DOKINA: Co si obecně myslíš o českých filmech za těch zhruba 10 let. Tři věty. Líbí, nelíbí?
Marta Nováková: „Ale jo, lí--no tak líbí/ nelíbí. Teď jsem si nedávno vzpomněla na nějaký film, že úplně zapadnul, už si nevybavíl, ale tak... uvedu třeba konkrétní příklad, kdy postupem času přehodnucuju ten film a to je třeba to Dědictví od Chytilové. Zezačátku jsem to zavrhla okamžitě ‘Jéžišmarjá, to ne, to ne prostě ty vesnické hlášky..’ ale teď kdyžs e na to dívám s odstupem, tak ten film hodnotím čím dál výš, protože ona fakt dobře věděla, co točí a jak se budou věci vyvíjet. Neni to jenom ten Bolek v baretu a trenýrkách. Když se na to dívám u babičky na vesnici, s tetičkama a podobně, tak prostě je to pravda. A to je takové to zavrhování, že Chytilová točí bulvár, ale dá se na ten film dívat i jinak.“
DOKINA: Mysíš že se drží nějaká stálá úroveň českých filmů, anebo to jde nahoru, či dolů?
Marta Nováková: „No.. to jsou jak které roky. Jsou třeba silné ročníky, kdy nevíš komu toho Českého lva dají, anebo je slabý ročník, takže to všechno dostane podle mně průměrný Sekal, ale do historie se zapíše, jako film, který získal nejvíce českých lvů. Ale myslím si, že úroveň je velice slušná. Kvantitativně i kvalitativně. Když řeknu že 50% z té produkce jsou dobré filmy, tak je to úspěch. Podle mně.“
DOKINA: Myslíš že českým filmům obecně něco chybí?
Marta Nováková: „Možná že se zahrabáváme v těch našich českých tématech které nemají šanci ve světě. Saša Gedeon se z toho pokusil dostat tím Idiotem to bylo minimálně alespoň evropštější téma. Ale takové Pelíšky nemají šanci. Překvapili mě Samotáři, kteří ve světě uspěli a taky jsem si myslela, že to bude mít úspěch jenom u nás. Takže asi se odpíchnout od českých reálií.
Hlavně mi ale vadí, že je to jenom velice dobře napsané, velice dobře zrežírované ale nic za tím. Víc, než těhle Knoflíkářů nebo Samotářů si cením Mrtvého brouka který byl takový divný, ale přišel mi upřímný. Že se Marek snažil buď říct něco o sobě, anebo věděl, o čem vypráví, takže ta hodnota filmu je podle mně větší než u těch Knoflíkářů kteří mi ani nepřišli dobře natočení. Když jsem šla z kina z Mrtvého brouka tak jsem o tom přemýšlela a něco jsem cítila, kdežto z Knoflíkářůza hodinu jsem nevěděla, ž jsem byla na nějakém filmu.“
DOKINA: Co říkáš tomu, že čím dál tím víc lidí seká reklamy a nemají ambice dělat film?
Marta Nováková: „Tak to já nemůžu...“
DOKINA: Máš ty takový ambice?
Marta Nováková: „Reklamy?“
DOKINA: No.
Marta Nováková: „Ne ne ne, ale kdyby mi někdo nabídl reklamu tak po ní samozřejmě okamžitě skočím, ne kvůli financím, ale abych si to zkusila. To říká Gedeon- když ho všichni vychvalují, že je jeden z mála, kdo je netočí on říká ‘protože mi je nikdo nenabídne. Kdyby mi je nabídl, tak rád.‘“
DOKINA: Myslíš, že reklama může být umění?
Marta Nováková: „Ano. Určitě.“
DOKINA: Jaký přístup a žánr teď chybí českému filmů?
Marta Nováková: „Mám pocit, že se tady dívají přes prsty -odborná veřejnost- na žánrové věci. Asi se na to neseženou peníze- i když třeba Pelíšky je sehnaly. Ale když přijdeš a práskneš o stůl scénářem: ‘mám tady pohádku, komedii, crazy komedii, thriller‘, tak se na to dívají přes prsty. Je jasné, že jsou žánry které u nás nemůžeme točit- třeba akční filmy, to je nesmysl, protože na to nemáme tu techniku, je to strašně drahé. Ale když si vzpomenu na Vorlíčkovy komedie tak nevím, co by na to lidi, no diváci určitě, ti by to vzali, ale ‘odborná veřejnost‘.. co by na to řekli? Nebo nějaký psychologický thriller, to mi tady chybí. Teď si budu protiřečit- výpovědi výpovědi.. většinou ne moc povedené, ale že bych se nestyděla za dobře odvedené řemeslo- Hitchcock. Dát tam ještě něco víc.“
DOKINA: Proč si myslíš, že je taková řevnivost mezi filmaři a kritikou?
Marta Nováková: „Já to vnímám jako generační konflikty. Já si myslím, že kritici filmaře nezajímají a mám spíš pocit, že tu chybí ta odborná veřejnost- ráda si přečtu Cieslara- ale on toho už moc nepíše, Mravcová nebo doktorka Škapová- neznám všechny lidi z filmové vědy, nechci je vynechat. U nich vím, že když něco píší, tak je to také tvůrčí proces, že nepíší nějaké recenze, už i ve Filmu a Době jsou jenom recenze myslím že to nejsou nějaké hlubší analýzy..
tam jde o to neublížit tomu filmu, tvůrci a nesugeroval divákům něco.. je to tenký led no, ono se něco lehce napíše...“
DOKINA: a těžko udělá:-)
ROZHOVOR: Marta Nováková
7. 5. 2007 - 8:58 | Téma | red
Se studentkou 4. ročníku pražské FAMU, Martou Novákovou jsme v dubnu 2001 hovořili o stavu českého filmu, o tématech, která mu chybí, a o filmové kritice. Se studentkou 4. ročníku pražské FAMU, Martou Novákovou jsme v dubnu 2001 hovořili o stavu českého filmu, o tématech, která mu chybí, a o filmové kritice
ČLÁNKY O FILMU
Miniprofily herců ve filmu Marta
1. 9. 2006 | Téma | red
Rozhovor s režisérkou Martou Novákovou
29. 8. 2006 | Téma | red
Posudek Saši Gedeona (supervize, FAMU)
24. 8. 2006 | Téma | red
Miniprofily tvůrců filmu Marta
23. 8. 2006 | Téma | red
Festivalové tipy – Fresh Film Fest 2006
11. 8. 2006 | Téma | red
NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY
Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru
21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU
4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce
Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii
1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce