Pan a paní Smithovi už názvem naznačují, že půjde o párovou záležitost - a to ve vícero ohledech. Film se točí kolem osudů manželské dvojice. Tu hrají dvě z nejpopulárnějších hereckých osobností dneška, Brad Pitt a Angelina Jolieová. Zároveň míchá romantiku s akcí a jako takový se bude líbit mužskému i ženskému publiku. Pan a paní Smithovi jsou téměř ideálním letním blockbusterem.
"Mr. & Mrs. Smith" se v originále jmenovala i komedie Alfreda Hitchcocka z roku 1941, ale Pan a paní Smithovi model 2005 se inspiroval spíš stejnojmenným TV seriálem z poloviny 90. let. Zatímco v něm představovaly titulní postavy duo špiónů, jež na společných akcích vystupovalo jako sezdaný pár, Brad Pitt a Angelina Jolieová hrají skutečné manžele, kteří o sobě navzájem netuší, že inkognito pracují jako nájemní vrazi. Pravý stav věcí se provalí, když oba dostanou nezávisle na sobě za úkol zneškodnit stejný cíl. Mise selže a Smithovi vyjedou po krku jeden druhému, ale pět nebo šest let společného života, jakkoliv fingovaného, se do jejich taktiky přece jenom nemůže nepromítnout.
Natáčení předcházel komplikovaný výběr herců (pro hlavní role přicházeli v úvahu i Johnny Depp, Will Smith, Nicole Kidmanová nebo Catherine Zeta-Jonesová), ale kombinace Brada Pitta s Angelinou Jolieovou je z možných variant zřejmě divácky nejatraktivnější a po herecké stránce sázkou na jistotu. Pittovými kvalifikacemi pro roli pana Smithe jsou jeho trademarkový rošťácký úsměv a metrosexuální elegance; obojí si nacvičil už v Dannyho parťácích 2, které natáčel paralelně s Panem a paní Smithovými. Ani Angelina Jolieová moc hrát nemusí (chvílemi ostatně nepříjemně přehrává), protože úplně stačí, jak efektně vypadá, přičemž v akčních scénách využije trénink z obou dílů Lary Croft. Manželská prázdnota, profesní rivalita, vzájemný vztek i oživené milostné vzplanutí působí dostatečně uvěřitelně.
Samo obsazení nejspíš stačilo k tomu, aby se rozpočet čítající 110 milionů dolarů vrátil už po dvou týdnech promítání v USA, ale skutečné kvality filmu leží v režii Douga Limana a ve scénáři Simona Kinberga. Coby tvůrce, který umí natočit komedii o vztazích (Proutníci) i akční thriller (Agent bez minulosti), vyhovuje Liman duální povaze Pana a paní Smithových a dává každé scéně, co je potřeba. Kinberg udělal od strašné XXX: Nové dimenze kvalitativní skok k lepšímu a nejspíš se při psaní hodně díval na video, protože jeho scénář kromě inspirace Pravdivými lžemi a Válkou Roseových prokazuje i znalost screwball komedií ze 30. a 40. let.
Přes digitální efekty a moderní zbraně totiž Pan a paní Smithovi působí staromilsky. V akčních sekvencích imitují tradiční styl bondovek, které i ve 21. století nezapřou své padesát let staré kořeny, a v konverzačních pasážích opakují dávno překonané genderové stereotypy. Přestože paní Smithová oficiálně pracuje na Wall Street a ve skutečnosti je stejně efektivním strojem na zabíjení jako její manžel, v "civilu" vaří večeře, čeká na příchod mužíčka a vůbec se stará o domácnost jako klasická americká hospodyňka z 50. let. A i když film připustí, že oba Smithovi jsou si profesně rovni, stejně si libuje ve zdůrazňování ženských a mužských rolí: Smith ukrývá svůj arzenál v dílně, Smithová v kuchyni. Rámec sezení u psychologa, jenž evokuje Bergmanovy Scény z manželského života, v tomhle kontextu vypadá jako z jiného století.
Multiplexový divák však takovou popkulturní nesrovnalost nejspíš ani nezaznamená a soustředí se na srdce filmu - na sarkastické jiskření mezi oběma hrdiny, na jejich duchaplné repliky a na vtipně natočené scény, jež konfrontují neobvyklé zaměstnání Smithových s jejich banálním manželským životem. Jakkoliv Limanův film nijak nepřekračuje hranice spotřební kinematografie, dokáže těmito momenty naplnit večer běžného diváckého páru a přitom neurazit náročnější duši.