. 2. 2009 | Téma | red

Původně televizní komik stanul na vrcholu popularity v letech osmdesátých díky snímkům jako Lampasy či Krotitelé duchů
John Malkovich

John Malkovich

13. 1. 2009 | Téma | red

Již několik desetiletí patří k nejvýraznějším hereckým osobnostem světové kinematografie
Robert Duvall

Robert Duvall

9. 12. 2008 | Téma | red

Jedna z největších osobností amerického herectví se do diváckého povědomí prosadila až v relativně pozdním věku, o to výraznější stopu však zanechala
Stranger Than Fiction - preview

Stranger Than Fiction - preview

11. 7. 2008 | Téma | red

Vypadá to tak, že se rýsuje zatím nejlepší role Willa Ferrella . Vypadá to tak, že se Marcovi Forsterovi podaří získat na svou stranu zpět ty, kteří se od něj odvrátili po Hranici života
Kevin Spacey

Kevin Spacey

15. 5. 2008 | Téma | red

Role ve filmu Americká krása ho ještě více proslavila... Jen obtížně v současném Hollywoodu hledáme větší hereckou osobnost. Sympatický čtyřiačtyřicetiletý herec se na filmovém plátně objevuje již od osmdesátých let
Robert Redford

Robert Redford

9. 11. 2007 | Téma | red

Luis Guzmán

Luis Guzmán

25. 2. 2007 | Téma | red

Kdysi násilníkem, dneska sympaťákem. Tenhle chlapík, jemuž výrazné čelo dodává vzhled zavilého vlka, začínal v herecké branži roličkami brutálních násilníků, popřípadě přihlouplých poldů, jejichž osudem bylo ztrapnit se ve světle hlavního hrdiny
Parfém: Příběh vraha

Parfém: Příběh vraha

8. 11. 2006 | Téma | red

Román Patricka Süskinda Parfém si vysloužil pověst „nezfilmovatelného“ díla, od jehož adaptace ustoupil nejeden věhlasný tvůrce
Ztracené město

Ztracené město

1. 8. 2006 | Téma | red

Osudům své původní vlasti věnuje kubánský rodák Andy Garcia režijní prvotinu Ztracené město

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Volání divočiny: první trailer na dobrodružnou jízdu s Harrisonem Fordem je tady

Volání divočiny: první trailer na dobrodružnou jízdu s Harrisonem Fordem je tady

20. 11. 2019 | Trailery | Adam Homola

První trailer na jeden z pravděpodobně posledních filmů, kde hraje Harrison Ford hlavní roli je tady.
Star Trek 4 nakonec přeci jen možná vznikne

Star Trek 4 nakonec přeci jen možná vznikne

20. 11. 2019 | Novinky | Adam Homola

Že by ten Star Trek 4 nakonec přeci jen byl? Studio Paramount je prý v posledních fázích vyjednávání s Noahem Hawleym (seriály Fargo, Sběratelé kostí, Legion a další), který, pokud na to kývne, bude další Star Trek psát, produkovat i režírovat.
Will Smith a Tom Holland se představují jako Špióni v převleku

Will Smith a Tom Holland se představují jako Špióni v převleku

19. 11. 2019 | Trailery | Adam Homola

Nový „super tajný“ trailer na Špióni v převleku se vám snaží připomenout, že pokud chcete jít na přelomu roku do kina na něco odlehčeného, měli byste vybrat právě tenhle animák.
Filmová filharmonie hrála v Rudolfinu pro milovníky sci-fi

Filmová filharmonie hrála v Rudolfinu pro milovníky sci-fi

18. 11. 2019 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Fanoušci vědeckofantastického žánru měli 9. listopadu opět svátek. Pražské Rudolfium rozvibrovaly melodie z toho nejlepšího, co filmový scifi svět nabízí. Orchestr Filmová filharmonie společně s pěveckým sborem předvedli ve vyprodané Dvořákově síni nejen notoricky známé skladby, ale zaujali také náročnějším výběrem.