Úžasňákovi - trend současného filmu?

28. 1. 2008 - 15:37 | Recenze | red

Úžasňákovi - trend současného filmu? zdroj: tisková zpráva

Dokonalé digitální triky, špičková 3D animace, závratné rozpočty, velká studia a bezduchý nebo přinejlepším kompilativní obsah na jedné straně

Dokonalé digitální triky, špičková 3D animace, závratné rozpočty, velká studia a bezduchý nebo přinejlepším kompilativní obsah na jedné straně. Na straně druhé digitální technologie dostupné nejširší veřejnosti, individuální přístup, kreativita "ulice" a možnost natočit si vlastní film nabízející se takřka každému. To jsou nůžky současné (hlavně dominantní americké) kinematografie, které se rozevírají rok od roku víc. Nejnovější animovaný hit studia Pixar Úžasňákovi rozhodně není typickým představitelem první větve, ale jeho srovnání s tematicky spřízněnou trilogií Roberta Rodrigueze Spy Kids celou tuhle dichotomii ilustruje víc než výstižně.

UÚžasňákovi jsou příběhem rodiny superhrdinů, která se po letech ubíjejícího všedního života, vynuceného společností, opět vrací do akce proti géniovi zločinu. Spy Kids vypráví o rodině superšpiónů, zachraňujících svět ze spárů... géniů zločinu. Oba filmy jsou primárně rodinnými záležitostmi a bohatě se odkazují do dějin kinematografie (bondovky, komiksové adaptace, Indiana Jones, Ostrov Dr. Moreaua...). Pak už nastupují rozdíly.
Úžasňákovi jsou animovaným blockbusterem, který jako blockbuster už vznikal. Hraní Spy Kids se blockbusterem také stali (nebo aspoň jejich první díl), ale vznikali na koleně svého výsostného autora Rodrigueze, jenž v nich obstaral doslova devatero řemesel od režii přes kameru a střih až po výpravu. Oba filmy fungují ve svých rancích dokonale. Oba však přicházejí z naprosto odlišných pozic - a na jejich příkladě si každý může promyslet, co od filmu jako takového vlastně očekává.

R. Rodriguez Jde o typický spor řemeslo versus kreativita. Jistěže i za Úžasňákovými stojí hlavně vize jednoho člověka a jednoho režiséra, Brada Birda. Ale ten "jeden režisér" tu není zdůrazněn jen tak: například Shrek 2 má režiséry hned tři. Podobně to vypadá se scénářem. Oficiálně Úžasňákovy napsal zase jen Brad Bird, avšak když se pořádně porozhlédnete v titulcích, najdete dalších dobře patnáct lidí se scénářem tak či onak spojených. Počítačově dělané animované filmy jsou už z principu poznamenané větší dělbou práce než "obyčejné" hrané snímky nebo nedejbože dokumenty, nicméně zdá se, že to, co by bylo naprosto samozřejmé ve formální stránce (existují specialisté na textury pleti, na pohyby, na animaci pozadí...), začíná být markantní i v obsahu.

Mainstreamové animované filmy posledních dvou tří let bývají sice plné gagů a vtipných situací, ale působí dojmem, jako by jejich scénář vznikl brainstormingem patnácti kreativců, z něhož se nakonec pobraly ty nejlepší nápady. I tak to většinou bývá zábava, ale takovému dílu potom chybí jednotící autorský dotek, nadneseně řečeno "duše". Je to něco podobného, jako když sestavíte kompilaci největších rádiových hitů daného roku: možná zachytíte zeitgeist, ale neuděláte desku s vlastní pečetí.

UOproti tomu Spy Kids jsou dítětem z lásky, které může mít hromadu chyb a nedotažeností, ale nepřestává dýchat člověčinou. A dítěti z lásky se chyby dají odpouštět snadno, kdežto tomu, co se syntetickými prostředky dohání k dokonalosti, daleko hůř. A spíš budete velkoryse tolerantní ke konkrétnímu tvůrci, jehož starší (a vzájemně si příbuzné) filmy milujete, než k anonymnímu studiu, které má daleko větší tendenci sledovat dobové tendence.

Je to klasický spor z dějin umění: řemeslo versus autorství. Je to také otázka přístupu. Někdo rád přijde k hotovému, technicky dokonalému dílu vytvořenému podle léty ověřenému schématu, někdo zase potřebuje hledat, tápat spolu s autorem, dívat se na svět jedněma konkrétníma vypůjčenýma očima. Nelze tu vznášet hodnotové soudy, oba směry spolu v umění vždy koexistovaly. Ale je třeba připomenout, že první směr, k technické dokonalosti dovedený akademismus, vždy přicházel ke konci té které uvadající epochy, kterou nakonec rázně ukončil právě nástup nových hladových individualit s vlastní a původní vizí, a že to byla právě avantgarda, co dovedlo umění vždycky o krok dál. A není divu, že tu pořád padají výrazy jako "technicky dokonalý" nebo "technologie": "techné" ve staré řečtině znamenalo umění ve smyslu zručnosti, dovednosti, v protikladu k umění "krásnému".

Antičtí Řekové v umění tyhle dva principy nerozlišovali, považovali je za komplementární. Ale od doby, kdy základním principem umění přestala být mimésis, napodobování (přírody), tedy právě od vzniku fotografie (a později filmu), dochází právě k onomu výše zmíněnému rozevírání nůžek mezi technikou a umění "s duší". Ve světě hudby je nejmarkantnějším příkladem punková revoluce, díky níž přestala být důležitá dokonalost hráčské techniky a nahradil ji osobní postoj. Je tedy digitální video filmovým punkem současnosti a digitální animace filmovým art rockem? Důležitější než škatulky je, že jakkoliv punk oddělil techné od kreativity, nepřestalo to znamenat, že hudba může být umění. Zůstane uměním i film?

ČLÁNKY O FILMU

Úžasňákovi 2 - scénář je hotov!

Úžasňákovi 2 - scénář je hotov!

15. 9. 2015 | Novinky | Vojtěch Karlík

Není tomu tak dávno, kdy studio Disney oficiálně potvrdilo, že chce v Pixaru nechat natočit druhý díl populárního animovaného filmu Úžasňákovi. Režisér Brad Bird nyní potvrdil, že scénář ke dvojce je konečně hotov.
Star Wars: Rogue One - Disney odhalil na D23 obsazení očekávaného hitu

Star Wars: Rogue One - Disney odhalil na D23 obsazení očekávaného hitu

17. 8. 2015 | Téma | Vojtěch Karlík

Fanclub Walta Disneyho D23 uspořádal v Kalifornii v pořadí čtvrté setkání příznivců studia Walta Disneyho a opět to bylo hlavně nových filmech a očekávaných premiérách. V současné době se už pod tímto názvem skrývá celá řada žánrů i studií. Takže se dočkali nejen milovníci pohádek, ale také komiksových filmů a bylo zde oznámeno rozšíření Disneylandu o atrakce ze světa Hvězdných válek.
Úžasňákovi 2 - režie se ujal opět Brad Bird

Úžasňákovi 2 - režie se ujal opět Brad Bird

11. 5. 2015 | Novinky | Vojtěch Karlík

O chystaném pokračování výborného animovaného filmu Úžasňákovi se ví už delší dobu. Nejnovější zprávou je, že režie se ujal Brad Bird, který ve studiu Pixar patří k nejdůležitějším tvářím.
Úžasňákovi 2 - co víme o chystaném pokračování

Úžasňákovi 2 - co víme o chystaném pokračování

27. 3. 2015 | Novinky | Vojtěch Karlík

O pokračování populárního animovaného filmu Úžasňákovi se mluví už hodně dlouho. Fanoušci si film přejí, ale zřetelnější obrysy dostal snímek až nyní. O dvojce se zmínil šéf studia Disney na začátku března a od té doby všichni čekají na další informace. Co tedy víme?
Nejlepší animované filmy, které vás pobaví i jako dospělého diváka

Nejlepší animované filmy, které vás pobaví i jako dospělého diváka

16. 6. 2014 | Téma | Vojtěch Karlík

Tento týden do kin dorazí zbrusu nový animovaný příběh pro děti i jejich rodiče. Druhý díl drakobijeckého příběhu Jak vycvičit draka je téměř sázkou na jistotu. Rodiče si zcela jistě oblíbí několik dospěláckých hlášek, jejich ratolesti pak dobrodružný příběh hlavních hrdinů a nějaké to pitvoření k tomu. Dostat do kina dospělé a děti současně umí  studia jako Dreamworks, Pixar, nebo 20th Century Fox na výbornou. Zkusili jsme vybrat nejznámější a podle nás i nejlepší animované filmy, které stojí za to vidět i několik let od premiéry. Schválně, zda s námi budete souhlasit.
Kinům vládnou Letadla: připomeňte si ty nejlepší filmy Pixaru

Kinům vládnou Letadla: připomeňte si ty nejlepší filmy Pixaru

27. 8. 2013 | Téma | Ladislav Loukota

Počínaje tímto čtvrtkem můžete své nejmenší vzít na animovaný snímek Letadla, jenž se odehrává ve světě Aut, dřívějším animáku studia Pixar. Jejich hlavním hrdinou je odvážný letoun Prášek, který se navzdory své prosté konstrukci dostane do velkolepého světového závodu rovnou mezi drsné konkurenty s proudovými motory. Letadla však ve skutečnosti pocházejí z produkce studia DisneyToon a nikoliv Pixaru, přesto se sluší při této příležitosti vzpomenout na skoro dvacetiletou tradici pixarovských animáků.
Michael Giacchino:The Incredibles – soundtrack

Michael Giacchino:The Incredibles – soundtrack

25. 1. 2008 | Téma | red

Když jsem poprvé v ruce držel soundtrack z Úžasňákových, hlavou se mi honila vesměs jediná otázka: Kdo je to vlastně ten Michael Giacchino? Odpověď byla nasnadě: No přeci autor hudby k herní verzi bondovky Tommorow Never Dies! (mj
Madagaskar

Madagaskar

17. 6. 2005 | Téma | red

Dosavadní produkce studií Pixar a DreamWorks se vyznačovala vysokou a téměř nekolísající kvalitou
Úžasňákovi - film pro celou rodinu

Úžasňákovi - film pro celou rodinu

28. 2. 2005 | Téma | red

Film získal Oscara za rok 2004 v kategoriích Nejlepší animovaný film a nejlepší střih zvukových efektů (Michael Silvers, Randy Thom)
Úžasňákovi

Úžasňákovi

30. 11. 2004 | Recenze | red

Ukryti pod maskou vrhají se superhrdinové do odvážných záchranářských akcí, ať už je v ohrožení polovina města, nebo pouze drobné koťátko

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce