Tvůrci nadpřirozeného hororu Krvavá sklizeň dělají vše proto, aby u diváků uspěli. Scénář Careyho a Chada Hayesových je poctivou kombinací kultovních předchůdců Přichází Satan!, Vymítač ďábla a Rosemary má děťátko – v tomto pořadí. Režii Stephena Hopkinse pak nelze upřít profesionalitu. To vše má ale jeden podstatný háček: snímek samotný má obdobnou schopnost vtáhnout diváka do děje asi jako Vymítač ďábla: Zrození anebo Satan přichází. Čili skoro žádnou. Nedá se ale popřít, že Krvavá sklizeň je film krásnější než oba nedávní předchůdci.
Ať už je to v Chile, anebo kdekoli jinde, Katherine Winterová (Hilary Swanková) zatvrzele ničí představy místních věřících o existenci zázraku. Bůh má ale pro Kate připraveno jedno velké překvapení. A také zkoušku víry, kterou si bude muset tato někdejší misionářka projít. Na scestí sešla po tragédii, jež ji potkala v Súdánu, kam odjela spolu s manželem a malou dcerkou pomáhat nebohým domorodcům. Spolu s nimi však dorazilo také sucho. Pro nevzdělaný lid jasný signál, že misionáři jsou posedlí zlými démony. Usmířit bohy je lze pouze prolitou krví – manžel i dcera jsou zavražděni, Kate unikla. A Boha zavrhla.
Když se na ni obrátil učitel fyziky Doug (David Morrissey) z malého městečka kdesi v Louisianě, byl to pro Kate jen další běžný případ. Místní řeka z neznámých důvodů zrudla a fanatičtí burani to dávají za vinu dvanáctileté dívence (AnnaSophia Robbová), jež žije spolu s podivínskou matkou v nedalekých lesích. Kate balí svá vědecká fidlátka a s parťákem Benem (Idris Elba) míří na místo činu. Jaké je však její překvapení, když zjistí, že říční korytem se nevadí proudy vody, ale krve. A že místní dobytek za záhadných okolností pochcípal. A že z nebe prší žáby… Zdá se, že Bůh na město sesílá jednu morovou ránu za druhou. Zbývá jen uvěřit a odhalit obsah poselství…
Snímek má velkou šanci dojmout pravověrného křesťana. Krvavá sklizeň vděčně zapadá do evangelikálních1) nálad, jež stále více prostupují americkou společností. Jaké by to bylo krásné, kdyby Pánbůh seslal deset ran egyptských také na nás a prokázal tím svou existenci! Věřící se teď mohou zasnít alespoň v kině. Konvenovat jim zajisté bude i dějová kostra. To bylo tak: Krásná bílá Američanka s krásnou rodinou po boku a krásnou vírou v srdci se kdysi rozjela do ošklivé černé Afriky, aby zde pomohla černým divochům k lepšímu životu. Zde ale nastaly ošklivé černé dny, pročež se černí domorodci ukázali býti ošklivými a zavraždili Kate manžela i dcerku. Jejich oškliví bozi by na ně jistě byli hrdí. Kdyby nějací takoví bozi byli. Všem musí být přece jasné, že to jen Bůh s velkým B právě pokouší hloubku hrdinčiny víry… Jestli může existovat něco jako náboženský kýč, pak je tento film žhavým kandidátem.
Těžba efektních biblických motivů je ale jen jednou z laciností, na než Krvavá lázeň vsadila. Režisér Stephen Hopkins (Predátor 2, Lovci lvů) s budováním atmosféry problém nikdy neměl. Ale tentokrát se jeho práce míjí žánrem – svůj satanistický horor pojímá spíš jako cestopisný dokument. Nebuduje nálady strachu a napětí, spíš svého diváka rozněžňuje a nechává ho kochat se pěknou krajinou, jíž putuje esteticky neméně vděčná Hilary Swanková. Vrcholem je přeslazená scéna pálení uhynulého dobytka: namísto známek zlověstnosti sledujeme zpomalený(!) záběr teskně se tvářícího chlapečka, jenž se odvrací od ohně a přitom si z tváře stahuje roušku. Takový přešlap je s podivem, když si uvědomíme, že Krvavá lázeň navazuje na hororovou sérii ze studia Dark Castle (vlastnění ho matadoři Robert Zemeckis a Joel Silver). Jejich předchozí dílka jako Loď duchů nebo Gothika sice zaváněla laciností, ale svému žánru dostála.
Spása nepřichází ani ze strany herců. Bezkrevné výkony Hilary Swanková a Davida Morrisseyho dávají tušit, že se tito aktéři natáčení zúčastnili pouze za účelem vylepšení rodinných rozpočtů. Ve filmu se objevuje (avšak do děje nikterak nezasahuje) dvorní herec Jordanových snímků Stephen Rea coby kněz Costigan. Mnoho toho nemá ku hraní ani nová dětská hvězdička AnnaSophia Robbová (Most do země Terabithia), přesto je z protagonistů nejpůsobivější.
Režisér Hopkins svým divákům přichystal ženskou obdobu Shyamalanových Znamení. Také Krvavá sklizeň si pohrává s tématy osudovosti, víry, odpovědnosti nebo Boží existence. A činí to formou natolik „vstřícnou“ (čtěte hloupou), že se vnímavější divák může jen ušklíbnout. Anebo je všechno jinak a Krvavá sklizeň je dílem Satanovým, jenž touží do duší malověrných zasít další semínko pochybností? Inu, v Hollywoodu je možné všechno, takže kdo ví…
1) Věroučný přístup, který Bibli považuje za výsledek Božího zjevení. Patří k ústředním tezím celé řady protestantských církví. K Bibli tak mnozí vykladači přistupují doslovně.