Herec, který v začátcích své kariéry proslul jako hvězda nezávislých filmů, se v posledních letech objevuje především v hollywoodských taškařicích jako Starsky & Hutch či Vybíjená: Běž do toho na plný koule. Přesto vždy patřil a stále patří k nepřehlédnutelným hereckým osobnostem, a to nejen díky své bezmála dvoumetrové postavě. K jeho nejslavnějším úlohám patří šílený Norman Bates v hororu Psycho či agent FBI Peter Novak v thrilleru Cela.
Vincent Anthony Vaughn se narodil 28. března 1970 v Minneapolisu, rodinné zázemí mu ale umožnilo vyrůstat v luxusní čtvrti na předměstí Chicaga. Jako podprůměrný student, který v hodinách zaujal hlavně svými skopičinami, naznačil, že nebude pokračovat v obchodnických šlépějích svých rodičů. Malý Vince měl navíc o své budoucnosti již od sedmi let jasno: stane se hercem. Ihned po střední škole a s jedinou profesní zkušeností – úlohou v reklamě na Chevrolet – zamířil rovnou do Hollywoodu. Na velkou kariéru to však dlouhá léta nevypadalo. Již v roce 1989 sbíral první příležitosti na televizní obrazovce, když se krátce objevil ve válečné sérii China Beach či v krimiseriálu Jump Street 21 s Johnnym Deppem v hlavní roli. Na počátku let devadesátých pak debutoval také ve filmu, konkrétně roličkou ve válečném dramatu For the Boys (1991). Až snímek následující, sportovní drama Bourák (1993) z prostředí amerického fotbalu, leccos změnil: během natáčení se totiž Vaughn spřátelil s hercem Jonem Favreauem, který ho v roce 1996 doporučil jako svého parťáka do komedie Proutníci. Párek břídilů, světácky se tvářící Trent (Vaughn) a zádumčivý Mike (Favreau), okouzlil publikum na řadě filmových festivalů. Samotné duo protagonistů si pak ihned získalo nálepku vycházejících hvězdiček nezávislé kinematografie. Tu v případě Vaughna navíc potvrdila úloha tuláka Claye, který se stává osudovým mužem pro mladou dívku i stárnoucí farmářku, v melodramatu Kobylky (1997).
Svými výkony tak Vaughn brzy zaujal i samotného Stevena Spielberga. Příležitost sice dostal pouze ve vedlejší úloze v komerčně úspěšném, jinak ale průměrném dobrodružství Ztracený svět: Jurský park (1997), jakýkoliv Spielbergův snímek se však ve filmografii mladého herce neobyčejně vyjímá. Vzápětí navíc následovaly hned tři hlavní úlohy v menších projektech, od upracovaného otce-samoživitele v dramatu Vášeň a zrada (1998) přes mladíka, který se v jihovýchodní Asii zaplete do obchodu s drogami, v thrilleru Poprava (1998) až po vyšinutého zabijáka v krimikomedii Není úniku (1998). Vrcholem Vaughnovy kariéry mezi nezávislými se pak měl stát horor Psycho (1998). Filmový experiment Guse Van Santa, jenž převedl klasický snímek Alfreda Hitchcocka takřka záběr po záběru, si mnoho příznivců nezískal, Vaughn si však jako představitel hlavní úlohy, šíleného hoteliéra Normana Batese, na nezájem médií stěžovat nemohl.
Po kratší přestávce se Vaughn k filmování vrátil až v roce 2000, kdy se objevil jako agent FBI Novak v thrilleru Cela. Snímek o pátrání po oběti nebezpečného psychopata však spoléhalo spíše na jedinečnou vizuální podobu, než na herecké výkony, ať už se to týkalo Vaughna, anebo Jennifer Lopezové. Na temné charaktery z let nedávných pak navázal ve westernovém dramatu South of Heaven, West of Hell (2000) a především v thrilleru Malý svědek (2001), kde se představil coby navenek spořádaný Rick, skrývající temnou minulost před světem i svou novou rodinou. Filmové setkání s Johnem Travoltou ale nebylo komerčním, ani kvalitativním úspěchem. Stagnující kariéru se proto Vaughn pokusil nakopnout další spoluprací s Jonem Favreauem. Krimi Ranaři (2001) o páru gangsterských bouchačů však postrádalo humor i dějový tah na branku, a tak se u diváků se zlou potázalo. V téže době se ale již začala hlásit o slovo nová, komediální kariéra Vince Vaughna.
Již v roce 2000 se Vaughn coby host představil v zábavné show Saturday Night Live, čímž zahájil spolupráci s mladou generací amerických komiků, známých pod přezdívkou The Frat Pack. Ihned vzápětí se krátce objevil v crazy komedii Bena Stillera Zoolander (2001), aby brzy poté zazářil společně s Lukem Wilsonem či Willem Ferrellem v jedné z hlavních úloh v komedii Mládí v trapu (2003) o partě nostalgicky vzpomínající na svá vysokoškolská léta. Ohlasy na snímek potvrdili, že se Vaughn vydal cestou divácky vděčnou, ztřeštěné komedie se tak stávají jeho hlavním působištěm. Zahrál si charismatického záporáka v akční komedii Starsky & Hutch (2004) s Benem Stillerem a Owenem Wilsonem, která patřila k hitům sezony, a jen o něco málo hůře se vedlo snímku s Willem Ferrerem Zprávař: Legenda o Johnu Burgundym (2004) či další, tentokrát sportovní, komedii Vybíjená: Běž do toho na plný koule (2004). V roce 2005 se pak Vince představuje nejen komických figurkách v akčním thrilleru Pan a paní Smithovi či v krimi Buď v klidu, ale v další očekávané komedii Nesvatbovi (2005) o dvojici rozvodových právníků (Vaughn a Owen Wilson), kterým zamotá hlavu dcera vlivného politika. S novými úspěchy náhle vzrostla i Vaughnova popularita, o čemž svědčí astronomický honorář dvanáct milionů dolarů, který tento herec získal za jinak nepříliš zdařilou komediální romanci s Jennifer Anistonovou Rozchod! (2006). O poznání více prostoru uplatnit své komediální nadání má v rodinné frašce Čtvery vánoce (2008). K seriozní roli se vrátil v dramatu Útěk do divočiny (2007), zosobňuje zde chlapáckého farmáře Waynea.