Historické drama Gladiátor (2000) uspělo u diváků i na Oscarech a rozpoutalo zájem o antickou tematiku. Následující eposy ale přinesly zklamání a nudu. Stačí připomenout Tróju (2004) nebo Alexandra Velikého (2004). Hrdinný boj několika stovek spartských bojovníků proti mnoha a mnohatisícové armádě Peršanů se stává námětem dosud posledního ze „starověkých“ velkofilmů. Avšak zároveň je snímkem tak trochu jiným. Namísto klasické filmařiny nabízí vysoce stylizovanou podívanou, inspirovanou komiksovým příběhem Franka Millera. Jestliže Sin City – město hříchu (2005) bylo černobílým pokusem převést Millerův comics na filmové plátno co nejvěrněji, 300: Bitva u Thermopyl činí totéž v barvě. I tentokrát se herci objevovali výhradně ve studiu, před modrým/zeleným pozadím a snímaly je digitální kamery. Trikaři se poté postarali o vše ostatní.
SYNOPSE:
Do Kristova narození zbývá dlouhých 480 let, už nyní se ale budoucnost evropské civilizace ocitá v ohrožení. Nejmocnějšímu muži své doby, perskému králi Xerxesovi (Rodrigo Santoro) se zachtělo rozšířit svá území o vzkvétající městské státy na území dnešního Řecka. Karty jsou rozdány jednoznačně. Tři sta tisíc perských mužů se pohybuje směrem k Peloponéskému poloostrovu a proti nim stojí řecká koalice pod vedením spartského krále Leonidase (Gerard Butler), čítající tři sta mužů jeho osobní stráže a zhruba sedm tisíc bojovníků z řad občanů a otroků ze spřátelených měst. Jedinou šancí, jak nepřítele alespoň na chvíli zadržet, je obsadit průsmyk Thermopyly. Každý z Leonidasových mužů pochoduje s vědomím, že bitevní pole opustí na štítu. A splní tak svou osobní povinnost. Budou válčit natolik srdnatě, že Peršany v soutěsce po několik dní udrží. A jenom zrada z jejich řad nepříteli umožní bitvu rozhodnout…
INSPIRACE:
„Poutníče, zvěstuj Lakedaimonským, že my tu padli, jakož zákony kázaly nám.“ Tato věta dnes zdobí památník bojovníků, kteří neváhali položit oběť nejvyšší. Už pětadvacet století jejich hrdinství inspiruje umělce všech stylů a žánrů. Filmovým námětem se bitva u Thermopyl stala zatím jen jedenkrát, v dramatu The 300 Spartans (1962).
Smysl pro povinnost, jež často směřuje až za hrob, provází většinu hrdinů z děl Franka Millera. Není proto žádný div, že si tento věhlasný comicsový tvůrce povšiml i odvahy Sparťanů a jejich krále Leonidase. V roce 1998 vznikla pětidílná minisérie, jež vyniká zejména po výtvarné stránce. Dvojstránkové obrazy, z nichž celý comics sestává, si ve své působivosti nikterak nezadají s malířskými mistry minulosti.
UPOUTÁVKA:
Stejně jako comicsu budou i filmu dominovat krvavá červeň a písečná žluť – to už je teď jisté. Oba trailery, a zejména ten v pořadí první, jsou komponovány jako líně rozpohybované živé obrazy. Samozřejmě je vše zcela v souladu s vizuální kompozicí Millerových comicsových polí. Po formální stránce nelze upoutávkám vytknout mnoho – jsou akční, dynamické, epické a nádherně vizuálně koncipované. Digitální úpravy dodávají jednotlivým výjevům až magickou přitažlivost. A do toho všeho pějí sbory své dunivé chorály.
OBSAZENÍ:
Sestava pohledných černovlasých – a z velké části britských – herců začíná u mužného Gerarda Butlera, jenž ztělesňuje krále Leonidase. Bude tato role po Attilovi a Fantomu Opery dalším z Butlerových krůčků směrem ke slávě? Angličanka Lena Headeyová (Kletba bratří Grimmů) zkrášluje jinak čistě mužské obsazení rolí spartské královny Gorgo. Vypravěčem celého příběhu je jeden z hrdinných bojovníků Dilios v podání Davida Wenhama (Faramir v Pánovi prstenů). Svou porci věhlasu si už vydobyl také Dominic West, jehož právě můžeme vidět v thrilleru Hannibal – Zrození. Perského krále Xerxese představuje brazilský herec Rodrigo Santoro (transvestita Lady Di v dramatu Vzpoura ve věznici Carandiru).
TVŮRCI:
Ve stopách Roberta Rodrigueze, režiséra Sin City – města hříchů, tentokrát kráčí Zack Snyder. Bývalý specialista na hudební videa mezi celovečerními filmy debutoval pozoruhodným – a nesmírně krvavým – zombie hororem Úsvit mrtvých. K natáčení 300: Bitvy u Thermopyl si Snyder přibral několik nezkušených (ale doufejme, že talentovaných) spolupracovníků. O adaptaci Millerova comicsu se spolu s režisérem postarali osvětlovač(!) Kurt Johnstad a debutující Michael B. Gordon. Kameraman Larry Fong zatím vynikl jenom zásluhou seriálu Ztraceni. Jakous takous minulostí ve světě filmu už mohou chlubit třeba střihač William Hoy (Tanec s vlky, Já, robot, Fantastická čtyřka), kostýmní návrhář Michael Wilkinson (Party Monster, Temné vody) nebo výtvarníci Paul Hotte (Pluto Nash, Letec) a James D. Bissell (Dobrou noc a hodně štěstí). O vizuální efekty se postarají nepříliš známá studia Hydraulx (Poseidon, X-Men: Poslední vzdor), Scanline VFX (Poseidon) a Animal Logic (World Trade Center).