Roman Polański

31. 8. 2007 - 12:33 | Téma | red

Roman Polański zdroj: tisková zpráva

Sám osud jako by Romana Polańského předurčil pro roli světoběžníka. Narodil se 18. srpna 1933 v Paříži a prožil tam první tři léta

Roman Polański Sám osud jako by Romana Polańského předurčil pro roli světoběžníka. Narodil se 18. srpna 1933 v Paříži a prožil tam první tři léta. Rodiče mu dali jméno Rajmund. Myslili si, že to odpovídá polskému Roman, napsal později do svých pamětí. Pak se dosti nepředvídavě vrátili do Polska. Šťastné a tolerantní dětství přerval výbuch druhé světová války. Nechápal, proč má nosit hvězdu a proč je mu nadáváno do židů, když jeho rodiče náboženské obřady dávno nepraktikovali a nijak se nelišili od svého okolí.

Všichni jeho nejbližší byli postupně odvlečeni do koncentráků, jen on nalezl záchranu ve spřátelené nežidovské rodině, kam jej rodiče včas odeslali. S novým prostředím se sžil natolik, že poválečný otcův návrat - otec si přivedl novou ženu - pro něho představoval spíše zklamání. Přitahovala jej herecká práce a záhy na sebe upozornil v divadelní hře Syn pluku. V té době to byla oblíbená válečná vyprávěnka o malém chlapci, kterého mezi sebe vezmou rudoarmějci, a Polański s ní slavil úspěchy dokonce i ve Varšavě na festivalu sovětského umění. Cestu před filmové kamery měl otevřenou.

Nůž ve vodě Přestože na herectví Polański nikdy zcela nerezignoval (na začátku 80. let dokonce režíroval dvě inscenace Shafferova Amadea, jednu v Varšavě, druhou v Paříži, a v obou si přidělil roli Mozarta), uvědomoval si stále silněji, že jej více přitahuje místo na druhé straně kamery. Byl přijat na lodžskou filmovou školu a úspěšně ji absolvoval. Proslavil se již školními filmy, v nichž projevoval smysl pro bizarní, absurdní komiku (Dva muži a skříň, Lampa, Když padají andělé, Šibalové). A hned prvním celovečerním filmem Nůž ve vodě (1962) se rázem zapsal do dějin (nejen) polské kinematografie. Je to stroze nasnímané drama složitých citových vazeb mezi postarším mužem, jeho mladičkou ženou a náhodným stopařem.

Hnus Na houstnoucí potíže odpověděl Polański nesmlouvavě: odešel do zahraničí. Na rozdíl od jiných emigrantů měl režisér, pendlující mezi Francií a Anglií, štěstí: téměř okamžitě se prosadil. Na berlínském festivalu roku 1965 zvítězil se skandálním snímkem Hnus, téměř klinickým záznamem rozpadu lidské osobnosti. Dosud nikdo s takovou vynalézavostí nepopsal, jak se člověk poznenáhlu propadá do světa bludů, které se mu mění v jedinou pravou realitu. Catherine Deneuveová v hlavní roli odvedla zcela mimořádný výkon.

Rosemary má děťátko Hororovou komedii Ples upírů (1967), v níž si sám zahrál, poničil svými zásahy americký distributor natolik, že se k ní Polański odmítal hlásit. Průkopnickému dílu se satanistickou tematikou Rosemary má děťátko (1968) se zase vyčítala bezbožnost. Režisér ukázal, že moderní horor nepotřebuje zvetšelé atributy svého žánru, žádné starobylé hrady a tajuplná sklepení - postačí bludiště současného New Yorku. Hlavní hrdinkou je těhotná žena (v podání Mii Farrowové), kterou stále více děsí blížící se porod a na podkladě divných náznaků se začne domnívat, že se ocitla ve spárech satanistů. A nejen to: obává se, že má na svět přivést samotného Satana.

Filmová fikce jako by se prolnula do Polańského života. Postihl jej totiž jeden z nejtěžších úderů osudu, když byla zavražděna Sharon Tateové (obsadil ji do Plesu upírů). Smrt filmové divy vzbudila divoké spekulace, živené právě dráždivou iracionalitou Rosemaryina děťátka. Když byl jako pachatel zatčen Charles Manson a jeho banda, pochybovačné hlasy ztichly. Když však o dva roky později Polański natočil nebývale drsnou adaptaci Macbetha, dohady se znovu vynořily...

Polański dlouho překonává těžké trauma. Přitahují jej sotva odrostlé holčičky, za což si ve Spojených státech vykoleduje zatykač. Je obviněn ze sexuálních kontaktů s dívkou mladší patnácti let a na dvaačtyřicet dnů uvězněn. Od té doby se americké půdě vyhýbá. I v Evropě balancoval kvůli své slabosti pro mladá děvčata na hraně zákona, avšak již bez tíživých důsledků. Z jednoho takového „úlovku“ se vyklubala později slavná herečka Nastassja Kinská.

Čínská čtvrť S Polańským žila krátkou dobu (než si přelétavý režisér našel další múzu) a uměleckým výsledkem byl snímek Tess (1979) podle románu Thomase Hardyho. Nastassja zahrála s nesmírným citem křehkou dívku, jejíž naděje rozdrtily bezohlednost a nesnášenlivost upjatého venkova. Vyprávění je situováno na sklonek 19. století a Polański věnoval velkou péči tomu, aby postihl dobové reálie. Po vizuální stránce, pracující s podmanivými západy slunce i zešeřelými interiéry, dosahuje film mimořádné působivosti. Výtvarně skvostnou je scéna výmlatu, kdy kolo mlátičky, pracující na plné obrátky, vytváří kolem Tess, stojící v popředí, jakousi mučednickou svatozář. Ostatně schopností sugestivně navodit potřebnou atmosféru vynikal Polanski vždy: např. v nikdy neuvedeném pedofilním westernu Nejdivočejší jízda (1973-1977), v incestní kriminální šarádě ze 30. let Čínská čtvrť (1974) - pokaždé s hereckou účastí Jacka Nicholsona - v dalším významově kolísavém hororu Nájemník (1976), kde hlavní role svěřil sobě a Isabelle Adjaniové. Těmito filmy a samozřejmě Tess se uzavírá období Polańského tvůrčí mužnosti.

Pomsta Poté jako by režisérovy síly začaly ochabovat. I jeho osobní život se zklidňuje. Bohužel též v posledním dvacetiletí natáčené filmy (včetně Deváté brány, 1999) stále silněji připomínají až nechtěně groteskní nápodobu někdejší výrazové uhrančivosti. A nic nepomáhá, že opět rozebírá stěží uchopitelné záhady mezi nebem a zemí...

Tento charismatický umělec se dosud občas věnuje i herectví v projektech svých kolegů, takže ho můžeme spatřit i na filmovém plátně. Naposledy se objevil ve filmu Andrzeje Wajdy Pomsta (Zemsta, 2002) a v komediální podobě v akční Rush Hour 3 - Tentokráte v Paříži (2007), která je součástí série Křižovatka smrti.

Roman Polański je složitá osobnost - umělecky i lidsky. Poznal okouzlení i záchvaty beznaděje, jeho jméno se pojí - zejména v šedesátých a sedmdesátých letech - s řadou filmů, které již dávno vstoupily do dějin když ne přímo novátorského filmového umění, tak alespoň špičkově odvedené zábavy.

Dokázal vyprávět ojedinělé osudy často zraňovaných postav s mimořádnou, snad až fyzickou vnímavostí. Vykresloval jejich příběhy s přesným odhadem únosnosti děsu i nadějí, se zdůrazněním, že se neodehrávají v jakýchsi imaginárních světech, ale docela prostě mezi námi. Ve válečném dramatu Pianista (2002) vylíčil až neuvěřitelné osudy židovského klavíristy, jenž navzdory všemu přežil hrůzy varšavského ghetta. Letos dokončil další z početných přepisů Dickensova Olivera Twista (2005), podle dosavadních ohlasů sice pečlivě evokující poměry v zatuchlém anglickém městě první půle 19. století, avšak v podobě školometské a bezinvenční.

ČLÁNKY O FILMU

Mia Farrowová

Mia Farrowová

11. 7. 2008 | Téma | red

Hvězda Allenových filmů. Na první pohled nenápadná, na pohled druhý však étericky krásná tvář patří herečce, jež proslula úlohami jemných, citově nenaplněných žen – Mie Farrowové
Krvavá sklizeň

Krvavá sklizeň

23. 4. 2007 | Téma | red

Tvůrci nadpřirozeného hororu Krvavá sklizeň dělají vše proto, aby u diváků uspěli. Scénář Careyho a Chada Hayesových je poctivou kombinací kultovních předchůdců Přichází Satan!, Vymítač ďábla a Rosemary má děťátko – v tomto pořadí
Předchozí filmové příchody Satana

Předchozí filmové příchody Satana

6. 6. 2006 | Téma | red

Temné vody

Temné vody

19. 9. 2005 | Téma | red

Temné vody jsou stejně jako Nenávist nebo oba díly amerického Kruhu hollywoodskými předělávkami japonských hororů
Rosemary má děťátko (Rosemary‘s Baby)

Rosemary má děťátko (Rosemary‘s Baby)

2. 7. 2004 | Téma | red

New York 1965. Mladí manželé Rosemary a Guy Woodhousovi si koupí čtyřpokojový byt v bílém hranatém mrakodrapu na První avenue v městské části Bramford
Rosemary má děťátko (Rosemary’s Baby)

Rosemary má děťátko (Rosemary’s Baby)

16. 12. 2003 | Téma | red

Uvidíte v lednu: Mistrovský kousek Romana Polanskiho s úžasnou Miou Farrowovou, která se snaží uchránit své nenarozené děcko před bandou satanistů. +Fotogalerie. Napsal: ŠIMON ŠAFRÁNEK. Rosemary má děťátko (Rosemary’s Baby) je prvním hollywoodským filmem Romana Polanskiho (Nůž ve vodě, Devátá brána, Pianista) a zároveň jedním z nejslavnějších horrorů vůbec

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Liam Neeson si zahraje zabijáka trpícího ztrátou paměti

Liam Neeson si zahraje zabijáka trpícího ztrátou paměti

16. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Liam Neeson se akčních thrillerů nevzdává, ostatně proč taky. Je to žánr, ve kterém se na stará kolena našel.
Vesmír, magnety a vzkříšení Hana, taková je nová ukázka na Rychle a zběsile 9

Vesmír, magnety a vzkříšení Hana, taková je nová ukázka na Rychle a zběsile 9

15. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Další díl Rychle a zběsile měl být sice dávno za námi, ale z loňské premiéry kvůli covidu sešlo a filmu se tak dočkáme letos.
Armáda mrtvých: Bautistovi stojí v cestě ke 200 milionům dolarů horda zombíků

Armáda mrtvých: Bautistovi stojí v cestě ke 200 milionům dolarů horda zombíků

14. 4. 2021 | Trailery | Adam Homola

Las Vegas je plné peněz i zombíků a Dave Bautista se s tím pokusí něco udělat.
Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

Jednu ze záporných postav si v novém Shazam zahraje Lucy Liu

13. 4. 2021 | Novinky | Adam Homola

Do připravovaného pokračování komiksárny Shazam! se přidává Lucy Liu.