Tajnosti

14. 5. 2007 - 8:56 | Téma | red

Tajnosti zdroj: tisková zpráva

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit. S jejími předchozími snímky Ene bene a Výlet jej spojuje hrdinka, která přehodnocuje svůj život během relativně krátké doby.

Tou je v Tajnostech pouhý den; pracovní název filmu ostatně zněl Právě dnes. K takovému bilancování člověka většinou přimějí zásadní události – smrt někoho blízkého, vážná nemoc nebo těhotenství. Hlavní postava Tajností Julie (Iva Bittová) se ráno dozví, že zemřela její oblíbená zpěvačka Nina Simone, a pojme nenadálou, leč tím intenzivnější touhu mít piáno, přestože už má zdánlivě všechno.

Shánění nástroje se pak jejím dnem táhne jako červená nit. Julie se do večera stihne rozejít s milencem Karlem, poklábosit s afektovanou kamarádkou, zajít na gynekologii i k jakési šarlatánce, absolvovat vážný rozhovor s manželem Richardem, bát se o dospívající dceru Cecílii a spoustu dalších věcí. Na sklonku dne získá nejen piáno, ale hlavně aspoň zárodek pocitu, že zase ví, co je zač.

Tajnosti působí jako dospělejší verze nedávného Bestiáře Ireny Pavláskové. I tady si hlavní postava dává do pořádku vztahy i pojetí sama sebe, i tady si ujasňuje, co vlastně chce. Největší rozdíl nespočívá ani tak v žánru (oba „vztahové“ filmy jsou laděné komediálně, ale Tajnosti existenciálněji) jako spíš ve věkovém odstupu mezi hrdinkami, kvůli němuž každá řeší jiné problémy. (Čtyřicátnice Julie má oproti dvacítce Karolíně z Bestiáře dceru a manžela, dávno už nestuduje atd.) Kromě toho, že v nich hraje Karel Roden, pak oba filmy spojuje jejich nevyrovnanost: kvalitativně se potácejí ode zdi ke zdi a vynikají spíš v jednotlivých scénách, které se nacházejí většinou v jejich prostředních částech.

Mezi tyto scény rozhodně nepatří stylizované výjevy, které má Julie sklon vídat na ulici: osazenstvo žižkovského nároží se zčistajasna roztančí, dvojice z hádky plynule přejde do tanga, bruslařka zachytí povlávající igelitku. Takové „poetické vnitřní vize“ fungovaly v šedesátých letech, dnes působí velmi rozpačitě. Kinematografii šedesátých let Tajnosti připomínají i existenciálním couráním po městě: viz Cléo od pěti do sedmi nebo dlouhé scény chůze hrdinek Antonioniho tetralogie citu. V protikladu k těmto archaizujícím asociacím do zahraničních kinematografií stojí současný, český, svěrákovsky uhlazující humor, který okamžiky jdoucí proti srsti spolehlivě vrací do bezpečných mezí. (Jan Svěrák se Tajnostem věnoval jako producent, ale jeho rukopis je v nich citelně znát.)

Proti hluchým poetismům a evidentnímu kýči (frustrovaný prodavač hudebních nástrojů zasněně hledí na Julii, která se před ním zpomaleně nakrúcá!) pak v Tajnostech stojí okamžiky skvěle napsané a výtečně natočené. Scéna, v níž se Richard Julii přiznává k nevěře, je postavená na precizním střihu a interakci pohledů. Anna Šišková a Sabina Remundová předvedou vynikající etudu na téma „děti“, v níž humor projednou mrazí. A setkání „dospělácky“ rozumných teenagerů s rodiči, kteří se chovají jako malí, úsměvně demonstruje pravdu, že dospělost s věkem zas tak nesouvisí.

J e třeba ocenit, že se Nellis opět nebojí dát šanci málo známým hercům (Ivan Franěk coby Karel, Miloslav König v roli prodavače-klavíristy) a dostane z nich stejně dobré výkony jako z těch známějších v čele s vynikající Ivou Bittovou (Julie). A některé detaily (nesynchronizované metronomy coby metafora hrdinčina života „vyhozeného z rytmu“) jsou téměř mistrovské. Na druhou stranu nepříjemně zarazí například fakt, že Julie nechá manžela kát se za svá pochybení, aniž by se – přinejmenším v té chvíli – zmínila o vlastních.

Bolestná nevyrovnanost snímkem zkrátka prostupuje jako celkem. Tajnosti se tak stávají lehce nadprůměrným filmem od autorky, která zatím natáčela filmy velmi dobré.

ČLÁNKY O FILMU

Skončilo Finále Plzeň 2009

Skončilo Finále Plzeň 2009

15. 7. 2009 | Téma | red

Festival rozdal ceny a potvrdil svou další existenci. Na rozdíl od loňského „osmičkového“ ročníku festivalu českých filmů se ten letošní zhlédl ve dvojkách
Jménem krále

Jménem krále

3. 7. 2009 | Téma | red

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí
Hlídač Koptův a Renčův

Hlídač Koptův a Renčův

2. 4. 2009 | Recenze | red

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama
Poslední výsadek

Poslední výsadek

23. 2. 2009 | Téma | red

Děj je mírně nesrozumitelný – je třeba chvíli spekulovat, než se podaří odhadnout, co chtěl režisér v danou chvíli vlastně sdělit. To, že Karel Roden hraje pravidelně v zahraničních filmech, už asi nikoho nepřekvapí. Ne vždy jsou to sice výkvěty tvůrčího umu, ale to je celkem logické
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Recenze | red

Nový český film Ireny Pavláskové Bestiář na mne zapůsobil jako sestřih nějakého televizního seriálu, jehož jednotlivé epizody byly nepříliš vynalézavě poskládány
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Téma | red

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Recenze | red

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem
MFF Karlovy Vary 2006

MFF Karlovy Vary 2006

18. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků
Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

17. 7. 2006 | Téma | red

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců
Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

3. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.