Robert Redford

9. 11. 2007 15:41 - Téma | Autor: red

Robert Redford

Robert Redford jako Sundance Kid Karlovarský filmový festival uvítal v roce 2005 vzácného hosta - Roberta Redforda. České publikum ho zná od roku 1969 z konverzační komedie Bosé nohy v parku, o rok později následoval thriller Štvanice (1965), kde sehrál uprchlého trestance, kterého před veřejným lynčováním chrání obezřetný šerif. Už v těchto prvních rozdílných filmech z něho sálala záviděníhodná sugestivita. Redford nikdy nebyl mistrem převtělování jako Dustin Hoffman či Jack Nicholson; opakoval tentýž typ hrdiny, který dle potřeby obměňoval. Hrával do sebe uzavřené, nemluvné chlapy, kteří byli drsní k sobě i ostatním, kteří nepropadali sentimentalitě, zato se vyznačovali vyvinutým smyslem pro čest a spravedlnost.

Ke světovému věhlasu pomohl Redfordovi komediální western Butch Cassidy a Sundance Kid (1969). On a Paul Newman tu stvořili dvojici desperátů, kteří si na živobytí nevydělávají právě počestně, sotva však patří mezi bezohledné hrdlořezy. Lakonické rozpravy hrdinů i humorná nadsázka propůjčují snímku neodolatelnost, která ani po desetiletích nezeslábla. Režisér George Roy Hill stvořil ideální dvojici – a znovu ji využil o čtyři roky později v kriminální komedii Podraz. Snímek se vyznačuje pečlivým vykreslením reálií meziválečné éry i důmyslnou hrou, jejíž obětí se stává nejen zloduch, ale i divák, který včas neprohlédne několik parádních podrazů, spáchaných přímo na něm. Do třetice Hill obsadil Redforda do válečné tragikomedie Velký Waldo Pepper (1975), v ní už ale hercovo charisma selhávalo.

Robert Redford Výprav do dob nedávno minulých, většinou první půle minulého století, jsme s Redfordem podnikli vícero: vesměs se jednalo o nostalgická ohlédnutí, i když si občas nárokovala kritický náhled, zejména v politickém dramatu Takoví jsme byli (1973), mapující třepení levicových hnutí i konformismus dobře situovaných středních vrstev, snadno podléhajících módním vlivům. Blahobytné, snobské prostředí zobrazuje rovněž snímek Velký Gatsby (1974). Můžeme sem nakonec zařadit i slavnou milostnou romanci Vzpomínky na Afriku (1985).

Redford zvládá stejně úspěšně melodramata, thrillery i komedie. Objevuje se v nich jako nezlomný chlapík, který vzdor potížím či dokonce ohrožení jde za svým cílem, i když někdy zapochybuje o jeho smyslu. Přesně takovým byl ve westernu Willie Boy (1969) šerif, jenž nelítostně pronásleduje indiána podezíraného z vraždy. Takovým je osamělý lovec Jeremiah Johnson (ze stejnojmenného filmu, 1972), přemáhající nástrahy počasí i lidskou zákeřnost. Prosadil se v sérii kriminálních komedií, které zpravidla dosáhla slušného ohlasu, i když Podraz nepředčily. Už názvy dávají tušit zaměření: Ukradený diamant (1972), Orlové práva (1986), Slídilové (1992). A v jeho filmografii nalezneme i několik děl, která zobrazují mírně svérázné, ale charismatické hrdiny, někdy ocitnuvší se na okraji společnosti (Elektrický jezdec, 1979), jindy naopak mezi blahobytnou smetánkou (Neslušný návrh, 1993).

Robert Redford Dokonce uspěje i s politickými tématy, nahlíženými velice střízlivě a bez zlehčování. O dramatu Takoví jsme byli jsem se již zmínil. Připojit lze i Kandidáta (1972), kde postihl postupné mravní obrušování hlavního hrdiny. Naopak ve Všech prezidentových mužích (1976) vytvořil neústupného novináře, jenž vyvolal skandál, který později smetl prezidenta Nixona. Nejspolehlivější je ovšem Redford v thrilleru. Ve Třech dnech Kondora (1975) jeho hrdina uniká před zavilými zabijáky. Ve snímku Brubaker (1980) ztělesnil nového ředitele věznice, jenž poznává praktiky vládnoucí na novém pracovišti – a nechá se proto zavřít jako vězeň. K posledním položkám v tomto zacílení se řadí Spy Game (2001).

Robert Redford Redford uspěl nejen jako herec, neméně důležité jsou Redfordovy aktivity režijní a produkční. V oscarové prvotině Obyčejní lidé (1980) spodobnil tíživá traumata, ovládající rodinu po ztrátě nejbližšího. V následném filmu Válka o fazolové pole (1988) se vypravil k sociální rozpravě o střetu chudých rolníků s velkopodnikateli. Kritické ladění nalezneme i v Otázkách a odpovědích (1994) ze zákulisí televizní soutěže. Posléze je však Redford smířlivější: melodramatu se přidržuje ve filmech Teče tudy řeka (1992), Zaříkávač koní (1998) i Legenda o slavném návratu (2000). Konfliktní téma volí režírující Redford až v případě politicky motivovaného dramatu Hrdinové a zbabělci (2007). Redford proslul také podporou nezávislých tvůrců, pro které pořádá věhlasný filmový festival Sundance.

Zdá se, že hlavně herecká sláva Roberta Redforda se již ocitla za zenitem. Dokazuje to ostatně i jako zestárlý rančer Einer v melodramatu Žít po svém (2005). Ani režijní počiny již nevyvolávají přílišné nadšení. Následoval politicky angažovaný snímek Hrdinové a zbabělci (2007). Význam uměleckého odkazu i jeho současné produkční činnosti jsou však nezpochybnitelné.

ČLÁNKY O FILMU

Smrt obchodního cestujícího

Smrt obchodního cestujícího

23. 2. 2009 | Téma | red

Hra Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího patří mezi ta vzácně pronikavá díla, která přibližují odvrácenou stranu pověstného amerického snu o bezvýhradném úspěchu
Bill Murray

Bill Murray

16. 2. 2009 | Téma | red

Původně televizní komik stanul na vrcholu popularity v letech osmdesátých díky snímkům jako Lampasy či Krotitelé duchů
John Malkovich

John Malkovich

13. 1. 2009 | Téma | red

Již několik desetiletí patří k nejvýraznějším hereckým osobnostem světové kinematografie
Robert Duvall

Robert Duvall

9. 12. 2008 | Téma | red

Jedna z největších osobností amerického herectví se do diváckého povědomí prosadila až v relativně pozdním věku, o to výraznější stopu však zanechala
Stranger Than Fiction - preview

Stranger Than Fiction - preview

11. 7. 2008 | Téma | red

Vypadá to tak, že se rýsuje zatím nejlepší role Willa Ferrella . Vypadá to tak, že se Marcovi Forsterovi podaří získat na svou stranu zpět ty, kteří se od něj odvrátili po Hranici života
Kevin Spacey

Kevin Spacey

15. 5. 2008 | Téma | red

Role ve filmu Americká krása ho ještě více proslavila... Jen obtížně v současném Hollywoodu hledáme větší hereckou osobnost. Sympatický čtyřiačtyřicetiletý herec se na filmovém plátně objevuje již od osmdesátých let
Sam Peckinpah - další profil

Sam Peckinpah - další profil

14. 2. 2008 | Téma | red

Profil Sama Peckinpaha, který bojoval s producenty, pitím i démony a po cestě vytrousil bijáky, jež změnily tvář filmového světa. Sam Peckinpah, pro drastičnost svých filmů nazývaný též Krvavý Sam, nebo Blázen Sam, změnil svými vizuálně působivými a po všech stránkách filmovými (pohyblivý obraz, zvuk a žádný příval slov) obrazy a postupy tvář kinematografie
Luis Guzmán

Luis Guzmán

25. 2. 2007 | Téma | red

Kdysi násilníkem, dneska sympaťákem. Tenhle chlapík, jemuž výrazné čelo dodává vzhled zavilého vlka, začínal v herecké branži roličkami brutálních násilníků, popřípadě přihlouplých poldů, jejichž osudem bylo ztrapnit se ve světle hlavního hrdiny
Parfém: Příběh vraha

Parfém: Příběh vraha

8. 11. 2006 | Téma | red

Román Patricka Süskinda Parfém si vysloužil pověst „nezfilmovatelného“ díla, od jehož adaptace ustoupil nejeden věhlasný tvůrce
Ztracené město

Ztracené město

1. 8. 2006 | Téma | red

Osudům své původní vlasti věnuje kubánský rodák Andy Garcia režijní prvotinu Ztracené město

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.