Už dlouho před uvedením Spectre do kin se vědělo, že nový Bond začne svoji pouť v Mexiku, během akce Day of the Dead. Původně se ale s natáčením v Mexiku vůbec nepočítalo, jenže známe bondovky - product placementem se v nich rozhodně nešetří a popravdě to nemůžeme mít tvůrcům za zlé. Chceme obrovský blockbuster plný akce a zajímavých lokací, jenže to taky něco stojí. A zákulisní spekulace hovoří o tom, že se rozpočet Spectre mohl vyšplhat až někam na 350 milionů dolarů.
Pokud by to byla pravda, byl by Spectre jedním z doposud nejdražších hollywoodských filmů vůbec. Tudíž je jasné, že se tvůrci, v čele s produkcí a studiem, budou snažit obrovské náklady co nejvíc zmírnit. K tomu právě slouží product placement. Bond má hodinky od firmy x, sako od firmy y, má nějaký notebook a telefon, jezdí v Aston Martinovi, pije pivo jisté značky apod. Příkladů, kdy se sám James Bond nebojí "náhodou" ukázat logo firmy na kameru, bychom našli jen v posledních třech bondovkách spoustu.
zdroj: Archiv
Potřebuje Sony zrovna propagovat blu-ray? Nechme Bonda vložit disk do mechaniky tak, aby bylo jasně vidět že jde o blu-ray. Podobně to bylo s notebookem Vaio, autem Ford, pivem Heineken, hodinkami Omega a dalšími produkty. Celý seznam značek by nám zabral několik virtuálních stránek, ale od toho tento článek neslouží. Product placementu se nevyhnul samozřejmě ani Spectre a ten největší tu nemá pro sebe nějaký telefon nebo auto, ale rovnou celé město a stát. Mexiko.
Za těch 14+ (některé zdroje hovoří až o 20 milionech) milionů dolarů si Mexiko koupilo první zhruba čtyři minuty filmu. Ty měly být původně jinde, ale mexické autority zavelely pomocí několika tučných filmových fondů. Výsledkem je otvírák Spectre v Mexico City, speciální letecké záběry jeho moderních budov, ztvárnění festivalu Day of the Dead a obecně vykreslení obyvatel města v pozitivním světle. Požadavky tamních autorit šly prý ale až tak daleko, že si začaly diktovat etnika herců některých rolí a dokonce přišla i žádost na obsazení konkrétní mexické herečky coby úvodní Bond girl.
Film si tak musel projít "kulturním testem Mexika" a jak ho splnil můžete posoudit sami v kinech. Autority měly ale podle všech dostupných informací vliv pouze na onu úvodní čtyřminutovku, nikoliv na celý film. I přesto jde o zásadní zásah do kreativních svobod tvůrců a o pravděpodobně zatím největší product placement v podobně rozsáhlém a důležitém filmu.
Nic není zadarmo a tak na dohodě samo Mexiko krátkodobě tratlo. Odhaduje se, že místní obchody přišly kvůli natáčení o zhruba 24 milionů dolarů kvůli zavřeným ulicím, obchodům a obchodním domům. Filmaři prý některým obchodům vypláceli kompenzaci ve výši až 130 dolarů, ale ani to nebylo zdaleka dostatečné.
Nicméně dlouhodobý vliv natáčení bude bez pohyby pozitivní. Těžko si představit že by Spectre v kinech či na domácích nosičích propadlo. Film to bude asi veleúspěšný a úvodní pozitivní pasáž z Mexika třeba zvedne turismus tak moc, že budou i zavřené obchody na natáčení vzpomínat v dobrém. Jestli budou nakonec všechny strany spokojeny, mohl by v budoucnu jezdit Bond na mise zrovna tam, kde za jeho přítomnost nejvíc zaplatí.