Fantastická čtyřka se veze na recyklační posedlosti Hollywoodu

31. 8. 2015 22:30 - Téma | Autor: Ladislav Loukota

Fantastická čtyřka se veze na recyklační posedlosti Hollywoodu Zdroj: Archiv

Ať už od nejnovější verze superhrdinské Fantastické čtyřky očekáváte černého koně léta či naopak problém nejvyššího kalibru, nelze si v jejím případě znovu nevšimnout značné posedlosti Hollywoodu remakováním vlastní tvorby. Zatímco dříve, jako v případě Zjizvené tváře nebo Věci, byly remaky vytvářeny dekády od své inspirační látky, dnes přicházejí i méně než deset let po ní. Čím to je, že se filmaři zamilovali do předělávek, a bude tomu někdy konec? 

Jednoduchou odpovědí platnou po většinu příkladů remaků je: vzniká jich hodně, protože vydělávají. I když vnímáme filmy optikou kvality (ať už trochu objektivně nebo dle vlastních preferencí), velké i střední filmy jsou pro své tvůrce především byznys. A byznysu svědčí stabilita. Stejně jako v každé společnosti rozhodují o pohybech největších studií manažeři a producenti, nikoliv scénáristé a režiséři. Předělávky již známých děl mají značně ulehčenou práci z hlediska marketingu, mohou se stát kontroverzním tématem na Internetu a v minulosti se už ukázalo, že si na sebe mohou vydělat. To jsou tři podstatné výhody pro někoho, kdo se natáčením filmů snaží především vydělat.

Avatar žádnou předělávkou není, i když... V době uvedení do kin si lidé dělali vtípky z klišovitého příběhu, který všem připomínal až příliš okatě Pocahontas.

"Hollywoodští ředitelé se nesnaží zoufale hledat cesty, jak změnit paradigma a potěšit kritiky, ale jak kapitalizovat na invesici," popisuje na svém blogu analytik filmového trhu Scott Feinberg, "Srovnání mezi novým materiálem a starými značkami vlastně naznačuje, že studia budou v příštích letech ještě závislejší na remacích a pokračováních." Remaky jsou jednoduše bezpečnou investicí, které mohou konkurovat snad jen adaptace velmi slavných románů. Daly by se vlastně označit za jakýsi bezpečnostní mechanismus filmového průmyslu, sázku na jistotu.

Taková jednoduchá odpověď ale nabízí jenom polovinu pravdy - rovněž originální látky slibují horentní výdělky. I když můžeme mít pochyby o originalitě zápletek filmů jako Titanic nebo Avatar, ani jeden z nich nebyl remakem nebo adaptací již existujícího filmu, románu nebo seriálu. Přesto dosáhly miliardových tržeb - čistě kvůli talentu jejich režiséra a štábu (reklamní kampaň také jistě neuškodila). Mezi komponenty blockbusteru navíc může patřit i sázka na hereckou hvězdu nebo režiséra, nejen námět. Sukces původních látek je tedy důkazem, že filmový průmysl může dosahovat horentních výdělků i bez závislosti na remacích (ačkoliv ne nutně skrze třeskutě originální náměty). Tak proč jich přesto existuje tolik?

V obležení konkurencí

Další snadná odpověď ve prospěch remaků zní: film dnes čelí bezprecedentní vlně konkurence. Tvůrce, který holduje komplexnějším příběhům, dnes raději sáhne po televizním seriálu. Naopak někdo libující si v bezbřehých atrakcích, raději udělá videohru. Jak televize (včetně těch internetových), tak herní průmysl přitom velmi rychle rostou a nabízejí větší prostor pro autory, kteří se nebojí experimentovat, než vzájemnými vztahy, pravidly a nařízeními svázaný film.

Kleopatra byla ve své době velkým filmem...

Co je nejpodstatnější, zcela se proměnily modely distribuce. V dobře Internetu fandícího okamžitému přístupu k informacím filmový průmysl zůstává stále pevně věrný promítání v dezignovaných kinech. Aby mohl vůbec konkurovat pohodlnějšímu přístupu informacím a donutily diváky stále chodit do kin, museli filmaři přitlačit na navýšení efektů a celkohévo spektáklu v kvalitě, kterou nejde najít mimo kinosál. Šílenství kolem 3D filmů nastartované Avatarem (2009) nebylo ničím jiným než snahou nabídnut zase o fous více atrakcí než počítače a televize.

Jenže tvorba filmů plných monumentálních výjevů stojí stále více peněz a riziko paradoxně zvyšují. Podobné "závody ve zbrojí" už byly osudné klasickému Hollywoodu, když byla Kleopatra v roce 1964 nejvýdělečnějším filmem roku, a přesto to nezaplatilo její rozpočet. Filmu přitom jiná alternativa nezbývá. Tím se znovu dostáváme zpátky k tomu, proč producenti sahají po sázce na jistější výdělek.

Konec hysterie
Konečně je zde třetí a tentokrát snad už i trochu překvapivější důvodu - remaků se o moc víc než dříve ve skutečnosti netočí. Hollywood s k přejímání jiných látek velmi dlouhou tradici. Nemusel vždy jít nutně o remaky - pokud však připustíme, že remake je svým způsobem jenom adaptace staršího filmu a vypíchneme jako hlavní sázku na jistotu právě adaptace, začne se i v dřívějších érách rýsovat povědomý vzorec.

Například v roce 1939, na pomyslném vrcholu klasického Hollywoodu, bylo mezi deseti nejúspěšnějšími filmy celkem šest adaptací - mezi nimi nejúspěšnější Sever proti Jihu nebo Čaroděj ze země Oz. Většina zbylých snímků pak sloužila jako životopisná převyprávění reálných příběhů, jako kovbojka Jesse James. O rok později, v roce vydání Chaplinova Diktátora, nabídlo desatero nejvýdělečnějších filmů čtyři adaptace (nejznámější byly Hrozny hněvu). Ani v minulosti tedy globálně nejvýznamnější filmový trh nesahal zrovna často po původním námětu. Skutečnost, že se nevyžíval v recyklaci a variaci vlastních látek byla přitom daná spíše mládím filmové zábavy.

Birdman - vydařená adaptace.

Když se podíváme do (náhodně vypíchnutého) roku 2007, mezi desítkou nej filmů najdeme 7 adaptací a mediálních pokračování (například Simpsonovi ve filmu jsou notně na hraně, co do definice), ale i vrchovatě extraordinérní Ratatouille nebo třetího Shrecka. Loňský rok nebyla v top desítce jenom jedna adaptace nebo remake - Nolanův Interstellar. Navzdory tomu se výběru ale stále najdeme kriticky velmi dobře přijaté filmy jako druhého Kapitána Ameriku nebo X-Men: Budoucí minulost. I na kolbišti náročnějších filmů rovněž stále vznikaly hitovky jako Birdman, Chlapecví nebo Whiplash.
Příval remaků tak, zdá se, souvisí především se stále vyšším věkem filmového média v kombinaci s ekonomickými i kulturními faktory. Pokud nedojde na krach velkých studií, není příliš pravděpodobné, že se na módě remakování může cokoliv změnit. Na druhou stranu, vzdor všem protivným předělávám nelze říct, že by remaky byly něco diametrálně odlišného toho, jak se filmový průmysl choval odjakživa.

Zdroje: Vlastní , YouTube

ČLÁNKY O FILMU

Leonardo DiCaprio: největší filmový herec současnosti

Leonardo DiCaprio: největší filmový herec současnosti

16. 1. 2014 | Téma | Ladislav Loukota

Jen těžko by se dnes hledal podobně uznávaný hollywoodský herec jako je Leonardo DiCaprio. Zatímco do kin míří jeho poslední snímek Vlk z Wall Street, očekává se, že DiCaprio bude i žhavým favoritem blížících se Oscarů. O to paradoxněji ovšem působí jeho cesta ke slávě – připomeňte si ji v pateru fází spolu s trailery na kultovní i obskurní DiCapriova díla.
Nový Zéland zachvátila před světovou premiérou hobití horečka

Nový Zéland zachvátila před světovou premiérou hobití horečka

28. 11. 2012 | Téma | Michal Burkoň

Až 100.000 lidí má podle očekávání lemovat ulice novozélandského Wellingtonu ve středu před premiérou dlouho očekávaného filmu režiséra Petera Jacksona Hobit: Neočekávaná cesta. Hvězdy filmu včetně Cate Blanchettové, Elijaha Wooda, Barryho Humphriese a Huga Weavinga se objeví na červeném koberci před prvním promítáním snímku, který je prvním dílem trilogie dějově předcházející neméně slavnému Pánu prstenů.
Film Titanic se zapsal do historie, vydělal dvě miliardy dolarů

Film Titanic se zapsal do historie, vydělal dvě miliardy dolarů

17. 4. 2012 | Téma | red

Americký kasovní trhák Titanic se stal teprve druhým filmem v historii, který vydělal více než dvě miliardy dolarů (přes 38 miliard korun). Tržby překročily magickou hranici díky faktu, že 15 let starý snímek před nedávnem vstoupil do kin ve verzi 3D.
Čínští cenzoři prý z Titaniku v 3D vystřihli záběry nahé Kate

Čínští cenzoři prý z Titaniku v 3D vystřihli záběry nahé Kate

14. 4. 2012 | Téma | red

Čínští cenzoři odstranili z nové 3D verze filmu Titanic několik scén s obnaženou herečkou Kate Winsletovou včetně té, na které její hlavní hrdinka Rose pózuje nahá. Čínské úřady se podle webu The Hollywood Reporter obávají, že diváci by se mohli pokusit natahovat ruce a dotknout jejího těla.
Titanic

Titanic

3. 4. 2012 | Téma | red

Oscarový film se vrací na plátna kin ve 3D.
Titanic ve 3D měl premiéru v Londýně

Titanic ve 3D měl premiéru v Londýně

28. 3. 2012 | Téma | red

Hollywoodský trhák Titanic měl v úterý v Londýně svou premiéru ve 3D formátu. Patnáct let po premiéře jeho klasické verze opět vstoupili na pověstný červený koberec režisér snímku James Cameron společně s Kate Winsletovou a Billym Zanem, tedy představiteli nejvýznamnějších postav.
Megafilm Titanic bude převeden do formátu 3D

Megafilm Titanic bude převeden do formátu 3D

2. 10. 2010 | Téma | red

Film Titanic režiséra Jamese Camerona, který byl co do tržeb druhý nejúspěšnější ve filmové historii, bude převeden do formátu 3D a v kinech se v této podobě objeví v dubnu roku 2012. Oznámil to server The Hollywood Reporter.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Mizerové vydělávají peníze a Sony začíná připravovat čtyřku

Mizerové vydělávají peníze a Sony začíná připravovat čtyřku

20. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Will Smith a Martin Lawrence se vrátí ještě jednou. V aktuálním Mizerové navždy se sice chvástají klasickou filmovou hláškou, že to tentokrát bude už fakt naposledy, ale dobře víme, že něco takového nezastavilo ani Vina Diesela.
Velké návraty velkých hvězd, od Forda až po Smithe

Velké návraty velkých hvězd, od Forda až po Smithe

17. 1. 2020 | Téma | Matěj Svoboda

Do kin se vrátili Will Smith a Martin Lawrence. Jejich Mizerové začali svou filmovou kariéru v roce 1995, dvojka vznikla o osm let později, ale na trojku se čekalo až do letošního roku. Celých sedmnáct let!
Taika Waititi prý jedná s Disney o natáčení Star Wars

Taika Waititi prý jedná s Disney o natáčení Star Wars

17. 1. 2020 | Novinky | Adam Homola

Režisér Taika Waititi prý začíná vyjednávat s Disney o natočení filmu z univerza Star Wars.
Guns Akimbo vypadá z prvního traileru tak trochu jako Crank

Guns Akimbo vypadá z prvního traileru tak trochu jako Crank

16. 1. 2020 | Trailery | Adam Homola

Daniel Radcliffe se po Harry Potterovi neupsal jedné velké značce za druhou a nebojí se toho. Umí si vybírat hodně zajímavé role v menších a často i odvážných produkcích, které na masy rozhodně necílí. A podobně to bude i v novince Guns Akimbo.