Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

17. 7. 2006 - 16:07 | Téma | red

Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me) zdroj: tisková zpráva

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců. Nyní se do téhož hájemství vydává i anglický režisér Steen Agro, jenž v britsko-české koprodukci natočil vražednickou tragikomedii Sklapni a zastřel mě. Britové vložili hlavně peníze, Češi tuzemské prostředí, laboratorní práce a většinu herců, kteří se ovšem domlouvají anglicky.

Známe několik děl, která ze zápletky uvedené v úvodu vycházela: do televize se pravidelně vrací de Brocova bláznivá taškařice Muž z Hongkongu, pamatujeme také ponuřejší a bizarnější Kaurismäkiho Smlouvu s vrahem. Podobných zábavných hříček, které zabíjení a smrt vnímají jako žertovné počiny, vzniká hodně (a některé pronikly i k nám, například Fargo, Šest pohřbů a jedna svatba, Podfu(c)k, Začalo je to jedné žhavé noci, Intermission, atd.) a mnohé jsou jistě nápaditější. Ale záplavy morbidního humoru zákonitě přestávají působit v té míře, v jaké šokovávaly kdysi. Staly se součástí naší (pseudo)kulturní krmě.

Veškeré dění se točí kolem dvou protagonistů – věčně ustrašeného, nekňubovitě vlezlého umanutce Colina (Andy Nyman) a vzhledově zanedbaného outsidera Pavla (Karel Roden), jejichž osudy se jednoho dne protnou. Když Colinovi zahyne žena, s níž obdivoval krásy Prahy, nedokáže si představit, že by mohl žít dál bez ní. A řidič Pavel je ten, kdo mu má zajistit – samozřejmě za úplatu – bezbolestný odchod na onen svět. Jenže Colinovo zanechání ve vojenském výcvikovém prostoru selže, ostrou střelbu prostě přežije. Když se do spletitého příběhu vloží Pavlova prostopášná a hýřivá manželka Líba (překvapivě jednostrunná a jakoby zestruhadlovitělá Aňa Geislerová) následována obtloustlým vrahounem nosícím s sebou psíka (Robert Polo se změnil v pouhou repliku zahraničních vzorů), na nečekané zvraty je zaděláno.

Colin nejenže nezmění své rozhodnutí a neprchá před neblahým osudem, on přímo žadoní, aby byl konečně sprovozen ze světa. Přes Pavlovo úsilí se to stále nedaří, naopak kolem něho zvolna narůstají počty mrtvých, které je nutno složitě odklízet pod led na vzdáleném zamrzlém rybníku. Agro si neláme hlavu s hlubší opracovaností či věrohodností řetězených motivů. Soustředí se hlavně na stále bizarnější dějovou konstrukci, která zamýšlenou výchozí smrt rozmnoží do úctyhodné šíře, ať již jde o důsledek nešťastné, přečasto hodně směšné náhody, nebo nutnou sebeobranu.

Na filmu jsou nejnápaditější a nejpůsobivější okamžiky, kdy se člověk nečekaně odebere na věčnost – ať již se jedná o sochu svatého, jež nenadále spadne na Colinovu choť, o plechovku, která srazí ze stromu babku, vydírající oba muže, nebo třeba otrávené ovocné knedlíky, jež se uplatní hned nadvakrát. Zmatečnost a nepředvídatelnost násilných konců křehké pozemské existence je jistě půvabná, ale vše, co se odehrává mezi těmito vrcholy připomíná spíše snaživé ochotnické hrátky. Situační gagy, spojené zejména s Pavlovým bytem, který skrývá nečekané nástrahy, jsou zhusta jalové. Podobně lze hodnotit Colinovu úpěnlivou fixaci na urnu s popelem jeho milované, rovněž zavdávající příčinu k nejednomu karambolu.

Režisér zamýšlel něco vytěžit z Pavlovy postavy, člověka hrbícího se pod tíhnou manželčiných nákupnách požadavků, které musí zajišťovat nespočetně zmnoženými pracovními aktivitami. Jenže mozaikově vystavěný kolotoč příležitostných prací v řeznictví, hospodě či jako řidič pramálo vypovídá o Pavlově uštvanosti. Ještě obskurnější je motiv brutálního gangstera, jemuž se hrdinové připletou do cesty. Prahu vylíčil kameraman Howard J. Smith jako sirové, zimou zkřehlé maloměsto, kde žijí samí zchudlí lidičkové, dopravující se obstarožními auty a umolousaně shánějící svůj chléb vezdejší. Není zřejmé, kde se Pavel naučil anglicky, neboť je to jen on, kdo téměř nepřetržitě rozmlouvá s věčně mrmlajícím Colinem, nespokojeným, že jeho objednávka není naplněna. Ostatní postavy zůstávají ponejvíce hrobově mlčelivé, nanejvýš pronesou několik vět.

V příběhu selhává především dynamika vyprávění. Režisér nemá cit pro zvolený žánr, zápletky řadí za sebe v lineárním sledu, nedokáže je kaskádovitě vrstvit, než dospěje ke kýžené pointě. Výsledek připomíná řadový spotřební produkt chrlený televizemi.

NA SPECIÁL TISCALI k 32. LFŠ

ČLÁNKY O FILMU

Skončilo Finále Plzeň 2009

Skončilo Finále Plzeň 2009

15. 7. 2009 | Téma | red

Festival rozdal ceny a potvrdil svou další existenci. Na rozdíl od loňského „osmičkového“ ročníku festivalu českých filmů se ten letošní zhlédl ve dvojkách
Jménem krále

Jménem krále

3. 7. 2009 | Téma | red

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí
Hlídač Koptův a Renčův

Hlídač Koptův a Renčův

2. 4. 2009 | Recenze | red

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama
Poslední výsadek

Poslední výsadek

23. 2. 2009 | Téma | red

Děj je mírně nesrozumitelný – je třeba chvíli spekulovat, než se podaří odhadnout, co chtěl režisér v danou chvíli vlastně sdělit. To, že Karel Roden hraje pravidelně v zahraničních filmech, už asi nikoho nepřekvapí. Ne vždy jsou to sice výkvěty tvůrčího umu, ale to je celkem logické
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Recenze | red

Nový český film Ireny Pavláskové Bestiář na mne zapůsobil jako sestřih nějakého televizního seriálu, jehož jednotlivé epizody byly nepříliš vynalézavě poskládány
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Téma | red

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Téma | red

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Recenze | red

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem
MFF Karlovy Vary 2006

MFF Karlovy Vary 2006

18. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků
Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

3. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství dorazí v dubnu

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství dorazí v dubnu

24. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Třetí díl spinoffu Harryho Pottera jménem Fantastická zvířata má datum premiéry i nový název.
Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

23. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Nová trilogie Star Wars je všechno, jen je jednomyslně opěvovaná. A teď se do ní pustila i editorka původní trilogie.
Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

22. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ewan McGregor si šel pro svoji první cenu Emmy za hlavní roli v seriálu Halston a při té příležitosti zmínil i svůj aktuálně nejočekávanější projekt.
Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

Oscarový režisér Guillermo del Toro se vrací a zase to bude o monstrech, jen o těch trochu jiných.