Šílený Max (1979) První díl z roku 1979 (v mezinárodních vodách 1980) se ještě ve vykreslení post-apokalypsy držel vcelku zkrátka, alespoň ve srovnání s jeho následovníky. Ostatně v jeho zápletce ještě na apokalypsu snad ani nedošlo, spíše na společenský sešup inspirovaný energetickou krizí.
Přesto byla jeho vize silničních pirátů a benzínek čpící zkrachovalé budoucnosti revoluční – předešlé post-apokalyptické vize totiž čerpaly inspiraci spíše ze středověku a návratu k přírodě (viz i český Konec léta v hotelu Ozón), než v rochnění se v industriálu. Šílený Max spojil hned několik různých žánrů (akční revenge movie, silniční honičky) v atmosféře příchodu konce, která dále mohla jenom gradovat.
Při nákladu pouhých 400 tisíc australských dolarů přitom Šílený Max vydělal více než 100 milionů amerických dolarů, což je majstrštyk, který jen tak nevidí. Především proto je snímek pasován do role matadora australské nové vlny
zdroj: Archiv
Šílený Max 2: Bojovník silnic (1981) Kde může první Šílený Max na dnešního diváka působit pomalým a laciným dojmem, dvojka jako vrchol dosavadní trilogie umí skutečně chytit za srdce i v dnešním kontextu. Ta tam je syrová pomsta za rodinu, ve dvojce začíná starý dobrý boj o život v nelítostném světě po jaderné válce, který hraje všemi tóny existencialismu, a přitom nepřestává být cool.
Miller a jeho štáb se konečně naplno ponořili do mixu dieselpunkové stylizace a toho nejlepšího, co mohl nabídnout skutečný tehdejší punk – a ve výsledku dali jejich silniční anarchisté podobu tomu, co je dnes obecně považováno za postapokalyptický žánr. Od videoher jako Fallout až po filmy jako Konec světa je stopa Šíleného Maxe stále hmatatelná.
Nahoře: videohra Fallout 3. Dole: Šílený Max.
Celou jedinečnou podobu filmu navíc korunovaly nářezové akční scény, kterým nechyběla drsnost akčního filmu 80. let. Právě režijní styl Šíleného Maxe 2 za velmi inspirativní označili takoví peckaři Guillermo Del Toro, David Fincher, James Cameron nebo Robert Rodriguez!
zdroj: Archiv
Šílený Max a Dóm hromu (1985) S třetím dílem pak série notně ubrala na svém étosu i pověsti – na jednu stranu jsou v zde stále k vidění další parádní kulisy postapokalyptického světa, jmenovitě titulní lidské sídliště v režii Tiny Turner, na stranu druhou však Dóm hromu svou zápletku vyřeší primárně partičkou dětí stylem nikoliv nepodobným dětským komediím. Kvůli ratingu PG-13, prvnímu a zřejmě poslednímu ve své sérii, navíc trestuhodně chyběly brutálnější momentky. Není se tak co divit, že George Miller se celého projektu účastnil jen napůl – sepsal část scénáře a režíroval akční scény, jeho neúprosný duch však zbytku filmu citelně chybí. I proto byl Dóm hromu posledním Šíleným Maxem na hodně dlouhou dobu...
zdroj: Archiv
Šílený Max: Zběsilá cesta (2015) Nakonec se však zdá, že Mad Max do důchodu ještě nemíří. V režii George Millera se značka po třech dekádách dočkala resuscitace, přičemž titulního antihrdinu nově ztvární Tom Hardy. Po jeho bok se postaví antihrdinka/záporačka (stále není jasné, jak se vybarví) Charlize Theron, šílenec s tváří Nicolase Houlta a arcinepřítel hraný Hughem Keays-Byrnem.
Fanoušci jsou z trailerů oprávněně nadšeni a leckde na internetových fórech jsou k vidění i názory značící, že nikoliv Avengers: Age of Ultron nebo Star Wars: Síla se probouzí, nýbrž Mad Max: Zběsilá cesta jsou nejočekávanějším filmem roku. Snad čtvrtý díl dostojí očekáváním – pokud na sebe vydělá, v plánu je totiž už i jeho pokračování s podtitulem Furiosa, právě tak se přitom jmenuje hrdinka Charlize Theron ve čtyřce.
zdroj: Archiv