Jménem krále

3. 7. 2009 - 7:55 | Téma | red

Jménem krále zdroj: tisková zpráva

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí. Jistě lze připomenout díla jako Královský omyl (1968), avšak zde – i v podobných případech – je historické zakotvení zužitkováno víceméně jako kulisa, v níž se zkoumá síla svědomí a věrnost vyznávaným zásadám. „Čistá“ detektivka zasazená do středověkých reálií se u nás vyskytla jen jednou – a to v případě televizního filmu Věry Jordánové Zločin na Zlenicicích hradě (1971) podle předlohy Radovana Šimáčka. Dnes by jistě vadil nezastřeně ateliérový původ, avšak na svou dobu, i zásluhou hereckého ztvárnění ( Petr Kostka, Jaromír Hanzlík), se jednalo o sugestivně vyprávěný příběh.

Také nový český snímek Jménem krále, rovněž natočený podle literární předlohy (tentokrát od Vlastimila Vondrušky), se vydává po stopách vražd, jejichž závažnost se navíc stupňuje – od obyčejného obchodníka přes purkrabího až k váženému šlechtici. Amatérským vyšetřovatelem se tu stává královský úředník, jenž reprezentuje ne vždy vítanou státní moc – Oldřichovi z Chlumu (Karel Roden) však nic jiného nezbývá, chce-li rozplést zlověstné vražednické intriky, které se na nevlídném hradě rozpoutají v předvečer svatby, která by měla zhasit nepřátelství dvou mocných šlechtických rodů.

Jménem krále je film, o jehož vznik se zasloužila TV Nova, takže lze stěží očekávat nějakou sofistikovanější podobu zápletek i jejich zpracování, avšak přece jen překvapí latexová umělost celého vyprávění, které - zejména zásluhou neuměle napsaných rozmluv – občas probouzí zcela nepatřičné veselí. Je jasné, že pokus přiblížit 13. století aspoň ve vizuální rovině provázejí nesčíslné nástrahy, nemluvě o zachycení tehdejší mentality. Detektivní rámec, určený ryze novodobými konvencemi, zajisté vymezil základní prostranství filmu, avšak překvapuje, že právě Nikolaev, jenž s takovou syrovostí dokázal zachytit marasmus normalizační éry (...a bude hůř), nebude čerpat z majestátního odkazu Markety Lazarové (1966) nebo Údolí včel (1967), nýbrž že se přikloní k nemohoucím omalovánkám z rodu Hry o královnu (1980) nebo Oldřich a Božena (1984). Nejvíce zklame inscenační i vypravěčská bezradnost, snad až nedbalost, poznamenávající jak všední výjevy, tak napínavé, zhusta promarněné okamžiky, třeba jezdecký turnaj.

Několik podvečerů v bezpříznakově rovinaté krajině a hradní zříceniny se spoře osvětlenými místnostmi i chodbami stěží navodí potřebný "pocit" dávno odvátých časů. Schází dovednost věrohodně evokovat byť i nepřesnou vizi středověku, jak se třeba zdařilo ve Jménu růže. Ačkoli se kameraman David Ployhar pokoušel zejména loučemi osvětleným prostorám vtisknout až jakési světelně rozostřené příšeří, ačkoli skladatel Jiří Chlumecký neskrýval inspirací gotickou hudbou, výsledek od prvního okamžiku poznamenává poplatnost zneživotňujícím žánrovým klišé, ať již se to týká pyšných šlechticů, nešťastné nevěsty či zlověstně krákorajícího duchovního, jenž do tohoto filmu snad doplul rovnou z Vávrovy husitské trilogie. Navíc autoři, jejichž touha po zřídkavé komediální nadsázce (například při flirtování nebo ochutnávání citrónu) je notně křečovitá, porušují pravidla zvoleného žánru, neboť předem prozrazují strůjce vražedného komplotu – dříve, než je bystrý pán z Chlumu odhalí.

Autor námětu i spoluautor scénáře Vlastimil Vondruška vystudoval historii stejně jako odborný poradce profesor Čechura, avšak ve filmu zůstaly pouhé izolované střípky, které mají jednou poukázat na bezprávné postavení ženy podřízené otcově autoritě, jindy přiblížit tehdejší způsoby komunikace, případně upozornit na oblíbený „boží soud“, který bude směrodatnější nežli jakékoli důkazy. Hlavní hrdina se tudíž musí bít s proradným ničemníkem, jenž doposledka zapírá svou vinu. Jenže o jednotlivých postavách, navíc kresebně plochých, o jejich vnímání světa i duchovní strázni se nedovíme vůbec nic – však také pimprloví herci, k nimž musím vedle Jana Kanyzy, Martina Štěpánka, Davida Prachaře nebo Markéty Hrubešové zařadit i Rodena, Issovou nebo Vaculíka, stěží mohli cokoli ozřejmit. Propadli se k bezobsažnému ochotničení (nebo spíše k hereckým pazvyklostem, jak je nastolily nekonečné seriály) a režisér, tentokrát se zřeknuvší jakýchkoli ambicí, jim k tomu ještě požehnal.

ČLÁNKY O FILMU

Skončilo Finále Plzeň 2009

Skončilo Finále Plzeň 2009

15. 7. 2009 | Téma | red

Festival rozdal ceny a potvrdil svou další existenci. Na rozdíl od loňského „osmičkového“ ročníku festivalu českých filmů se ten letošní zhlédl ve dvojkách
Hlídač Koptův a Renčův

Hlídač Koptův a Renčův

2. 4. 2009 | Recenze | red

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama
Poslední výsadek

Poslední výsadek

23. 2. 2009 | Téma | red

Děj je mírně nesrozumitelný – je třeba chvíli spekulovat, než se podaří odhadnout, co chtěl režisér v danou chvíli vlastně sdělit. To, že Karel Roden hraje pravidelně v zahraničních filmech, už asi nikoho nepřekvapí. Ne vždy jsou to sice výkvěty tvůrčího umu, ale to je celkem logické
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Recenze | red

Nový český film Ireny Pavláskové Bestiář na mne zapůsobil jako sestřih nějakého televizního seriálu, jehož jednotlivé epizody byly nepříliš vynalézavě poskládány
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Téma | red

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Téma | red

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Recenze | red

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem
MFF Karlovy Vary 2006

MFF Karlovy Vary 2006

18. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků
Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

17. 7. 2006 | Téma | red

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců
Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

3. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte se na nový hlavní trailer na očekávanou Dunu

Podívejte se na nový hlavní trailer na očekávanou Dunu

22. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

Jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku dostal po zhruba deseti měsících nový trailer.
Alicia Vikander se na pokračování Tomb Raidera těší, jenže film zatím nemá zelenou

Alicia Vikander se na pokračování Tomb Raidera těší, jenže film zatím nemá zelenou

22. 7. 2021 | Novinky | Adam Homola

Tomb Raider z roku 2018 dost možná dostane pokračování, i když zatím prý není ještě nic jisté.
Tarantule, medvěd i létání. Šílenci z amerického Jackass se vrací

Tarantule, medvěd i létání. Šílenci z amerického Jackass se vrací

22. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

Chlapci, nebo teda teď už spíš pánové z Jackass jsou zpět a zase si budou ubližovat.
Středověký Poslední duel proti sobě postaví Adama Drivera a Matta Damona

Středověký Poslední duel proti sobě postaví Adama Drivera a Matta Damona

21. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

První trailer na očekávané historické drama Ridleyho Scotta The Last Duel je konečně tady.