Posudek Saši Gedeona (supervize, FAMU)

24. 8. 2006 - 10:25 | Téma | red

Posudek Saši Gedeona (supervize, FAMU) zdroj: tisková zpráva

Absolventský snímek Marta režisérky Marty Novákové je ukázkou přístupu, který se v současné kinematografii vyskytuje jen zřídka a kupodivu je ho jako šafránu i mezi školními pracemi FAMU

Absolventský snímek Marta režisérky Marty Novákové je ukázkou přístupu, který se v současné kinematografii vyskytuje jen zřídka a kupodivu je ho jako šafránu i mezi školními pracemi FAMU. Píši kupodivu, protože konsistentní, homogenní drama s minimem postav a maximem energie vložené do základní dramatické situace by se zdálo být ke školním záměrům jako stvořené. Řídkost výskytu tohoto narativního útvaru můžeme připsat obtížnosti, jaká se vztahuje k jeho úspěšnému zpracování, zvláště pak na větší časové ploše – což je právě případ této práce. Tři herci pohybující se víceméně v jednom prostředí v uzavřeném lineárním časovém oblouku zde sehrávají filmové drama na půdorysu, jenž není až tak neobvyklý. Rodinnou situaci, značně bezútěšnou protne bezútěšnost „vyššího řádu“ – totiž válka. Ve své konkrétnosti je však zápletka příběhu Marty jedinečná a dokonce mnohovrstevná.

Otec s dospívajícím synem žijí trvale osamotě kdesi uprostřed přírody, matka zemřela při porodu. Jednoho dne však naleznou zraněnou vojačku a rozhodnou se o ni postarat. Rozehraje se tak zvláštní trojúhelník, v němž je válka zjevně čtvrtým, téměř neviditelným leč fatálním protagonistou. Právě ona je – prostřednictvím Marty – katalyzátorem napjaté a jenom zdánlivě stabilní atmosféry, jež vládne mezi otcem a dospívajícím synem. Marta se stane lákavou pastí, v níž nakonec musí uvíznout ten nejnevinnější.

Marta sama je v začátku příběhu pastí chycena a zle poraněna. Jsou to však nakonec oba muži, kteří v pasti jejího kouzla uvíznou, oni jsou situací uloveni, kdežto Marta jediná vyvázne právě proto, že nepodlehne tomu lidskému ani ženskému, co je v ní především markem vyzýváno, a zůstane do poslední chvíle ve válce pravověrným vojákem.

Spoluautorka scénáře a režisérka črtá své postavy v jemných konturách a nenechá přespříliš zaznít jejich ambivalenci. Nepsychologie její režie i výrazové prostředky jsou prosté, účinně strohé. Čirost formy konvenuje s rafinovanou prostotou námětu. Suverenita neokázalého filmového vyjadřování i vedení dobře vybraných herců je potěšující. Přesto tu poněkud chybí překvapení, a to ani ne ve fabulaci samotného vyprávění, jako spíš v jednání figur v jednotlivých fázích děje.

Týká se to především a právě samotné Marty, která má vznikající dilema: zda zůstat do posledního dechu vojačkou, či být také přemožena pastí svého lidství – až přespříliš vyjasněné. Rovněž vztah otce se synem je poněkud schematizován a chybí mu občas jemnější a proto kladné plochy. Všeobecněji řečeno: paradoxnost a nejednoznačnost dramatické situace by mohla být vytěžená ve prospěch působivějších a pestřejších fazet v líčení postav i situací. Samy postavy by se mohly začít chovat překvapivě a paradoxně pro diváka a nakonec i pro sebe samé - jako je tomu např. V minimalistické Kachyňově psychobaladě Kočár do Vídně.

Nicméně tato poznámka není kritikou, spíše jen malou úvahou a zpětným podnětem k jinak vytříbené a zralé práci Marty Novákové, jíž považuji za vysoce nadprůměrnou.

Saša Gedeon

červen 2005

ČLÁNKY O FILMU

ROZHOVOR: Marta Nováková

ROZHOVOR: Marta Nováková

7. 5. 2007 | Téma | red

Se studentkou 4. ročníku pražské FAMU, Martou Novákovou jsme v dubnu 2001 hovořili o stavu českého filmu, o tématech, která mu chybí, a o filmové kritice. Se studentkou 4. ročníku pražské FAMU, Martou Novákovou jsme v dubnu 2001 hovořili o stavu českého filmu, o tématech, která mu chybí, a o filmové kritice
Miniprofily herců ve filmu Marta

Miniprofily herců ve filmu Marta

1. 9. 2006 | Téma | red

PETRA ŠPALKOVÁ (1975) – hraje Martu Vystudovala gymnázium v Praze a čtyři semestry divadelní vědy na FF UK v Praze
Rozhovor s režisérkou Martou Novákovou

Rozhovor s režisérkou Martou Novákovou

29. 8. 2006 | Téma | red

Marta Nováková, režisérka filmu Marta, hovoří o vzniku tohoto filmu: Kde leží prvotní impuls ke vzniku Marty? V létě 2000 jsme se scenáristou Janem Coufalem v rozhovoru narazili na můj budoucí absolventský film
Miniprofily tvůrců filmu Marta

Miniprofily tvůrců filmu Marta

23. 8. 2006 | Téma | red

MARTA NOVÁKOVÁ (1975) – scénář, režie V dětství si osamocená hrávala s krásně lesklými barevnými fotografiemi tehdejších politiků, vesměs východního bloku a Kuby, jimž vévodil snímek polibku Leonida Brežněva a Gustáva Husáka
Festivalové tipy – Fresh Film Fest 2006

Festivalové tipy – Fresh Film Fest 2006

11. 8. 2006 | Téma | red

Z programu bylo jako ochutnávka vybráno sedm filmů, kde jsou zastoupeny snímky různých žánrů, soutěžních i nesoutěžních sekcí: Chorobně tě miluji (Te quiero mal – Španělsko, Universitat Pompeu Fabra de Barcelona) Ella je nevidomá

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Enola Holmes 2 dá už podruhé dohromady slavné detektivní sourozence

Enola Holmes 2 dá už podruhé dohromady slavné detektivní sourozence

27. 9. 2022 | Trailery | Adam Homola

Filmový Sherlock Holmes si momentálně dává menší pauzu, ale částečně ho zastupuje alespoň Henry Cavill v Enola Holmes.
Netflix začíná vábit na pokračování populárního Vyproštění

Netflix začíná vábit na pokračování populárního Vyproštění

26. 9. 2022 | Trailery | Adam Homola

Z prvního Vyproštění z roku 2020 se stal překvapivě obrovský hit, a tak není divu, že se Netflix plácl přes kapsu a hned si objednal dvojku.
Disney představuje svůj nový rodinný animák Divnosvět

Disney představuje svůj nový rodinný animák Divnosvět

23. 9. 2022 | Trailery | Adam Homola

Nové rodinné sci-fi dobrodružství od Disney se blíží, seznamte se s takovou běžnou vesmírnou rodinkou Cladeových.
Black Adam Dwaynea Johnsona pořád vypadá jako solidní průšvih

Black Adam Dwaynea Johnsona pořád vypadá jako solidní průšvih

21. 9. 2022 | Trailery | Adam Homola

Do premiéry Black Adama zbývá už méně než měsíc, a tak Warneři začínají pomalu tlačit na marketing. A ten je s prominutím zoufalý.