Bestiář

31. 5. 2007 - 9:36 | Téma | red

Bestiář zdroj: tisková zpráva

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu

Irenu Pavláskovou známe hlavně jako režisérku emocionálně vypjatých dramat plných psychického týrání, ponižování a zneužívání všeho druhu. Citové fauly jsou ve hře i v její novince Bestiář, tentokrát ovšem v o poznání odlehčenější podobě. Pavlásková totiž od psychologického dramatu přestoupila na žánrové pole romantické komedie a námět pro svůj film hledala na poličce s brakovou literaturou. Inspiroval ji stejnojmenný bestseller Barbary Nesvatbové, sestávající převážně z popisů různých eroticky pikantních situací, zasazených do luxusního prostředí. Filmový Bestiář ale získal kvality, které předloze chybějí – především věrohodné motivace jednotlivých hrdinů.

Protagonistka Karolína (Slovenka Danica Jurčová s dabingem Jitky Ježkové) se na začátku příběhu nechá vtáhnout do bolestně nejednoznačného vztahu se záhadným Alexem (Karel Roden). Ona by v něm chtěla mít normálního spolehlivého partnera, on ale stále uniká a vší silou se vzpírá čemukoliv, co by jen vzdáleně připomínalo chození nebo dokonce soužití. Jeho minulost navíc skrývá podivná obludná tajemství, na jejichž počátku zřejmě stála přemrštěně katolická výchova, jíž se Alexovi dostalo od rakouských rodičů. Po nějaké době Karolíně dojde trpělivost a aby se Alexovi pomstila (a sobě napravila pošramocené sebevědomí), po hlavě se vrhne do milostných avantýr s nejrůznějšími typy mužů, jež mají jediného společného jmenovatele: přitroublou samolibost.

Karolína se usilovně drží svého plánu stát se „bestií“. Poněkud matný herecký výkon její představitelky Danici Jurčové však jen stěží zastíní jinou, mnohem působivější bestii z díla Ireny Pavláskové – hrdinku filmů Čas sluhů a Čas dluhů v podání Ivany Chýlkové. Takové srovnání se nabízí i proto, že mužským protějškem je i v tomto případě Karel Roden, který Alexovi vtiskl typicky „rodenovskou“ kombinaci tajuplného charismatu a úzkostné nejistoty. Osobité barvy do filmu vnášejí i představitelé dalších Karolíniných milenců, přestože se jedná převážně o epizodní komické figurky. Velmi zábavný je především Marek Vašut v roli poněkud buranského ministra, který by si z Karolíny rád udělal vydržovanou milenku, ve skutečnosti se s ní však nedostane o moc dál než ke stolu v restauraci (za jediný týden spolu podle jeho propočtů projedí třináct tisíc korun). Ještě kurióznější figuru zazobaného farmáře ztělesnil Tomáš Matonoha: jeho hrdina se svou láskou k domácímu zvířectvu balancuje na hranici zoofilie.

Zajímavě obsazený je i Miroslav Etzler v roli přemrštěně uhlazeného vdovce či Lukáš Jůza jako pohledný plavčík. Škoda, že ve filmu se nepodařilo organičtěji scelit komickou a dramatickou rovinu – ty se střídají ostrými střihy podle toho, zda se v příběhu zrovna vyskytuje Alex. S jeho příchodem Karolíně i divákům vždy okamžitě tuhne úsměv na rtech a odlehčená zábavnost se mění v napjaté očekávání.

Na exteriérových kulisách Bestiáře producenti rozhodně nešetřili. Nejenže nám dopřáli panoráma londýnských pamětihodností i středomořské exotiky, ale také Praha v záběrech F. A. Brabce oproti skutečnosti výrazně zkrásněla. Aniž by se uchyloval k okoukaným pohlednicovým obrázkům, proměnil ji v půvabné evropské velkoměsto plné luxusních kaváren a restaurací, ale také zeleně.

Ve srovnání s předchozími díly Ireny Pavláskové si Bestiář jistě neklade tak vysoké umělecké ambice, v žánru romantické komedie jde ale o počin rozhodně zdařilý. Už proto, že v českých podmínkách se může měřit pouze s nepříliš povedenou Renčovou adaptací Vieweghova Románu pro ženy. A v této konkurenci Bestiář jednoznačně vítězí.

ČLÁNKY O FILMU

Skončilo Finále Plzeň 2009

Skončilo Finále Plzeň 2009

15. 7. 2009 | Téma | red

Festival rozdal ceny a potvrdil svou další existenci. Na rozdíl od loňského „osmičkového“ ročníku festivalu českých filmů se ten letošní zhlédl ve dvojkách
Jménem krále

Jménem krále

3. 7. 2009 | Téma | red

V české kinematografii bychom na prstech jedné ruky spočítali kriminální či přímo detektivní filmy zasazené do don, od nichž nás dělí řada staletí
Hlídač Koptův a Renčův

Hlídač Koptův a Renčův

2. 4. 2009 | Recenze | red

Na motivy románu Josefa Kopty s názvem Hlídač č.47 natočil Filip Renč stejnojmenné filmové drama
Poslední výsadek

Poslední výsadek

23. 2. 2009 | Téma | red

Děj je mírně nesrozumitelný – je třeba chvíli spekulovat, než se podaří odhadnout, co chtěl režisér v danou chvíli vlastně sdělit. To, že Karel Roden hraje pravidelně v zahraničních filmech, už asi nikoho nepřekvapí. Ne vždy jsou to sice výkvěty tvůrčího umu, ale to je celkem logické
Bestiář

Bestiář

31. 5. 2007 | Recenze | red

Nový český film Ireny Pavláskové Bestiář na mne zapůsobil jako sestřih nějakého televizního seriálu, jehož jednotlivé epizody byly nepříliš vynalézavě poskládány
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Téma | red

Zatímco osud jejího projektu Anna je stále ve hvězdách, film s názvem Tajnosti se režisérce a scenáristce Alici Nellis podařilo dokončit
Tajnosti

Tajnosti

14. 5. 2007 | Recenze | red

Ačkoli se na nejnovější snímek Alice Nellis Tajnosti pěje bezvýhradná chvála, provázená maximálním procentováním či hvězdičkováním, přece jen mi tato situace připadá nadsazená, tak trochu ve stylu jednooký mezi slepými králem
MFF Karlovy Vary 2006

MFF Karlovy Vary 2006

18. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků
Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

Sklapni a zastřel mě (Shut Up And Shot Me)

17. 7. 2006 | Téma | red

Je-li člověk natolik na dně, že by rád skoncoval se životem, ale přitom se bojí, zpravidla si objedná někoho, aby jej zprovodil ze světa - tak tomu aspoň bývá v představivosti filmových tvůrců
Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

Karlovy Vary po jedenačtyřicáté

3. 7. 2006 | Téma | red

Velký mezinárodní festival kategorie A, jediný toho druhu na českém území, přináší množství podívané, zajímavých setkání i uměleckých zážitků

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce