Dobový western Johna Hillcoata The Proposition z australského vnitrozemí nepostrádá romantické kouzlo špinavých košil přilepených potem na spálená záda, much spadaných do hrnku s domácí pálenkou a zbraní schopných odstřelit lidskou hlavu jako kdyby to byl vodní meloun.
Blíží se konec devatenáctého století a australským vnitrozemím řádí Burnsův gang. Střílí a vypaluje, krade a vraždí. Burnsovi jsou tři: Charlie (Guy Pearce), mladý Mike (Richard Wilson) a ďábelský Arthur (Danny Huston). Jejich posledním velkým excesem je vražda + znásilnění (v opačném pořadí) těhotné ženy. Do úvodní přestřelky vrhají scénárista Nick Cave s režisérem Hillcoatem obecenstvo jako kotě do kýblu. Měl jsem pocit, že některá z kulek trefí i mě. Charlie s Mikem se ve tmavé chýši brání divoké přesile, střely proděraví její stěny jak řešeto a Charliemu nezbývá, než se vzdát. Místní šerif, anglický kapitán Stanley (Ray Winstone), potom podnikne odvážný tah. Pro mnohé nepochopitelný a neslýchaný. Navrhne pohublému dlouhovlasému Charliemu, že ho sprostí viny a z Mika sundá oprátku, pokud mu do Vánoc (za pár dní) přinese hlavu Arthura Burnse, šéfa gangu. Charlie nemá na výběr. Bere koně + pušku a jede vstříc skalám, kam se neodváží ani domorodci. Arthur je napůl legenda, napůl mýtus. Snad i proto se k němu Charlie dostane až přes samý práh smrti. Bratr a jeho družina jej zachrání a Charliemu nastává těžké rozhodování: přijme nabízené odpuštění starých hříchů, nebo zůstane věrný rodině?
Kapitán Stanley zatím zatýká domorodce, miluje svou ženu Marthu (Emily Watsonová) a doufá, že ubrání Mikea před rozvášněným davem, který o Stanleyho dohodě s Charliem nic neví a chce nechat Mikea zbičovat. Když ale i Martha vystoupí za zlosynovo potrestání, upustí Stanley zlomeně klíče a v předtuše bouře zabední okna ve svém domku.
Hillcoat (Ghosts... of the Civil Dead, také s Cavem jako scenáristou) se v The Proposition snaží o antiwestern Peckinpahova, nebo Leoneho typu, kdy napjaté a tiché segmenty kvasí do nespoutaných erupcí násilí a krve. Problém je, že v Caveově scénáři chybí (anti)hrdina s morálním rozměrem. Charlie se o své vykoupení nesnaží, ono k němu přišlo a nabídlo se jako jediná možná cesta. Charlie navíc Stanleyho návrh nebere jako možnost odpuštění. On chce zachránit bratra.
Hillcoat potom nepracuje tak zkušeně s detailem, jak to nedávno udělal Tommy Lee Jones v Třech pohřbech Melquiadese Estrady a tak je Charlieho bloudění občas jen výplní k soundtracku. Kapitolou samou pro sebe jsou Caveovy dialogy, často literární a verneovské, jak čas příběhu káže.
Guy Pearce ladí s Charliem do detailu a díky své vizáži je nezapomenutelný stejně, jako byl například Christian Bale v Mechanikovi (The Machinist). John Hurt zahustí plátno jako pomatený Jellon Lamb a Danny Huston svolal do Arthura všechny svoje démony. Ray Winstone pracuje ze všech nejvíc s charakterem postavy. Stanleye bohužel rozmělňuje Martha, a proto se k jeho nitru těžko dostaneme.
Spolu se spoluhráčem Warrenem Ellisem vytvořil Cave k filmu i soundtrack, který svými smyčci a perkusemi ze všeho nejvíc evokuje rozpálený tetelivý vzduch. Hillcoat klade velký důraz na bezešvé splynutí obrazu s hudbou. Nejlépe se mu to daří, když Burnsovi zrychleně ujíždějí do západu slunce směrem k městečku. Tady dostává The Proposition na pár momentů skutečně mystický rozměr.
Kamera Benoîta Delhommea stylizuje australskou pustinu do bělostně žhavé výhně a nekompromisně tak dotváří vizuální dojem z filmu.