Význam prvního Terminátora nelze dostatečně zveličit. Krom toho, že snímek definitivně zpopularizoval Arnolda Schwarzeneggera (mezi Conanem a Terminátorem byla tříletá pauza), a tak pomohl definovat vzhled akčního filmu 80. let, navíc i k nebesům vynesl svého režiséra Jamese Camerona (Vetřelci, Titanic, Avatar). Mimoto Terminátor ukázal, že dospělá sci-fi nemusí být jenom plná honosných myšlenek (2001: Vesmírná odysea), ale klidně i drsných akčních sekvencí. Tedy prvků, bez nichž si dnes sci-fi skoro nejde představit.
Společně s pokračováním Terminátor 2: Den zúčtování byly oba filmy příjemně jednoduché a přímočaré, přesto však nabízely paletu motivů zabývajících se bojem s osudem, vývoje technologií i rodičovství. Nelze se proto divit, že význam značky Terminátor sahal hluboce do 90. let (např. první akční střílečka ovládaná myší byl Terminator: Future Shock v polovině dekády) a dočkala se celé řady levobočků. Pro pravidla hollywoodských sérií ale platí totéž, co pro samotné plechové terminátory - nezastaví se, dokud nezemřete. Další díly proto byly nevyhnutelné.
zdroj: Cinemart
U nich se však už „obvody“ populární sci-fi série začaly pomalu zadrhávat. Třetí díl z roku 2001 sice ještě nebyl nikterak problémový, spíše než důstojně bombastický sequel dvojky však připomínal průměrně povedený akční hit, který se značkou Terminátor sdílel jenom Arnoldovu figuru. Krom něj odmítli svou reprízu James Cameron i Linda Hamilton. Sečteno, podtrženo, Terminator 3 nabídl totéž, co první dva filmy, ale v horší kvalitě. Terminátor přišel o svou pověst ostrého popkulturního hitu definujícího poptávku a začal jet čistě na nostalgii čerpanou z prvních dvou dílů. Jeho status mezi mladými diváky dávno převzal Matrix. Lze se jen domnívat, že nebýt lehce šokujícího konce, který vzdor snahám všech tří filmů konečně na lidstvo vypustil soudný den (ignorujíc motivy dvojky), byly by výsledné recenze daleko horší. Jenže závěrečný zvrat zároveň uvrtal hypotetická pokračování do velkého problému.
Řada nešťastných rozhodnutí
Hollywood má obecně tři vyprávěcí přístupy k tomu, jak vytvářet pokračování. Zaprvé ho natočit co možná nejlevněji a uvrhnout na trh jako televizní látku. Tato praktika se však dnes už skoro vůbec nepraktikuje. Zbývá tedy navázání na dějové logiky z minulého dílu. Tento seriálový přístup však vyžaduje značné plánování, jinak akutně hrozí, že se značka velmi rychle vzdálí od svých kořenů a přestane připomínat sebe sama. Takový postup dnes volí například studio Marvel. Do třetice je pak možné naservírovat i pokračování, které z nějakých důvodů připomíná remake předešlého dílu: i když hrdinové minule odjeli do západu slunce, znovu se musejí sejít a zažít velmi podobný příběh jako minule. Touto cestou se naopak vydává třeba série jménem Rychle a zběsile.
Studio na další film vykročilo správně. Na čtvrtý díl najalo akční ikonu Christiana Balea, který tou dobou sbíral body za Batmana. Od Terminator Salvation si slibovalo počátek nové tváře značky, nové trilogie. Problém jednoduše byl, že Terminator Salvation nebyl dobrý film. Ať už to bylo režií McG (Charlieho Andílci) nebo mnohokrát přepisovaným scénářem, který nebyl sto ani dodržet svou původní pointu (původně měl John Connor na konci filmu zemřít a jeho tvář měl převzít kyborg Sama Worthingtona, protože Connor z masa a kostí by nikdy nepřežil, ale jeho ikonu má smysl přiživovat), výsledek pohřbil naděje na novou post-apokalyptickou trilogii a začalo se znovu s hledáním.
Velkým návratem má nakonec být Terminator Genisys, který prozatím sbírá spíše tristní hodnocení. Jakkoliv se snímek kryje tvrzením o nepopírání původních filmů, de facto restartuje celou časovou linii v nové podobě, a jde tedy o remake par excellence. Nabízí se přitom srovnání s Jurským světem, který po tristním třetím dílu rovněž nabídl formulku Jurského parku v nové podobě, tentokrát však s mnohem větším úspěchem. Stále platí, že když dva dělají totéž, není to nutně totéž. Značce Terminator nelze upřít snahu, finální provedení čtvrtého a zřejmě i pátého dílu ale ukazuje, že perfekcionismus ve stylu Jamese Camerona jednoduše nelze jenom tak někým nahradit.
Kam se Terminátor vydá dále? Pokud Genisys nevydělá vzdor kritice velké peníze, v této fázi zřejmě na dlouho k ledu, kde zůstane, než se ho ujme nějaký snad talentovaný režisér, aby ho restartoval od nuly či natočil pokračování ignorující poslední filmy. Skoro jisté je, že Arnold Schwarzenegger u toho už nebude - a spolu s ním dost možná ani většina někdejších fanoušků značky.