Originální hlášky ze scénářů Kevina Smithe přímo příští. Kolikrát se mu jen podařilo obohatit anglický slovník sprostých slov o nějaký novotvar! A přitom se lze jeho hrdinům se lze celkem bez uzardění smát, zaposloucháme-li se do kaskád slovního humoru.
Co do užvaněnosti mohou Smithovy filmy soutěžit snad jenom s Woodym Allenem. V nadsázce dokonce můžeme Smitha pasovat za Allena pro tzv. generaci X, tedy mladé, kteří se k dospělosti, často ale už ne k rozumu, dobrali na počátku devadesátých let. Jejich tématem není hledání smyslu existence za pomoci slavných filosofů minulosti, ale místo toho „zkoumají“ limity meziplanetárního sexu Supermana a Lois Laneové nebo se zamýšlejí, jaký přínos má Sega pro lidstvo. Světu Smithových hrdinů vládne fastfoodová konzumace hamburgerů a coly, ale i popkulturní zábavy. A samozřejmě taky sexu – ve všech možných i nemožných podobách. Už se nenacházíme v Allenově „vysokého“ prostředí newyorského Manhattanu, ale přesouváme se do „nízkých“ sfér předměstského New Jersey, mezi dřevěné domky, nákupní centra a fast foody. Aneb slovy jednoho z hrdinů komedie Flákači: „Mám rád vůni obchoďáku po ránu.“
Už tato parafráze Coppolovy Apokalypsy naznačuje, že Kevin Smith je přeborníkem v oblasti citací a odkazů. Kdysi byl v tomto „oboru“ takřka bez konkurence (snad jen s čestnou výjimkou v podobě seriálu Simpsonovi), následovníci se ale rojí, jak dokazují snímky jako Komiksoví zlosynové nebo Fanboys. Smith zbožňuje film, comicsy i videohry. A rozhodně se za to nestydí. Své fanouškovství často bere bez ladu a skladu, napříč všemi žánry. Je vášnivým fanouškem Supermana, Noční můry v Elm Street, Hvězdných válek nebo televizní série Battlestar Galactica. Do svých pěti nejoblíbenějších filmů mimochodem řadí JFK (1991), Člověk pro každé počasí (1966), Čelisti (1975), Poslední pokušení Ježíše Krista (1988) a Jednej správně (1989).
Své obliby u podobně postižených mužů, jimž není dáno dospět a pro které si angličtina zvolila termíny jako geek či nerd, si je Kevin Smith moc dobře vědom. Pracuje na ní jak prostřednictvím svého internetového blogu (www.silentbobspeaks.com), tak třeba i na svých přednáškových turné, zaznamenaných na dvou čtyřhodinových DVD An Evening with Kevin Smith (2002) a An Evening with Kevin Smith 2: Evening Harder (2006).
Kevin Patrick Smith se narodil 2. srpna 1970 v městečku Red Bank (stát New Yersey), které už velmi dobře známe z několika jeho filmů. Vyhozen byl z kurzu kreativního psaní na The New School for Social Research a po čtyřech měsících „studia“ i z Vancouver Film School. V roce 1991 jej „povalečská“ komedie Richarda Linklatera Slacker inspirovala k vlastnímu, obdobně laděnému snímku. Černobílý amatérský pokus, natočený ve spolupráci s kamarády, se jmenoval Clerks (1994, u nás se objevil pod názvy Podvodníci z New Jersey a Mladí muži za pultem) a Smith v něm ukázal, jakým směrem se jeho filmy v budoucnu vydají. Necelých 28 000 dolarů nutných pro natočení filmu získal mimo jiné prodejem své sbírky comicsů, ale taky několika úvěrovými podvody. Natáčení pak proběhlo v průběhu jedenadvaceti nocí ve večerce, kde Smith sám přes den pracoval. Dnes přiznává, že kdyby se Clerks nesetkali s úspěchem, asi by v tomto obchodě prodával doposud. Jenže filmu se podařilo uspět na Sundance Festivalu, prosadil se do běžné distribuce a stal se diváckým kultem. A Smithe nasměroval k solidní filmařské kariéře
Seznam Smithových komedií je svým způsobem roven cestopisu dvou hrdinů, kteří se dovedou nachomýtnout tam, kde se má něco středně zajímavého udát – drogových dealerů Jaye (Jason Mewes) a Mlčenlivého Boba (Kevin Smith). Zatímco ten druhý je věren své přezdívce a životními moudry šetří, doménou toho prvního je vychvalování svých sexuálních dovedností. Poprvé se objevují už v debutu Clerks. Jeho protagonisty jsou ale prodavači Dante, který „tu vlastně vůbec neměl být“ a jehož spokojený život je likvidován sérií malérů, a Randala, který všechno zná a od všeho má klíč. A používá ho hlavně k zamykání svěřené videopůjčovny.
S filmovým řemeslem se Kevin Smith od časů debutu sžívá stále úspěšněji, i když brilantním režisérem asi nebude nikdy. Svému komediálnímu stylu ale doposud zůstal věrný. Na Clerks navázal obdobně laděnými Flákači (1995), v nichž Jay s Mlčenlivým Bobem pro změnu přihlížejí snahám rozumbradů Brodieho a T.S. získat zpět své přítelkyně. Následně oba parťáci inspirovali comicsové tvůrce Bankyho a Holdena k nápadu na podivné superhrdiny Bluntmana a Chronika (Hledám Amy, 1997), pomáhali zastavit dva padlé anděly, kteří se chystají zničit Zemi (Dogma, 1999). A taky se doslechli, že se podle „jejich“ comicsu chystá celovečerák, jehož natáčení míří zastavit (Jay a Mlčenlivý Bob vrací úder, 2001). Zejména poslední z filmů je nabušen odkazy na slavná díla, od účasti řady hvězd a hvězdiček až po parodické momenty trefující se do Hvězdných válek, Planety opic nebo třeba Dobrého Willa Huntinga (1997), na jehož produkci se předtím sám podílel. A mezitím se Smith několikrát vrací ke kořenům, když oživuje Clerks – jako sitcom (1995), animovaný seriál (2001) i dva krátké filmy (2002, 2004). Vše završuje druhý celovečerní snímek Clerks: Muži za pultem (2006), v němž na Danteho a Randala sedla krize Kristových let. Ale na tématech pro jejich rozhovory se to nijak zvlášť nepodepsalo…
Ze světa svých milovaných hrdinů se Smith vymanil jen jedenkrát, a to když na základě svých rodičovských zkušeností natočil melodrama Táta na plný úvazek (2004) s Benem Affleckem v hlavní roli. Neznamená to ale, že by se snad nepokoušel zamířit i jiným směrem, pohříchu však žádný z dalších projektů nedotáhl až do konce. Jenom namátkou: snažil se o komedii Fletch Won, jež by navázala na dva oblíbené snímky z osmdesátých let s Chevym Chasem v úloze hrdinného novináře, měl natočit filmovou verzi dobrodružné série The Green Hornet, napsal scénář k plánované komedii podle sci-fi seriálu The Six Million Dollar Man. A kauza kolem jeho předlohy k chystanému, avšak nakonec nerealizovanému velkofilmu Superman Lives a následnými spory s jeho režisérem Timem Burtonem jsou až notoricky známé. Snad alespoň připravovaný film v žánru hororu se mu zdaří dokončit.
Kromě svých „obvyklých“ profesí scenáristy, režiséra, producenta a střihače je Kevin Smith rovněž příležitostným filmovým hercem. Mihl se v roličce patologa comicsovým dobrodružstvím Daredevil (2003), v podobenství Southland Tales (2006) hraje beznohého válečného veterána. Nejvýraznější hereckou šanci dostal coby vtipálek Sam v romanci Catch and Release (2006). A objevuje se taky ve Smrtonosné pasti 4.0 (2007) - jako hackerský guru Warlock.
Jako velký milovník comicsů nemohl oslyšet ani nabídky napsat několik vlastních minisérií. Hned tři z nich věnoval svým filmovým hrdinům (Clerks, Chasing Dogma, Bluntman and Chronic), ale je také autorem příběhů Daredevil: Guardian Devil, Spider-Man/Black Cat: The Evil That Men Do nebo Green Arrow: Quiver a na něj navazující Green Arrow: The Sounds of Violence. Kromě toho je i majitelem sítě comicsových prodejen. A to je o Kevinu Smithovi, muži devatera řemesel, asi tak zhruba všechno.