Tajnosti

14. 5. 2007 - 8:24 | Recenze | red

Tajnosti zdroj: tisková zpráva

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem. Jistěže Tajnosti jsou bravurně natočeným dílkem, které se opírá o trefně napsané dialogy, přiměřenou vypravěčskou skluznost a zejména úžasné herectví, které ve filmu předvádí Iva Bittová. Působivé je zachycení jednoho všedního dne překladatelky Julie, postarší, nikoli však povadlé ženy, na níž dolehne všestranná nenaplněnost citová i profesní, neví si rady s pocitem naprostého promarnění všech příležitostí, unavena a znechucena stávající rezignací. Pouhý záběr na těkavý zrak, na jemně zastřený hlas i gesta prozrazující určitou váhavost, rozpohybovanou jen pod tlakem událostí, vypovídá o složitě utkané hrdinčině osobnosti. Jenže režisérka (a současně scenáristka) nedospěla dál než k žánrovému obrázku, spontánně zasazenému do odosobněného velkoměstského prostředí, k místy pitoresknímu poznání, že ani pověstné dobré bydlo ještě nezaručuje spokojenost.

Tajnosti se sice vyhýbají zjevným citovým manipulacím, avšak některé inscenační libůstky, mající dokládat hrdinčino rozpoložení, jsou zbytečně vyumělkované a vzhledem k jinak veskrze střízlivému nazírání vlastně nepatřičné – mám na mysli jak nenadálé zanikání slov v přívalu hudby na znamení toho, že přestávají být vnímána, tak nenápadné vize, kdy se běžný pohyb mění v taneční či dokonce baletní (ne vždy zvládnuté – viz sekvenci v autobusu), dokonce promžikne stylizovaná vzpomínka na dětství. Nellis však tyto proměny nemá důsledně pospojované s adresnou příslušností: mohou se totiž vyskytnout nejen jako subjektivní Juliin pohled, ale také jako pohled jinýma (a notně udivenýma) očima na ni, tak dokládá „prodejní“ scéna ve starožitnictví. Ani rozpačitý pokus o vizuální ozvláštnění v podobě poletujících holubů i igelitového pytlíku nezaujme, jak by měl.

Epizodicky členěnému, dramaticky nevzklenutému filmu vévodí Juliino setkávání s lidmi jí známými i cizími, režisérka dokáže vyhmátnout úsměvné paradoxy, aniž by jakkoli zdůrazňovala jejich výlučnost, naopak se je snaží vtěsnat do poklidného toku okolního dění, do něhož vchází i tříšť drobných, jakoby dokumentárně bezprostředních postřehů o mžikově sledovaném dění na ulici, pohotově nasnímaných Ramunasem Greičusem. Občas Nellis rozehrává rozměrnější výjevy: někdy získávají rozměr drobné situační etudy, připomínám aspoň zápolení s převislou vodovodní baterií nad kuchyňskou linkou v moderním prostorném bytě, kam se právě rodina nastěhovala, nebo pokoutní, ponižujícím pádem završené Juliino nahlížení do okna, zda se nějak „nespouští“ její dospívající dcera (Martha Issová).

Tady vsunutá humorná nadsázka ani nejsilněji skřípe, podobně jako u motivu „zabotičkovaného“ auta. Juliin strach, vybuzený zlověstnými historkami, zda dceru nenalezneme v „heroinovém komatu“, nachází svou odezvu v dceřině zpola pobavené, zpola dotčené úvaze, zda sama matka nepodlehla nějaké drogové závislosti. Ostatně pohled skrze okno zaujímá v Tajnostech důležité místo: celé vyprávění se takto otevírá, vidíme za oknem postávající Julii, jako kdyby chtěla něco říci, ale v poslední chvíli si to rozmyslela. Právě náběhy na mluvu posléze neuskutečněnou, mimicky jedinečně ztvárněné, patří k nejpůsobivějším okamžikům celého filmu.

Nellis se soustředí výhradně a snad až prvoplánově na Julii, na její tápavé pokusy vymanit se z pocitu neuspokojení. Začíná to úvodní sexuální pobídkou ještě spícímu manželu – překvapivě bezbarvý Karel Roden bezdůvodně banalizoval svého hrdinu, jak prozradí trapně vytyčené výčitky svědomí po přiznaném mimomanželském vztahu, aniž by postihl důležitější okolnost, totiž neschopnost naslouchat manželčiným traumatům a chápat je. Pokračuje to Juliiným rozcházením s milencem (nepříliš přesvědčivý Ivan Franěk), návštěvami u mladičkého prodejce použitých hudebních nástrojů (koupí klavíru, na který hrála naposledy v dětství, si doufá nalézt ztracenou duchovní rovnováhu), u lékařů i léčitelů, v posledku lze též připojit prodávání starého bytu či obavy o dceru. Avšak tyto pobočné postavy (a motivy s nimi související) jsou rozehrány ponejvíce do rozměru sytě, někdy až panoptikálně vybarvených figurek, které však nepřesahají předem vymezené klišé.

Nellisová několikrát zapojí jako téměř podprahovou zvukovou kulisu televizní nebo rozhlasové vysílání, byť může být důležitou zpětnou odezvu, třeba zpráva o smrti jazzové zpěvačky Niny Simone se prolne do její hudby (dalším důležitým hudebním segmentem jsou anglicky zpívané skladby skupiny Buty). Nejsem si však jist, zda právě angličtina jako součást hudebního doprovodu plně souzní s niterným ohmatáváním jedné zraněné lidské duše.

ČLÁNKY O FILMU

Skončilo Finále Plzeň 2009

Skončilo Finále Plzeň 2009

15. 7. 2009 | Téma | red

Festival rozdal ceny a potvrdil svou další existenci. Na rozdíl od loňského „osmičkového“ ročníku festivalu českých filmů se ten letošní zhlédl ve dvojkách
Jménem krále

Jménem krále

3. 7. 2009 | Téma | red

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí
Hlídač Koptův a Renčův

Hlídač Koptův a Renčův

2. 4. 2009 | Recenze | red

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama
Poslední výsadek

Poslední výsadek

23. 2. 2009 | Téma | red

Děj je mírně nesrozumitelný – je třeba chvíli spekulovat, než se podaří odhadnout, co chtěl režisér v danou chvíli vlastně sdělit. To, že Karel Roden hraje pravidelně v zahraničních filmech, už asi nikoho nepřekvapí. Ne vždy jsou to sice výkvěty tvůrčího umu, ale to je celkem logické
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Recenze | red

Nový český film Ireny Pavláskové Bestiář na mne zapůsobil jako sestřih nějakého televizního seriálu, jehož jednotlivé epizody byly nepříliš vynalézavě poskládány
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Téma | red

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Téma | red

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit
MFF Karlovy Vary 2006

MFF Karlovy Vary 2006

18. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků
Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

17. 7. 2006 | Téma | red

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců
Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

3. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Podívejte se na nový hlavní trailer na očekávanou Dunu

Podívejte se na nový hlavní trailer na očekávanou Dunu

22. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

Jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku dostal po zhruba deseti měsících nový trailer.
Alicia Vikander se na pokračování Tomb Raidera těší, jenže film zatím nemá zelenou

Alicia Vikander se na pokračování Tomb Raidera těší, jenže film zatím nemá zelenou

22. 7. 2021 | Novinky | Adam Homola

Tomb Raider z roku 2018 dost možná dostane pokračování, i když zatím prý není ještě nic jisté.
Tarantule, medvěd i létání. Šílenci z amerického Jackass se vrací

Tarantule, medvěd i létání. Šílenci z amerického Jackass se vrací

22. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

Chlapci, nebo teda teď už spíš pánové z Jackass jsou zpět a zase si budou ubližovat.
Středověký Poslední duel proti sobě postaví Adama Drivera a Matta Damona

Středověký Poslední duel proti sobě postaví Adama Drivera a Matta Damona

21. 7. 2021 | Trailery | Adam Homola

První trailer na očekávané historické drama Ridleyho Scotta The Last Duel je konečně tady.