Ještě než proklela Růženku, v originále také princeznu Autoru, do věčného spánku, byla zlá královna Zloba (zřejmě navzdory svému jménu) bytostí čistého srdce. Alespoň tak zní premisa nynější pohádky Zloba – Královna černé magie, který v kinech premiéruje tento čtvrtek. Vedle triků a herecké exhibice Angeliny Jolie v roli titulní antihrdinky si zde máme užít rovněž proměnu Zloby z kladné postavy do záporné, a k tomu i konfliktu dvou pohádkových království. Nezní to jako něco, co byste čekali od variace Šípkové Růženky? Inu, problém možná nebude úplně ve filmařích...
Původní story o Šípkové Růžence pochází z lidového folklóru, který ve dvou verzích zaznamenali bratří Grimmové, a separátně i francouzský folklorista Charles Perrault. Jedná se o klasickou pohádku o dobru a zlu, kletbě, věčném spánku a metafoře trestu přírody za lidskou přehlíživost. Spíše než původní pojetí, mimochodem zřejmě vzniklé postupným spojením dvou separátních příběhů, však většina diváků vzpomene na některé adaptace toho, co u nás známe jako Šípkovou Růženku.
zdroj: Archiv
Ve Spojených státech je legendární animované disneyovské převyprávění z roku 1959, které původní zápletku Grimmů/Perraulta podstatně rozšířilo a zlé víle dodalo osobnost právě nyní aktuální Zloby, v originále Maleficent. U nás mají diváci v paměti spíše typicky domácí komediálnější pojetí Jak se budí princezny (Václav Vorlíček, 1977), které v roztomilém míchání motivů pokračovalo, když ze zlé víly Maleficent vytvořilo počeštěnou Melanii, pomstychtivou Růženčinu tetu. Tímto už postava původní víly získala přímo rodinné spojení s Růženkou. Rozhodně však platí, že ve většině starších podáních bylo pojetí veskrze černobílé, stejně jako že si prapůvodní látku bralo do značné míry po svém.
zdroj: YouTube.com
Paradoxem zůstává, že skrze Maleficent/Zlobu (1959) i Melanii (1977) postupně adaptace stále více a více rozkreslovaly původ zlé kletby mýtů o Růžence. Pointou kletby v prapůvodní grimmovské pohádce byla totiž prostá skutečnost, že království na "Růženčině křtu" danou vílu (později Maleficent) přehlédlo, dokonce ani ne zcela vlastní vinou. Víla se jim za to následně jako nekompromisní síla přírody pomstila zkázou celého království. Zlá víla tak působila spíše jako typická personifikace sil přírody, snad spíše jako by unikla z náboženských mýtů, než jako jakákoliv racionální bytost. Nynější snímek s Angelinou Jolie je tak jenom vyvrcholením dlouhé snahy filmařů najít v Šípkové Růžence solidnější zápletku.
Angelina znovu na plátně
zdroj: YouTube.com
Zloba je prvním filmem Angeliny Jolie po jejím preventivním odstranění prsních žláz, na něž došlo kvůli vysoké šanci rozvoje rakoviny prsou. Připomeňte si její dosavadní kariéru v přehledovce níže. A ano, její poslední film skutečně byla Kung Fu Panda 2.
Proměny původních mýtů a pohádek tedy rozhodně nejsou nic nového, snaha vytvořit hlavní postavu z antagonisty však přesto může překvapit. Někteří v tom budou možná hledat ozvěny dnešní chaotické éry multikulty postmodernismu, alias doby, v níž se i zlo dá vnímat jako dobro a naopak. Jiní zase snahu Hollywoodu vytřískat bakšiš z čehokoliv. A ostatní třebas i pochopí touhu převyprávět známý příběh trochu jinak. Na každý pád totiž Zloba není první ani poslední, kdo se o totéž v poslední době pokusil.
Ze stejného ranku můžete znát i pohádkový seriál Once Upon a Time, nebo velmi podobný komiks Fables, či jeho videoherní adaptaci Wolf Among Us. V obou zmíněných si díla sice zachovávají postavy morální poselství předlohy, nahlížení na ní však mnohem méně jako na černobílý příběh, často upravený do jiné podoby – v případě Once Upon a Time do moderního seriálu v naší realitě (alespoň zpočátku), ve Fables pak přímo do noirového světa podobného Sin City. Avšak nejde jenom o Vlka z Červené Karkulky pracujícího jako drsný šerif (ve Fables) či Zlou královnu jako tragickou, zrazenou političku (ve Once Upon a Time).
zdroj: YouTube.com
Ostatně, nemusíme se omezovat jenom na posazování původních pohádkových neřádů do pozitivních (nebo alespoň sympatických) rolí. Snaha přetavit klasické pohádky do trochu jiného stylu číší například i z nedávné Sněhurky a lovce, která se svým drsným naturalismem blížila spíše Pánovi prstenů nebo seriálu Hra o trůny než nejznámějším disneyovským nebo i československým zpracováním.
Byť je tak Zloba propagována jako "první Disneyoho pohádka, která převrací stereotypy", spíše se veze na vlně neustálého míchání a rozšiřování starých pohádek, které poslední dobou došlo do fáze, kdy je v módě dělat ze záporáků klaďasy, nebo alespoň antihrdiny. Paradoxně však při této snaze svým zachováním pohádkové stylizaci působí mnohem střídměji než jiné moderní pohádky. Možná i právě proto má snímek šanci na úspěch – jestli jej však přinese, záleží však spíše na výkonu titulní herečky nebo debutujícího režiséra Roberta Stromberga.
V nové pohádce Zloba se Angelina Jolie předvede jako „královna černé magie“, která je vlastně hodná. Jestli vám tohle převyprávění Šípkové Růženky přijde jako mišmaš, pak vám historie celého mýtu zamotá hlavu ještě mnohem více…