Libertin

26. 4. 2006 - 15:50 | Téma | red

Libertin zdroj: tisková zpráva

Mezi umělci se vyskytnou různě výstřední osobnosti, které odmítají dobové konvence, ba přímo se vyžívají v jejich porušování

Mezi umělci se vyskytnou různě výstřední osobnosti, které odmítají dobové konvence, ba přímo se vyžívají v jejich porušování. Takovým je i hrdina historického snímku Libertin, v němž režisér Laurence Dunmore oživil osudy Johna Wilmota, hraběte z Rochestru, proslulého prostopášníka z druhé půle sedmnáctého století. Svou tvář mu vtiskl Johnny Depp.

Ve vyděděnci Depp odkrývá povahu okouzlujícího mladíka, jehož sebezáhubná spirála se roztáčí stále rychleji. Nepostihl sice zcela rozměr arogantního floutka, nicméně se nesnaží jej obhajovat ani idealizovat. V prologu příběhu, kdy promlouvá přímo do kamery, se pouští do sebezpytování, slibuje, že se stěží bude někomu zamlouvat. V závěru se několikrát přímo ptá: „Zamilovali jste si mně?"

Wilmotovu neklidnou povahu, lačnou neustálého přívalu vzruchu a provokací, postihl Depp v širokém výrazovém rozpětí. Od cynicky výsměšného nihilismu přes obezřetné milostné okouzlení, vtělené do touhy z vypískané herečky (Samantha Mortonová) učinit uctívanou hvězdu, až k celkovému fyzickému úpadku v důsledku příjice. Vyhmátl rozervanost člověka, schopného dojmout se toliko v umělém, deklamativním světě divadla.

Wilmotův příběh, nijak nezatížený mravoličnými tendencemi, se odehrává za vlády Karla II., po desetiletí Cromwellovy revoluční vlády, která vedla k utužení puritánských mravů. Mimo jiné došlo i k zákazu divadla, přivedeného nedlouho předtím Shakespearem a jeho vrstevníky k rozkvětu. Po obnovení monarchie veřejnost začala bouřlivě žádat návrat všeho donedávna zapovězeného.

Vidíme, jak John Wilmot, byť chráněn svým šlechtickým původem, překračuje hranici přijatelnosti, když vyzývavě přijímá dekadenci za svůj základní existenční princip. Pitky střídá sexuální povyražení, Wilmot spisuje pornografické pamflety, na královu objednávku chystá velice skandální divadelní představení, plné sexuálních výpadů. Jde vlastně o parodii baletů, provozovaných (i s Moliérovým přispěním) u pařížského dvora. Hra měla ohromit francouzského velvyslance, ale narážkami na královský dvůr popudila samotného Karla (John Malkovich). Toho zde ztvárňuje John Malkovich.

Libertin vznikl podle divadelní předlohy Stephena Jeffreyse, který napsal i scénář. Film tedy nezapře teatrální prvky, které mají přispívat k účinnějšímu vyznění: jde nejen o dojemnou scénu umírání, kdy Wilmontovi zůstává oddána jeho žena (Rosamund Pikeová), kterou nesčíslněkrát podvedl, ale hlavně o vystoupení před parlamentem, kde těžce nemocen, pložící se o holi, dovedně sestaveným proslovem zvrátí protikrálovské nálady. Náboženské i politické aspekty jsou jinak ve filmu zmíněny jen okrajově; zvláště královo ustavičné lavírování mezi Francií a odbojným parlamentem.

Film se odvíjí v poklidném tempu, bez klipově chytlavého třeštění. V dlouhých kolíbavých záběrech se snaží přiblížit nejen slavného bouřliváka, ale také atmosféru jeho doby. Včetně tehdejších světelných podmínek. Mnohé se odehrává v mlžnatém šeru, jsou zde blátivé cesty, kudy se lidí musí brodit a do nichž zapadají i kočáry. Všudypřítomnou špínu a zašlost interiérů, topících se ve věčném příšeří, chabě rozjasňují svazky svící. Na rozdíl od jiných historických filmů (např. Kubrickova Barryho Lyndona) nechce režisér vytvářet důmyslné kompoziční variace na klasické obrazy. Naopak, kameraman Alexander Melman zdůrazňuje estetickou nelibost zašedlého zobrazení a vyhýbá se vytříbeným figurálním seskupením.

Film chce předestřít, jak lidé sedmnáctého století mohli vnímat svou přítomnost. Jednostranně pojatá všednost (motivy rozbahněnosti či provokativní nestydatost v jednání postav) však působí i jako mondénní schválnost. Lépe vyšel hudební doprovod Michaela Nymana, jenž pracuje s dobovými hudebními konvencemi, přetváří je do svébytné moderní podoby a vyvolává tak spíše vzdálenou ozvěnu oněch časů. Přihlížíme tedy dílčí, snad až výlučné interpretaci dané historické epochy.

ČLÁNKY O FILMU

Veřejní nepřátelé

Veřejní nepřátelé

7. 7. 2009 | Téma | red

Zhruba půl roku po francouzském „veřejném nepříteli č. 1“ Jacquesu Mesrinovi, jenž se představil ve stejnojmenném dvoudílném filmu, se na plátnech českých kin objevuje i jeho americký „předchůdce“ John Dillinger (1903–1934)
Vince Vaughn

Vince Vaughn

9. 12. 2008 | Téma | red

Herec, který v začátcích své kariéry proslul jako hvězda nezávislých filmů, se v posledních letech objevuje především v hollywoodských taškařicích jako Starsky & Hutch či Vybíjená: Běž do toho na plný koule
Piráti z Karibiku – Na konci světa - preview

Piráti z Karibiku – Na konci světa - preview

3. 7. 2008 | Téma | red

INSPIRACE: Jako mnoho filmů tohoto roku se zabývá koncem éry (zde pirátů) a proplétáním dobra a zla, nejasnostmi lidských vztahů
Oscary 2004: herec, herečka v hlavní roli

Oscary 2004: herec, herečka v hlavní roli

3. 7. 2008 | Téma | red

Nejlepší herec v hlavní roli: Jamie Foxx za ztvárnění Raye Charlese ve filmu Ray Nominace: Mezi nominovanými se objevuje černošský herec Don Cheadle za drama podle skutečných událostí Hotel Rwanda
Intolerable Cruelty – soundtrack

Intolerable Cruelty – soundtrack

25. 1. 2008 | Téma | red

Zřejmě v tom bude nějaká zvláštní vypočítavost bratří Coenů či co, že jejich soundtracky jsou totiž zvláštně a originálně úchylné a příjemně soudržné
Various Artist and Carter Burwell: Big Lebowski - soundtrack

Various Artist and Carter Burwell: Big Lebowski - soundtrack

25. 1. 2008 | Téma | red

Tenhle soundtrack, stejně jako hláška „Nikdo nevyjebe s Ježíšem." patří mezi zaručený kult a vůbec největší extrém v Coenovic soundtrackové tvorbě
Piráti na stříbrném plátně

Piráti na stříbrném plátně

16. 5. 2007 | Téma | red

Věčná honba za divákem přiměla producenty a filmaře zkoušet štěstí s těmi nejsenzačnějšími tématy, která by v divákovi vzbudila touhu po dobrodružství
Piráti na stříbrném plátně

Piráti na stříbrném plátně

16. 5. 2007 | Téma | red

Věčná honba za divákem přiměla producenty a filmaře zkoušet štěstí s těmi nejsenzačnějšími tématy, která by v divákovi vzbudila touhu po dobrodružství
Jared Leto

Jared Leto

12. 1. 2007 | Téma | red

Talentovaný herec, jenž se měl stát nástupcem hollywoodských sex symbolů jako je Brad Pitt a Johnny Depp, namísto toho však volí úlohy pohledných mladíků s temnou osobností
Karlík a továrna na čokoládu

Karlík a továrna na čokoládu

18. 8. 2005 | Téma | red

Tim Burton je už téměř dvě desetiletí znám jako režisér, který ve svých filmech dokáže jedinečně stmelit poetiku pohádky a hororu, dětskou naivitu a temné spodní proudy

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství dorazí v dubnu

Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství dorazí v dubnu

24. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Třetí díl spinoffu Harryho Pottera jménem Fantastická zvířata má datum premiéry i nový název.
Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

Stříhala původní Star Wars, teď kritizuje nové: „Otřesné“

23. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Nová trilogie Star Wars je všechno, jen je jednomyslně opěvovaná. A teď se do ní pustila i editorka původní trilogie.
Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

Ewan McGregor si pochvaluje natáčení seriálu Obi-Wan Kenobi

22. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ewan McGregor si šel pro svoji první cenu Emmy za hlavní roli v seriálu Halston a při té příležitosti zmínil i svůj aktuálně nejočekávanější projekt.
Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

Režisér Hellboye pošle do Uličky přízraků Bradleyho Coopera a Cate Blanchett

21. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

Oscarový režisér Guillermo del Toro se vrací a zase to bude o monstrech, jen o těch trochu jiných.