Nebudeme chodit kolem horké kaše. Mad Max se povedl. A škarohlídi, kterým v následujících řádcích bude vadit, že odmítám používat český překlad Šílený Max, prostě prominou. Když se těsně před premiérou objevily v ulicích velké plakáty a tramvaje polepené hlavní hrdinkou, už jsem byl vlastně dávno rozhodnutý, že to prostě musím vidět.
Mad Max je téma, je to první opravdu propracované univerzum postapokalyptického světa. Mad Max s Melem Gibsonem byl zjevením a moc dobře si pamatuji, jak jsme se spolužáky rozvíjeli teorie o tom, kam se v tom filmu poděla veškerá civilizace. Proč to dopadlo tak blbě pro lidstvo?! Byli jsme navíc svědky úpadku, který působil věrohodně. Policajti se honí s vraždícími gangy. Max se mstí za smrt rodiny.
A pak přišel druhý díl. Policajti zmizeli. Motorkáři zmizeli. Zůstal jen zmar, potulující se tlupy zdecimovaných lidí bojujících o zbytky nafty a benzínu - to byla rodící se nová společnost. A samozřejmě nechyběl Max (opět Mel Gibson).
Režisér George Miller vytvořil skvělý svět, natočil dva výborné filmy a vše uzavřel solidní trojkou, která přišla s úžasnou ženskou postavou v podání Tiny Turner.
Textovou úvodní nálož berte jako nutnou předehru k pochopení toho, co nyní bude následovat a také jako vysvětlení toho, proč jsem z nového filmu tak nadšený.
zdroj: Archiv
Předně je dobře, že nový snímek natočil opět jeho duchovní otec George Miller. Hodně lidí se také zamýšlelo nad tím, proč se do znovuzrozeného světa nevrátil Mel Gibson, ale velmi záhy pochopíte, že ač Hardy hraje stejnou postavu, není Mela třeba. Znovu opakuji a křičím na všechny ty zoufalce, co říkají opak. Mela netřeba!
Nový Mad Max je mnohem více jakousi povídkou z důvěrně známého univerza, než klasickým restartem. Je to ale i film reflektující vývoj kinematografie v posledních dvaceti letech a je neuvěřitelně parádní pozorovat, jak režisér ročník 1945 natočil dokonalý akční trhák, kterým strčí do kapsy mnoho současných tvůrců. Miller se nehrne do režie každého snímku, vybírá si a asi i dost zamrzl na své látce nazvané prostě a jednoduše Max. Jenže ji vypiloval k dokonalému obrazu. Je to film dokazující, že generační rozdíly nestírají a neničí talent tvůrců.
Akce je všudypřítomná. Úplně mne rozsekalo, na kolik zajímavých záběrů přišel Miller se svým kameramanem při honičkách a kaskadérských jízdách. Pohledy kamery jsou prostě famózní. Připadáte si jako na strašlivě dlouhé jízdě dolů na horské dráze. Když pak přijde rovinka a stoupání, jste tak rozpumpovaní, že to nemůžete vydržet. Postavy chvílemi něco potřebují probrat, vyřešit a zdržují. Úplně se těšíte na to, až se zase rozjedou. Ono zdržování však nabízí okamžiky prozkoumávání světa a jeho zvyklostí. Parádní střípky.
Vizuální zpracování je nové a moderní, ale ctí současně původní sérii. Je to pastva na oči. Máte pocit, že kolem vás ožil herní svět z Borderlands, ale ono je to naopak. Přiznejme si, že to tvůrci této úspěšné hry se tutově inspirovali i u Millerova světa.
Kostýmy jsou věrohodné, ale současně dodržují povinný "look" post-apo bizarností. Je to přehlídka anarchistické módy, která nás podle režiséra nemine.
Užíval jsem si ten pocit, že stejně jednou v nedaleké budoucnosti to bude vůně motorů a výpary benzínu, co potáhne lidi kupředu. U nového Mad Maxe se musí cyklistická lůza vrtět vzteky. A že v tom máme vidět opak? Nikdy si to nepřiznám.
Mad Max v podání Toma Hardyho je dobrý, fungující a bavící. Mel prostě nebyl kdysi lepší, hrál jen jinak. A pro tento typ filmu by se už beztak nehodil a velebím režiséra, že se rozhodl starého fundamentálního křesťana vynechat. Hardy jede na plný plyn. Charlize Theron si s ním však v ničem nezadá. Její vylepaná roštěnka možná potěší pár feministek (za její boj a a postoje) a chlapům ukáže, jak mají vypadat čtyřícítky. George Miller do hodně rolí obsadil navíc australské herce, což přináší efekt sympatické neokoukanosti.
A hlavní padouch? Celkem fajn klučík, nemyslíte? Nicholas Hoult dozrál v herce a zaslouží pořádnou nakládačku.
Budou lidi, od nichž uslyšíte i nadávky. Kašlete na to, že příběh je občas fakt naivní, bavte se tím, co všechno dokázal do filmu Miller nacpat. Střípky nového systému vyplouvají jen pokradmu na povrch a dotvářejí podobu světa, který se na nás valí v neuvěřitelné rychlosti. Jednoznačně jde o akční film roku.
Hodnocení: 90 %