Poslední kapitola Avengers stála producenty miliardu dolarů

- Téma autor: Václav Rybář

Za co se vlastně takhle astronomické peníze dají v Hollywoodu utratit?

Avengers: Endgame s největší pravděpodobností bude filmovou událostí roku. A nejen z pohledu diváků, ale i hollywoodských účetních. Americké předprodeje hlásí pokoření veškerých rekordů a vypadá to, že za první víkend v tamních kinech by mohly tržby vyšplhat k 270 milionům dolarů, což trumfne i loňský čtvrtmiliardový rekord Infinity War. Nejoptimističtější předpovědi mluví dokonce o jedné miliardě vydělané celosvětově za první víkend, ale to by opravdu musela být konstelace planet ideální. Nezapomínejme na to, že film má přes tři hodiny, což omezuje možnost jeho častého protočení v jednom kinosále. Tak či onak budete mít asi smůlu, pokud jste se rozhodli na Avengers vyrazit na poslední chvíli. V USA byla situace tak kritická, že se některé lístky na exkluzivní předpremiéry prodávaly za tisíce dolarů.

U nás pravděpodobně ještě posledních pár míst vzadu v rohu najdete, ale dost možná to nebude v tom vůbec nejideálnějším kinosále. IMAX totiž máme v Česku jen jeden. A právě IMAXovými kamerami je Endgame natočen kompletně, jako vůbec první hollywoodský blockbuster. Je to na něm vidět a měřítko některých scén k návštěvě obřího plátna přímo svádí. Nemusíte ani žehrat na „zbytečné“ 3D, protože projektory na pražské Flóře jsou dostatečně výkonné, aby většinu neduhů pokrokového formátu potlačily. Kdo to nestíhá do IMAXu, tomu radíme alespoň co největší plátno a co nejhlasitější zvuk. Projekce s Dolby Atmos se přímo nabízí. Naopak bychom asi nevolili dabing, ale kdo chce kam. Jisté je, že kina budou přetékat diváky, ačkoliv jejich majitelé na poslední chvíli přidávají další a další termíny projekcí. Všichni totiž chtějí vidět Endgame mezi prvními, aby se vyhnuli potenciálním spoilerům. I proto bude výdělek prvního víkendu skutečně pohádkový.

Jiný průběh si ani Marvel Studios nemohou dovolit. Ty tam jsou sice doby, kdy si museli na první filmy brát úvěr u banky a doufat, že se z Iron Mana vyklube hit, ale i v područí Disneyho se musí zisky předem spočítat. Zvlášť u monstrprodukce jako byla tahle. Marvel samozřejmě skutečná čísla drží v trezoru, ale podle některých dostupných zdrojů stála první kapitola Infinity War něco kolem 330 milionů dolarů a Endgame byla ještě dražší, dokonce možná překonala čtyřsetmilionovou hranici, čímž by vyrovnala neoficiální přefouknutý rozpočet Pirátů z Karibiku s podtitulkem Na vlnách podivna. Tam se prý utratilo 410 milionů dolarů. Není divu, že si Johnny Depp za honoráře z Pirátů koupil několik soukromých ostrovů, ale studio už tak nadšené nebylo, i když se mohlo pochlubit celosvětovými miliardovými zisky. Když totiž k nákladům přičteme výdaje na reklamu a odečteme daně i desátky kinařům, není vůbec jisté, zda Piráti neskončili v černých číslech až díky merchandisingu.

Infinity War a Endgame se natáčely dohromady a marketingová kampaň aktuální premiéry patří k největším v historii, s rozpočtem dvou stovek milionů dolarů JEN na propagaci. Kdo má v ruce kalkulačku, tomu už to všechno dochází. 350 milionů jen na reklamu za oba díly, 330 milionů za Infinity War a podle odvážných insiderů až 500 milionů za Endgame. Ano, to už jsme v tom za miliardu a něco. Šílená numera, při jejichž zapisování se uklidní jen ten, kdo si vzpomene, že Infinity War vydělal přes dvě miliardy a Endgame tenhle výsledek minimálně vyrovná. To znamená hrubé tržby čtyři miliardy dolarů (přesně tolik mimochodem Disney před lety za celý Marvel zaplatil) a čisté zisky někde cca na půlce. Pořád zatraceně velká sázka na jistotu, ale tušil hlavní strůjce celého plánu, Kevin Feige, takový úspěch před odmávnutím Infinity ságy do produkce? To už asi nikdy nezjistíme, ale můžeme si ve zkratce rozepsat, na co všechno ta bláznivá půl miliarda dolarů vlastně padla.

Scénář

Avengers: Endgame

Jen si představte, že tu tříhodinovou epopej musíte sepsat, uzavřít všechny osudy, vyhnout se slepým uličkám a pohlídat si, aby všechno sedělo nejen s předchozími jedenadvaceti filmy, ale i s veškerým budoucím děním v marvelovském vesmíru. Christopher Markus a Stephen McFeely si přišli na pár milionů dolarů, ale jejich honoráře nepatří ve scenáristickém světě k rekordním. Na druhou stranu jsou posledních pár let vládci nad světem nejslavnějších superhrdinů, protože mají na kontě Winter Soldiera, Civil War, Infinity War a Endgame, což jsou opěrné body marvelácké hlavní linie. To zároveň naznačuje, že si Marvel tuhle dvojku pisálků předchází a snaží se do nich z jedné strany futrovat nápady a očekává, že z druhé vylezou řešení.

Markus a McFeely poslali Kevinu Feigemu šedesát stran nápadů a od toho se začaly odvíjet dlouhé roky trvající brainstormingy. Každý týden se před obří tabulí řešilo, kdo s kým bude/může bojovat, scenáristé sólových marvelovek museli chodit pravidelně na kobereček, aby vše sedělo, desítky postav se přeskupovaly podle toho, kdo se s kým střetne nebo kdo s kým pouze cestuje. Neuvěřitelný logistický hlavolam a tisíce hodin přemýšlení a psaní. Tihle dva pánové si svoje peníze rozhodně zasloužili. A možná dostali i něco na nepřetržitou ochranku. To kdyby z nich fandové chtěli všechna tajemství vymámit před premiérou.

Herci

Avengers: Endgame

Na platech štábu, počínaje herci a konče posledním elektrikářem na place, se vyplatilo za oba filmy (opět připomínáme, že se natáčely oba filmy souběžně) přes 400 milionů dolarů. Tady bychom teď mohli zdlouhavě řešit, jak je Marvel škrt a raději nabízí hercům procenta ze zisku než peníze na dřevo, ale kdo si uvědomí ty obří tržby každé marvelovky, rychle zjistí, že na tom vlastně ti herci zas tak špatně nejsou. Když hrajete poprvé v sólovce, není to žádné terno, ale např. Brie Larson rovnou podepsala kontrakt na to, že se jako Captain Marvel objeví před kamerou celkem sedmkrát (scény pro Endgame mimochodem natočila PŘED natáčením samotné Captain Marvel), přičemž základní honorář i procenta ze zisku se jí budou postupně zvyšovat. A kdo to vydrží tak dlouho jako Robert Downey Jr. nebo Chris Evans, ten se dočká skutečně pohádkových částek.

Marvel byl při natáčení Infinity War a Endgame velmi kreativní. Aniž bychom prozrazovali detaily děje jednoho či druhého filmu, dalo se v mnohém ušetřit. Přesto největší objem peněz padnul logicky na hvězdy před kamerou, kterým Marvel pomohl ke slávě. Chris Evans, Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Anthony Mackie… ti všichni by pravděpodobně v posledních letech k blockbusterovým nabídkám bez účinkování v marvelovkách nepřišli. A jiní herci si do marvelovek přišli vyloženě vydělat (Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson nebo Benedict Cumberbatch), případně být na chvilku součástí něčeho opravdu velkého. Když to tak za těch deset let spočítáte, MCU nikomu kariéru vyloženě nezničilo, ale pár nových či neokoukaných tváří vystřelilo ke hvězdám.

Produkce

Avengers: Endgame

Oba filmy se natáčely rok v kuse v americké Atlantě, kde byly nejen vhodné ateliéry, ale i finanční podmínky (=místní samospráva producentům pár desítek milionů věnovala za podporu místního průmyslu). Marvel popírá, že by šlo o největší filmovou produkci všech dob, nicméně v moderní hollywoodské éře nenajdeme kromě druhého a třetího Matrixu nebo souběžně natáčených Pánů prstenů a Hobitů nic ani vzdáleně srovnatelného. V některých scénách Endgame se v jednom záběru objevuje až třicet superhrdinů, tj. třicet filmových hvězd, které musely být v jeden čas na jednom místě. Možná ne vždy, protože CGI, ale i tak byl Endgame obrovskou logistickou výzvou a kladl velké nároky na všechny členy štábu.

Scény se točily na přeskáčku, kompletní scénář dostal jen jediný herec (až film uvidíte, tak jistě pochopíte který) a klíčové okamžiky točil jen nejmenší možný pomocný štáb, aby se předešlo vyzrazení důležitých zvratů. Russoovým se to vyplatilo, protože ačkoliv internet spekuloval ostošest, definitivní verzi děje se nepodařilo odhadnout nikomu. A právě díky tomu se mohou i ti nejzvídavější fandové v kinech dobře bavit.

Triky

Avengers: Endgame

ILM, WetaDigital, Framestore, Digital Domain, Lola VFX. V podstatě všechna velká jména v trikovém oboru se na epické marvelovce podílela. Jinak by to totiž ani nešlo stihnout. Digital Domain mělo na starosti jen Thanose a i tak z toho byly čtyři stovky komplexních CGI záběrů. Framestore si vzal na starost jeho pohůnky a bitvu v New Yorku, Weta zařídila animace v akčních scénách díky softwaru vyvinutému pro Planety opic atd. atd. Celkem je v každém filmu přes 3000 trikových záběrů. Můžete hádat, kolik taková legrace spolyká peněz, diskového prostoru a hodin u počítače. Anebo nemusíte, stačí vydržet do konce závěrečných titulků a zkusit učíst všechny jména zaměstnanců trikových studií.

Letošního Oscara za triky nakonec Infinity War vyfouknul realisticky vypadající První člověk, ale kdo se v oboru alespoň trochu orientuje, ten musí zírat s otevřenou pusou na to, co všechno se povedlo do filmu nacpat. Nebo jak se podařilo oživit Thanose a udělat z něj výrazného záporáka, kterého ani přes všudypřítomný fialový zevnějšek nepovažujete jen za chodící vizuální efekt. Endgame nabízí jiné výzvy, možná není tak okatě efektní, ale… jedna výjimka by se tu přeci jenom našla – oživlé panorama v měřítku, co se vymyká lidskému chápání. Docela by nás zajímalo, jak dlouho se ten konkrétní záběr musel počítat a kolik při něm padlo za vlast kilowatthodin.

Marketing

Avengers: Endgame

Kdo chce vydělávat, ten musí utrácet. Jeden by si řekl, že dobré zboží se prodává samo a po premiéře Infinity War by v podstatě stačilo do závěrečných titulků napsat “přijďte znovu za rok” a mít vymalováno. Jenže Marvel chtěl z Endgame vytvořit událost, kterou nelze minout. Absolutní milník a neopakovatelný event. A podle aktuální situace se mu to opravdu povedlo.

Bombardování nostalgickými ukázkami a jen jemné naznačování děje (v trailerech jsou vlastně jen záběry z prvních patnácti minut filmu) bylo trefou do černého. A jistě pomohlo i kobercové bombardování televizních a rádiových stanic, billboardů, inzerátů v nejlesklejších časopisech a nejrůznějších talkshow, kam herci chodili „mlčet“ o ději.

Tak a máte to. Miliarda v háji. A další dvě v kapse. Až půjdete do kina, začnou tahle bláznivá čísla dávat smysl. Husí kůže naskočí člověku až ve chvíli, kdy mu dojde, že tohle pro Marvel dost dobře nemůže být konečná. Žádný strom neroste do nebe, ale vyprávějte to studiu, co začínalo v jeskyni stavěním kovového golema a skončilo v hlubokém vesmíru při bitvě o osud veškerého života, co existuje. První dekáda MCU finišuje mocnou tečkou. A my už se docela dost těšíme na tu druhou.

Tagy: byznys akční komiksové filmy Marvel dobrodružný marvelovky

Zdroje: Vlastní

Dokina.cz nabízí nejpřehlednější program kin na českém internetu. Programy kin sledujeme nejen v Praze a Brně, ale i v dalších městech, jako jsou Ostrava, Olomouc, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň a na mnoha dalších místech. Stejně tak vedle nejznámějších sítí Cinema City a Cinestar přinášíme i programy menších kin po celé České republice. Náš program kin je vždy kompletní a přehledný, takže snadno zjistíte, na jaký film a do jakého kina zajít.