Richard Dreyfuss

20. 7. 2006 - 14:25 | Téma | red

Richard Dreyfuss zdroj: tisková zpráva

Sedmdesátá léta ho zastihla jako velkou hvězdu Hollywoodu, putující z jednoho hitu do druhého ( Čelisti, Blízká setkání třetího druhu)

Richard Dreyfuss Sedmdesátá léta ho zastihla jako velkou hvězdu Hollywoodu, putující z jednoho hitu do druhého (Čelisti, Blízká setkání třetího druhu). V roce 1977 dokonce díky komedii Loučím se, děvče stanul na oscarovém piedestalu. Drogy a alkohol však Dreyfusse o velkou porci věhlasu i řadu hereckých příležitostí připravily a pokus o návrat mu vyšel jenom částečně.

Richard Dreyfuss se narodil 29. října 1947 v New Yorku, herectví se však začal věnovat až po přestěhování do Los Angeles (1956). Už v jedenácti letech vystupoval na scéně Beverly Hills Jewish Community Center. V sedmnácti se poprvé objevil před kamerami (televizní inscenace dramatu In Mama's House), aby následně putoval z jedné role do druhé. Jeho doménou se stala obrazovka (výrazně se uplatnil v sitcomu Karen, 1964-1965; zkušenosti ale získával i v mnoha dalších seriálech, zmiňme jen komediální The Bewitched nebo western Gunsmoke). Hraní mělo přednost i před vysokoškolskými studii – obory drama a politologie na San Fernando Valley State College po dvou letech předčasně opustil. Po náhradní vojenské službě v nemocnici, kterou zvolil věren pacifistickým zásadám, se vrátil načas do New Yorku, kde se prosadil na broadwayských jevištích.

Richard Dreyfuss ve filmu Čelisti Příchod na plátna se v Dreyfussově případě nesl ve znamení nástupu názorově spřízněných mladých tvůrců, kteří do Hollywoodu přelomu šedesátých a sedmdesátých let přicházejí plni ideálů a vzdoru vůči generaci otců. V mladém Dreyfussovi řada z nich nalezla všestranného herce, jemuž nejsou cizí klasické dramatické herectví, ani improvizované komediální výstupy. První filmovou zkušenost si Dreyfuss připsal díky drobné roličce v satiře na hollywoodský hvězdný systém Údolí panenek (1967), aby se hned vzápětí mihl v dnes klasickém příběhu generační vzpoury Absolvent (1967) s Dustinem Hoffmanem.

Po divadelním období z úvodu sedmdesátých let se Dreyfuss k filmu vrací v roce 1973. Právě včas, aby získal několik výrazných rolí, jež ho nasměrovaly ke hvězdám. Kapitán Yossarian v protiválečné satiře podle Josepha Hellera Hlava 22, gangster Baby Face Nelson v životopisu slavného kriminálníka Dillinger, mladý intelektuál Curt v retrokomedii George Lucase Americké graffiti – to byla trojice úloh, které zhruba ve stejnou dobu odhalily Dreyfussův talent širším diváckým vrstvám. Hned rok nato ke svým životním výkonům přiřadil titulní úlohu v tragikomedii Učňovská léta Duddyho Kravitze, když ztělesnil ambiciózního židovského mladíka z dělnické rodiny, jenž k cestě za úspěchem neváhá opouštět přátele i rodinu. A dvojnásobné setkání se Stevenem Spielbergem Dreyfussovi přineslo herecký podíl na dvou z nejúspěšnějších snímků slavného režiséra. Jako podmořský biolog Hooper, účastnící se na honu na obřího žraloka, v dobrodružném hororu Čelisti (1975) i elektrikář Neary, posedlý pátráním po mimozemských návštěvnících, ve sci-fi Blízká setkání třetího druhu (1977) si vysloužil místečko ve filmových encyklopediích.

Richard Dreyfuss ve filmu Sledování Životní rok 1977 navíc završil rolí sebestředného herce Elliota Garfielda v konverzační komedii Loučím se, děvče – aby si za ni odnesl Oscara. V necelých devětadvaceti letech tak Richard Dreyfuss coby nejmladší laureát ceny Akademie v kategorii herců hlavní roli stanul na vrcholu. Z něj však obvykle následuje jenom sestup – anebo pád. Ten Dreyfussův byl obzvláště hluboký. Každý z jeho tří „pooscarových“ filmů skončil v propadlišti dějin. A málem je tam zanedlouho následoval i samotný Dreyfuss, který si to jedné noci roku 1982 zamířil svým vozem přímo do stromu. Následoval pobyt v nemocnici a přiznání k alkoholové i drogové závislosti.

Richard Dreyfuss ve filmu Akce Pelikán Čistý a střízlivý se Dreyfuss k hraní vrací až v polovině osmdesátých let, aby se vrhl do širokého spektra žánrů i rolí. Dominují jim však měšťáčtí hrdinové, vzpomínající na staré dobré časy. Mnohé zastihujeme ve chvíli, kdy jim nečekaný příchod cizince otočí život vzhůru nohama. Takový je nešťastný zbohatlík Dave, jenž pohostí bezdomovce Jerryho (Nick Nolte), v komedii Somrák z Beverly Hills (1986), psychiatr Leo, k němuž se nastěhuje neurotik Bob (Bill Murray), v crazy komedii A co Bob? (1991), ale i úspěšný obchodník Sam, nacházející životní lásku v kolegyni Renatě (Holly Hunterová), v romanci Jednou dokola (1991). Nostalgické vzpomínání je vlastní i dalším titulům z Dreyfussovy filmografie – v nich naopak hraje životní optimisty: bonvivánského obchodního cestujícího v retru Barryho Levinsona Konkurenti (1987) nebo zlodějíčka Louie v komedii Ztraceni navěky (1993). Vitálním hrdinou je také Dreyfussův pilot-hasič Aaron ve Spielbergově starosvětské romanci Navždy (1989); jeho osudem však je zemřít a z povzdálí sledovat osudy milované manželky. Období návratu však jako by směřovalo k Dreyfussovu vrcholu v podobě sentimentálního učitele hudby Glenna Hollanda, jenž autorské ambice obětoval studentům, v psychologickém dramatu Opus pana Hollanda (1995). Studie muže rekapitulujícího svůj život Dreyfussovi přinesla nominace na Oscara a Zlatý glóbus. Potvrzení comebacku v podobě zlaté sošky se ale nekonalo. S odstupem se Dreyfussův výkon dokonce jeví jako hercova labutí píseň.

Richard Dreyfuss Dnes je už zřejmé, že hvězdným časům Richarda Dreyfusse dávno odzvonilo. Několik pokusů o návrat v podobě komedií rodinných (Krippendorfův kmen, 1998) anebo akčních (Akce Pelikán, 2000) skončilo nezdarem. A tak se Dreyfuss musí smířit s roličkami, které jsou jen odleskem jeho dávné slávy. Zajímavé úlohy nabídla dvojice politicky laděných snímků – v romanci Americký prezident (1995) si Dreyfuss zahrál pravicového jestřába, senátora Rumsona, v nesmlouvavé satiře Silver City (2004) ztělesnil protřelého odborníka na předvolební kampaně Raven. Do politických kruhů ostatně v posledních letech Dreyfuss zavítal i díky několika výrazným televizním úlohám. K rekonstrukci slavné aféry kolem kapitána Alfreda Dreyfuse (hercova údajného vzdáleného příbuzného) Zajatci cti (1991), připojil úlohu v dramatizaci atentátu na prezidenta Spojených států, nazvané Zastřelte Reagana (2001). Nejvýraznější příležitost mu ale televize nabídla v podobě titulní role v životopisu Lansky (1999), mapujícím život proslulého mafiána židovského původu Meyera Lanskyho.

Po mnoha letech se do našich kin Richard Dreyfuss vrací ve velkorozpočtovém snímku Poseidon (2006) jako životem unavený architekt Nelson, jemuž nenadálá katastrofa vlije energii do žil. To samé se bohužel od tohoto nepříliš povedeného dílka pro Dreyfussovu kariéru asi očekávat nedá. U muže, jenž měl velkou šanci stát se hereckou legendou, takovéto konce musí zamrzet dvojnásobně.

ČLÁNKY O FILMU

Smrt obchodního cestujícího

Smrt obchodního cestujícího

23. 2. 2009 | Téma | red

Hra Arthura Millera Smrt obchodního cestujícího patří mezi ta vzácně pronikavá díla, která přibližují odvrácenou stranu pověstného amerického snu o bezvýhradném úspěchu
Bill Murray

Bill Murray

16. 2. 2009 | Téma | red

Původně televizní komik stanul na vrcholu popularity v letech osmdesátých díky snímkům jako Lampasy či Krotitelé duchů
John Malkovich

John Malkovich

13. 1. 2009 | Téma | red

Již několik desetiletí patří k nejvýraznějším hereckým osobnostem světové kinematografie
Robert Duvall

Robert Duvall

9. 12. 2008 | Téma | red

Jedna z největších osobností amerického herectví se do diváckého povědomí prosadila až v relativně pozdním věku, o to výraznější stopu však zanechala
Stranger Than Fiction - preview

Stranger Than Fiction - preview

11. 7. 2008 | Téma | red

Vypadá to tak, že se rýsuje zatím nejlepší role Willa Ferrella . Vypadá to tak, že se Marcovi Forsterovi podaří získat na svou stranu zpět ty, kteří se od něj odvrátili po Hranici života
Kevin Spacey

Kevin Spacey

15. 5. 2008 | Téma | red

Role ve filmu Americká krása ho ještě více proslavila... Jen obtížně v současném Hollywoodu hledáme větší hereckou osobnost. Sympatický čtyřiačtyřicetiletý herec se na filmovém plátně objevuje již od osmdesátých let
Sam Peckinpah - další profil

Sam Peckinpah - další profil

14. 2. 2008 | Téma | red

Profil Sama Peckinpaha, který bojoval s producenty, pitím i démony a po cestě vytrousil bijáky, jež změnily tvář filmového světa. Sam Peckinpah, pro drastičnost svých filmů nazývaný též Krvavý Sam, nebo Blázen Sam, změnil svými vizuálně působivými a po všech stránkách filmovými (pohyblivý obraz, zvuk a žádný příval slov) obrazy a postupy tvář kinematografie
Robert Redford

Robert Redford

9. 11. 2007 | Téma | red

Luis Guzmán

Luis Guzmán

25. 2. 2007 | Téma | red

Kdysi násilníkem, dneska sympaťákem. Tenhle chlapík, jemuž výrazné čelo dodává vzhled zavilého vlka, začínal v herecké branži roličkami brutálních násilníků, popřípadě přihlouplých poldů, jejichž osudem bylo ztrapnit se ve světle hlavního hrdiny
Parfém: Příběh vraha

Parfém: Příběh vraha

8. 11. 2006 | Téma | red

Román Patricka Süskinda Parfém si vysloužil pověst „nezfilmovatelného“ díla, od jehož adaptace ustoupil nejeden věhlasný tvůrce

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

Indiana Jones 5 přidává Phoebe Waller-Bridge

12. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Po celé řadě odkladů a komplikací se nový Indiana Jones začne natáčet v červenci, tentokrát už snad doopravdy.
Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

Amy Adams trpí v novém thrilleru Žena v okně na agorafobii

9. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Nový thriller Netflixu Žena v okně s Amy Adams v hlavní roli se blíží a novým trailerem připomíná brzké vydání.
Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

Kdo mi jde po krku postaví Angelinu Jolie proti zabijákům a lesnímu požáru

8. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Warner Bros představují první trailer na nadcházející thriller Kdo mi jde po krku s Angelinou Jolie v hlavní roli.
Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

Potvrzeno: Sylvester Stallone už v Creed III nebude

7. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Boxerské drama Creed bylo výborné a Stallonovi přihrálo nominaci na Oscara. Jenže teď se svou nejslavnější rolí asi definitivně končí.