Sin City - město hříchu (Sin City)

30. 9. 2008 - 9:16 | Recenze | red

Sin City - město hříchu (Sin City) zdroj: tisková zpráva

Příval filmů podle komiksových předloh neustává: jen během léta nás čeká Batman začíná a Fantastická čtyřka, chystá se nový Superman, třetí Spider-Man

Příval filmů podle komiksových předloh neustává: jen během léta nás čeká Batman začíná a Fantastická čtyřka, chystá se nový Superman, třetí Spider-Man... Sin City Roberta Rodrigueze a Franka Millera však do téhle rodiny patří jen nominálně, zatímco formální, obsahové, výrobní a další aspekty je stavějí do jiných příbuzenských konstelací.

Sin City v první řadě není filmem superhrdinským. Drtivá většina komiksových adaptací naplňuje schéma, v němž postavy s nadpřirozenými nebo aspoň vysoce nadprůměrně vyvinutými schopnostmi bojují ve světě jasně polarizovaném na Dobro a Zlo za ideály prvně jmenovaného. (Není od věci připomenout, že boom superhrdinských komiksů nastal v USA během 2. světové války.) Výjimkou budiž neprávem opomíjený Kat, který se pouze mstí za smrt vlastní rodiny. Kromě absence nadpřirozena a vyšších morálních kategorií představuje styčný bod mezi Katem a Sin City (a částečně i novým Batmanem) i kulisa korupcí prolezlé alternativní současnosti.

Tam, kde superhrdinské filmy staví na klenutém a předvídatelném dramatickém oblouku, Sin City využívá epizodickou strukturu. Každá z jeho tří hlavních částí pokrývá jeden grafický román autora předlohy Franka Millera. I když je divák samozřejmě zvědavý, jak jednotlivé epizody dopadnou, na samotných pointách příliš nezáleží. Sin City totiž ani tak nevypráví příběhy jako spíš vykresluje vlastní svět - pokřivenou variantu dneška, město plné zkorumpovaných policajtů, šlapek od rány, osudově zamilovaných bijců a všemocných senátorů.

Oproti superhrdinským komiksům zlo v tomhle světě není protikladem dobra, nýbrž jeho nepřítomností - podobně jako v žánru filmu noir, z něhož Sin City čerpá. Jen málokoho z obyvatel města hříchu lze označit za hodného nebo zlého: postavy tu mají daleko prozaičtější a konkrétnější motivace než plošně potírat zločin či zachraňovat svět. Přesto nelze mluvit o realismu. Jednou z nejvýraznějších kvalit Sin City je totiž jeho schopnost vystihnout stereotypy někdejších brakových žánrů a přehnat je ad absurdum do brutální, avšak svým způsobem romantizované nadsázky. Od detailů typu bible na stolku hotelového pokoje přes postavy jako je poslední poctivý polda až po základní pilíře v podobě sexu a násilí, na nichž stojí většina braku, je Sin City něčím na první pohled důvěrně známým. Jestliže superhrdinské filmy bývají po formální stránce poměrně konvenčními akčními podívanými, k Sin City vede klikatá cesta popkulturní krajinou - od šestákových románů přes zmíněné filmy noir ze 40.–50. let zpět do literatury k Millerovým komiksům a následně znovu na plátno.

A jako by odlišností nebylo málo, Sin City je ze všech komiksových adaptací snad jedinou autorskou a rozhodně nejvěrnější. Robert Rodriguez trval na tom, aby byl autor předlohy uveden v titulcích jako spolurežisér, každou scénu natočil přesně podle konkrétního políčka komiksu a při náročné digitální postprodukci nápodobu Millerova ikonického stylu docizeloval do posledního detailu. Živí herci zde hrají v kompletně počítačových kulisách, které jsou navíc vysoce stylizované, čímž se Sin City dostává až někam mezi podobně vytvořený, jen realističtěji vyhlížející Svět zítřka a ty z filmů Richarda Linklatera, v nichž se předkamerová skutečnost deformuje následným animováním (Sním či bdím?, A Scanner Darkly).

Výrazná vizualita a nezaměnitelný styl však v posledku Sin City prokazují poněkud medvědí službu. Jsou natolik efektní, že příliš strhávají pozornost na sebe (příběh, jak bylo řečeno, nemá čím kontrovat) a nenechávají si místo pro gradaci. Film je tudíž stejně vypjatý bez ohledu na to, jestli se na plátně zrovna uřezávají končetiny nebo tlachá v kuchyni, což celkový dojem poněkud nivelizuje. Ale protože režisér, kameraman, střihač a autor hudby Rodriguez plánuje natočit Millerovy příběhy všechny, zbývá pořád naděje, že se své nové hračky dopříště namlsá a naučí se nejet pořád na plný plyn.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

Nintendo (r)evoluce: Připomeňte si důležité milníky oblíbené značky

12. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nintendo, PlayStation a Xbox – tzv. velká trojka na poli dnešních konzolí. Ač v současnosti drží prim zařízení od Sony a Microsoftu, cestu k úspěchu jim vydláždilo právě Nintendo, a to už v 80. letech, kdy na světový trh uvedlo svůj Nintendo Entertainment System (NES). Předchůdci jako slavný Atari nebo vůbec první konzole Magnavox Odyssey se s ním nemohli měřit. Tady se začala psát budoucnost herního průmyslu.
Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

Pravidelné sledování filmů může lézt do peněz. Jak ušetřit?

4. 8. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Řadíte-li se mezi filmové fanoušky, kterým nesmí ujít žádná premiéra, a rádi se znovu podíváte i na starou dobrou klasiku, jistě víte, že tento koníček rozhodně není levný. Ať už chodíte do kina, nebo sledujete filmy z pohodlí domova, obstarat filmy legální cestou něco stojí. Jak výdaje držet pod kontrolou?
Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

Důchod v roce 2021: Vypočítejte si jeho výši

27. 7. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Nacházíte se před nástupem do penze a zajímá vás, jakou částku budete pobírat? V dnešním článku vám poradíme, jak si ji můžete spočítat a co všechno budete k žádosti o důchod potřebovat.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2025 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.