Rosemary má děťátko (Rosemary‘s Baby)

2. 7. 2004 - 12:29 | Téma | red

Rosemary má děťátko (Rosemary‘s Baby) zdroj: tisková zpráva

New York 1965. Mladí manželé Rosemary a Guy Woodhousovi si koupí čtyřpokojový byt v bílém hranatém mrakodrapu na První avenue v městské části Bramford

New York 1965. Mladí manželé Rosemary a Guy Woodhousovi si koupí čtyřpokojový byt v bílém hranatém mrakodrapu na První avenue v městské části Bramford. Jejich přítel Hutch je sice upozorní na temnou minulost onoho místa, kde se v minulosti sdružovali lidé holdující černé magii, ale to je neodradí od toho, aby se vzdali získaného komfortu. Současně se zabydlováním se seznámí s postaršími sousedy Castevetovými, kteří jsou příjemnými společníky i rádci jejich nové domácnosti. Návštěvy mezi nimi naberou na intenzitě poté, co Rosemary zjistí, že je těhotná. Obstarají ji vyhlášeného lékaře a Minnie Castevetová dohlíží na správnou výživu: denně jí připravuje koktejl. Rosemary se však necítí nejlépe, dokonce se zdá, že zdravotní problémy nastaly už v době početí. Jednu noc měla sen, v němž byla znásilněna podivným netvorem. Sousedé i se svými přáteli jsou stále neodbytnější, až začne mít hrdinka obavy. Nejen o sebe, ale především o nenarozené dítě.

Když film Rosemary má děťátko přišel roku 1968 do kin, setkal se s velkým diváckým a kritickým ohlasem. Tehdejší veřejnost nebyla ještě zvyklá na příběhy o vládci temnot Satanovi, který se později doslova zabydlel na stříbrném plátně. Svědčí o tom alespoň tituly jako Vymítač ďábla (1973) Williama Friedkina, Přichází Satan! (1976) Richarda Donnera či s komediální nadsázkou vyprávěné Čarodějky z Eastwicku (1987) George Millera. Rosemary se svým děťátkem stojí v samých základech této dlouhé řady hororů; od mnohých z nich se však liší tím, jak málo stačila zestárnout. Jedním z důvodů je stejnojmenná literární předloha Iry Levina (1967, česky 1976), podle které režisér Roman Polanski napsal výborný scénář, a žánrový přesah filmu. Rosemary má děťátko nemusí být jen psychologickým hororem, ale též podobenstvím o stavu současné civilizace, která přes svou modernost nepřestává podléhat zkázonosným deviacím.

Od málokterého z tvůrců by toto poselství vyznělo přesvědčivěji, než od Polanského, který se s touto skutečností setkal velmi záhy, a to prostřednictvím nacismu. Pocházeje s polské židovské rodiny, která na vlastní kůži zažila holocaust, poznal už jako dítě, kolik temnoty se skrývá v člověku. O její přitažlivosti vypráví v každém ze svých filmů, ať už jej natáčel v Polsku, Americe nebo Francii, která se pro něj stala druhým domovem. Není bez zajímavosti, jakým způsobem se tento "průzkum" u něj vyvíjel. Od intimních příběhu uzavřených nejčastěji v malém prostoru jednoho bytu (Hnus - 1965, Nájemník - 1976, Rosemary atd.) dospěl ve svém zatím posledním díle Pianista (2002), odehrávajícím se ve varšavském ghettu, k vystižení celé jedné epochy.

Roman Polanski nejednou ve svých filmech použil subjektivního pohledu psychicky nevyrovnaného hrdiny a ani Rosemary má děťátko není výjimkou. Titulní hrdinka od počátku vyprávění strádá a my se můžeme jen domýšlet, do jaké míry v tom hraje její sklon k neurózám a stihomanu, přísná katolická výchova a "syndrom" New Yorku, jak o něm ve své knize píše Levine, tamní rodák. Ve městě, kde lze prožít celý život, aniž byste opustili jeho hranice, mohou některá zákoutí svou gigantičností a opuštěností vyvádět člověka z rovnováhy, zvláště jedná-li se o ženu rozcitlivělou prvním těhotenstvím. Z toho důvodu nelze jednoznačně říci, jsou-li Rosemariiny obavy skutečné, či smyšlené, a film to oproti předloze více zdůraznil, čímž získal na sugestivitě.

Vedle dobře vystavěného scénáře k tomu přispívá zejména herecký výkon Mii Farrowové, která role Rosemary přinesla světovou popularitu a předurčila ji pro role křehkých, snadno zranitelných dívek. Farrowová je působivá zejména poté, co si hrdinka nechá nakrátko ostříhat vlasy. Vyniknou tím její lícní kosti a velké oči, citlivé jako seismograf, jež v souladu s bledou pokožkou vytvářejí dojem ptáčete lapeného do sítí všehoschopné satanské sekty. Jejího manžela Guye, který je zaujat více vlastní kariérou, než aby jí poskytl dostatečnou oporu, představuje John Cassavetes, herec a režisér sociálněkritických a psychologických filmů (Stíny - 1961, Tváře – 1968).

Úspěch literární předlohy a filmu Rosemary má děťátko si řekl mezi tvůrci o pokračování. Zatímco další Levinova kniha neskončila fiaskem, ovšem kvalit prvního dílu nedosahovala, televizní pokračování z roku 1976 (režie Sam O‘Steen) bylo zcela neúspěšné. Ne každý pohlédl do podvědomí tak hluboce a efektivně, aby s poznáním dokázal pracovat a vytvořit dílo, jež nám i po letech nastolí otázky po manipulovatelnosti lidských povah.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce