Hlídač Koptův a Renčův

2. 4. 2009 - 9:38 | Recenze | red

Hlídač Koptův a Renčův zdroj: tisková zpráva

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama. Nutno hned na začátek říct, že za knižní předlohou film ve všech směrech pokulhává.

Vojenský veterán František Douša (Karel Roden) získá práci hlídače na železniční trati v domku č.47 (dnes bychom náplň jeho práce označili možná jako výpravčí), kam se nastěhuje společně s manželkou Annou (Lucia Siposová). Douša zachraňuje před sebevraždou na kolejích mladého hrobníka Ferdu, jenž se nato bezhlavě zamiluje do jeho ženy. Vztahové drama pokračuje na pozadí nehostinné přírody a vznikající Doušovy hluchoty.

Zajímavé je srovnání psychologického románu Josefa Kopty s Renčovým filmovým zpracováním. Kopta vypráví Doušův příběh poutavým obrazným jazykem bohatým na přírodní poetiku a básnická přirovnání. Renčovo režisérské umění kované komediální a klipovitou tvorbou se vypořádává s předlohou po svém.

Poetiku zastupují tiché a dlouhé pohledy do zasněžené krajiny. Například když Douša odjíždí na drezíně nebo jde pěšky přes zasněžené lány, pocítíme emotivní sílu krajiny a okolní přírody. Častější jsou ve filmu však obrazové reminiscence na válečné utrpení vojáka Douši. Takové opakující se traumatické vzpomínky plné násilí a krve v knize zcela chybí. Renč v nich chce pravděpodobně sevřít diváka brutalitou scén a zintensivnit pocit utrpení, které Douša prožil. Opakujícími se vzpomínkami na mrtvou Františku Renč zas naplňuje snovou symbolikou čistoty až andělství, přestože v knize jsou líčeny s útrpnou realitou.

Dějovou linku románu Renč celkově pozměnil a výrazně zjednodušil. Nepřináší nový vhled do Koptova díla, inspiruje se především předchozím filmovým zpracováním knižní předlohy z roku 1937 od režiséra Josefa Rovenského. Doušův nejednoznačný a komplikovaný charakter Kopta v knize vystihl bravurně, stejně jako jednotlivé charaktery postav, jeho znalost lidské psychiky je stále obdivuhodná. Naproti tomu režisérova výrazná polarizace nejednoznačných a realisticky vykreslených postav z knihy ředí a vyprazdňuje jejich obyčejné osudy, které postrádají hloubku a ubírají tak filmu na kýžené dramatičnosti a napětí.

Koptův Douša není až takový nekňuba a trpitel, je poťouchlý a schovává se za svou ženu, která je manželovi přes vnitřní rozpory věrná. Do postavy Ferdy, jenž v knize představuje řezníka, tvůrci nakumulovali hned další dva lidské životy (sebevraha, který je v knize hrobníkem a Ferdovým otcem a násilníka, jenž je v románu zastoupen neznámým mladým kramářem).

Filmu také podráží nohy místy kostrbatý a doslovný scénář, který drama mění hercům v toporné odříkávání textu. Majestátný hudební doprovod sice dobře podbarvuje dlouhé přelety nad zasněženou krajinou, ale jinak vyvolává sentimentálně nepatřičný patos. Manifestovanou dramatičnost filmu se snaží svým extraligovým hereckým výkonem zachránit Karel Roden, jenž si hlavní rolí hlídače Douši řekl důrazně o sošku Českého lva.

Filip Renč nevyužil mnohovrstevnatý potenciál knižní předlohy a přetavil jej do nudné podívané, z jejíž průměrnosti vyčnívá jen herecký výkon Karla Rodena.

ČLÁNKY O FILMU

Skončilo Finále Plzeň 2009

Skončilo Finále Plzeň 2009

15. 7. 2009 | Téma | red

Festival rozdal ceny a potvrdil svou další existenci. Na rozdíl od loňského „osmičkového“ ročníku festivalu českých filmů se ten letošní zhlédl ve dvojkách
Jménem krále

Jménem krále

3. 7. 2009 | Téma | red

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí
Poslední výsadek

Poslední výsadek

23. 2. 2009 | Téma | red

Děj je mírně nesrozumitelný – je třeba chvíli spekulovat, než se podaří odhadnout, co chtěl režisér v danou chvíli vlastně sdělit. To, že Karel Roden hraje pravidelně v zahraničních filmech, už asi nikoho nepřekvapí. Ne vždy jsou to sice výkvěty tvůrčího umu, ale to je celkem logické
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Recenze | red

Nový český film Ireny Pavláskové Bestiář na mne zapůsobil jako sestřih nějakého televizního seriálu, jehož jednotlivé epizody byly nepříliš vynalézavě poskládány
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Téma | red

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Téma | red

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Recenze | red

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem
MFF Karlovy Vary 2006

MFF Karlovy Vary 2006

18. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků
Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

17. 7. 2006 | Téma | red

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců
Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

3. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.
Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

Space Jam: Nový začátek posouvá věci do digitálního světa

6. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros toho budou mít letos docela dost, ale vedle všech těch Matrixů a Dun by neměl zapadnout ani nový Space Jam.