Nahota ve filmu? Pořád táhne

24. 9. 2015 22:00 - Trailery | Autor: Ladislav Loukota

Nahota ve filmu? Pořád táhne

Nahota táhne - tohle zlaté pravidlo filmu i reklamy nyní znovu zní k premiéře snímku Love režiséra Gaspara Noé, popisujícího notně explicitními scénami svérázný milostný trojúhelník. Laťka erotiky ve filmu se však posouvá do značné části jenom domněle. Nahé scény se totiž na velkém plátně objevovaly už od počátku kinematografie. Jedním z prvních filmů, který bořil hranice, ostatně pocházel i z prvorepublikového Československa.

Jako většina trendů filmařiny se erotika před kamerou objevila prakticky okamžitě s nástupem filmového média. Jeden z prvních erotických filmů, sedmiminutový kraťas Le Coucher de la Mariée, vznikl ještě na konci 19. století v roce 1899 a ukázal divákům dívku svlékající se ke koupeli. Rychle se ukázalo, že nahé maso ve filmu dobře prodává - vlastně ale nešlo o nic nového, i během prudérní viktoriánské éry totiž v Anglii i jinde šly dobře na odbyt hanbaté fotografie.

Panuje rozšířený dojem, že jeden z prvních dlouhometrážních erotických filmů vznikl právě v Československu. I když však Machatého se ale dvojice filmů Erotikon a Extase rozhodně řadí mezi významné milníky na poli filmové erotiky, do historických análů se dostaly spíše kvůli skandálu vzniklému obsazením herečky Hedy Kiesler do hlavní ženské role v Extasi. Její bohatý manžel totiž proti filmu vehementně protestoval. Nutno však dodat, že Kieslerová sama uvedla, že nahé scény natočila pod značným tlakem režiséra…

Nahota01

Byť Machatý dovedl erotiku do mainstreamového filmu, už dávno před ním obsáhly odhalené scénky všemožné dřívější snímky, mimo jiné i George Mélièse a řady dalších běžných filmů. Například severský čarodějný epos Häxan obsahoval celou řadu nahých scén. Dokonce i v prudérnějších Spojených státech byla - když ne přímo nahota, tak rozhodně vábivé ukazování lidského těla - během němé éry a části zvukové éry něčím zcela normálním. Zásek tomu učinil až příchod tzv. Haysova kódu, čili de facto filmové cenzury. Za jeho příchod částečně mohla i kauza vyvolaná právě "naší" Extasí.

Netřeba asi dodávat, že v drtivé většině patřila většina nahatých scén pouze ženským tělům. Mužská nahota byla odsunuta jako ještě větší dogma než ta ženská. Výjimky lze přesto najít - například krátký umělecký film Fireworks (1947) režiséra Kennetha Angera patří mezi rané příklady erotiky směřované k homosexuálnímu publiku. Na okraji zájmu přežívaly i tzv. nudistické filmy, často vznikající pod dokumentaristickou záminkou. Ať už ale šlo o mužské nebo ženské tělo, během éry klasického Hollywoodu, jenž ovlivnila i pojetí filmu jinde na světě, se nahota stala čímsi zcela zapovězeným a naprosto odděleným od běžné kinematografie.

nahota02

Probořená stavidla
Nic však netrvá věčně, a ani Haysův kód tak nemohl hlad po explicitních filmech krotit navždy. Po sérii kauz, žádajících svobodu uměleckého vyjádření, došlo na jeho zrušení. Znamenalo to příchod zlatých časů pro průnik pornografie mezi běžné konzumenty, ale i návrat erotických scén a odhalenějších hrdinech.

Evropa, kde na podobnou cenzuru nikdy naplno nedošlo, měla před Americkou podstatný náskok - paradoxně však na největší míru haných těl došlo především v nacistickém Německu a Itálii. Ať už to bylo v Riefenstahlové Olympii (1938) či Blasettiho La cena delle beffe (1941), první italský film s topless scénou. Příchod italského neorealismu v kombinaci s úsvitem francouzské nové vlny a jejími verzemi v jiných státech pak znamenal řadu odvážných scén ve filmech Inrmara Bergmana, Francoise Trouffauta a mnohých dalších. Vlna dala vzniknout kultu krásek jako Sophia Lorenová nebo Brigitte Bardotová.

nahota03

Během 70. let se pak nahota i sex staly v mainstreamu normou. Mnohdy došlo na věci dnes nepředstavitelné - například britský snímek Walkabout z roku 1971 obsahoval řadu odhalených scén tehdy sedmnáctileté herečky, a vyvolal tak volání po zákazu odhalování mladistvých. Jiné filmy, jako třeba Bertolucciho Poslední tango v Paříži (1972), pak zase vyvolalo poprask hranými scénami soulože včetně análního sexu.

Během další dekády ve Spojených státech vznikl žánru sprosté náctileté komedie. Filmy jako Hots nebo Porky's nejenže ukazovaly skoro odhalené ženy i muže, ale jejich zápletky se většinou přímo točily kolem sexu. Evropa tento žánru začala dohánět až po přelomu milénia. S tím, jak se pornografie stávala stále přijatelnějším tématem, však paradoxně sex v běžném filmu ustoupil do pozadí.

Dnes už běžná nahota nemá příliš čím šokovat, a ačkoliv filmy jako Love, Padesát odstínů šedi nebo Nymfomanka ukazují, že obsadit běžnou herečku nebo herce do explicitní role stále táhne mnohé diváky, daleko větší pozornost filmařů i kritiků stále poněkud okrajová témata homosexuality, transgenderu a podobných sexuálních motivů.

nahita04

Jestli něco století kinematografie z hlediska nahoty ukázalo, pak to, že na explicitnější zobrazování odhalených lidských těl či naopak jejich zahalování dochází ve vlnách. Nemusí přitom jít nutně o přímé zákazy, na úbytek nahoty stačí i pouhé "přesycení trhu". Love tak může být jedním z vrcholů nynější povolené míry nahoty v běžném filmu - či naopak značit příchod mnohem otevřenějších snímků, v nichž už nebude soulož mezi herci pouze předstíraná.

 

Zdroje: Vlastní

ČLÁNKY O FILMU

Padesát odstínů šedi v nejvtipnějších trailerech

Padesát odstínů šedi v nejvtipnějších trailerech

10. 3. 2015 | Téma | Vojtěch Karlík

Komedie, tedy vlastně pardon, romantické drama Padesát odstínů šedi se prohnalo kiny jako uragán. To bylo něco! V dámách a slečnách s výučními listy zanechalo rozněžněné dojmy, v jiných pak chuť a potřebu natočit také něco svého. Jiní však nelenili a vytvořili vlastní verze traileru k úspěšnému filmu o milionáři, co rád mluvil a pleskal dívčí zadnice.
Padesát odstínů šedi - trochu analytický pohled na ženskou romantiku

Padesát odstínů šedi - trochu analytický pohled na ženskou romantiku

16. 2. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Romantický hit Padesát odstínů šedi zlomil velký rekord v návštěvnosti. Více než čtvrt miliónů po vztahu toužících žen vyrazilo v České republice do kin. Nabízíme vám trochu analytičtější pohled na tuto úspěšnou romantiku s náznaky sexu.
Padesát odstínů šedi - (asi) recenze filmu, kde slovo láska bylo definitivně pohřbeno penězi

Padesát odstínů šedi - (asi) recenze filmu, kde slovo láska bylo definitivně pohřbeno penězi

12. 2. 2015 | Recenze | Vojtěch Karlík

Konečně se všechny divačky dočkaly. Oblíbená hrdinka jejich opravdu hodně zamilované knihy se zjevila na filmovém plátně. Teď už si žádná opravdová dáma nemusí všechno to mluvení, slintání a hýkání představovat při čtení u lampičky, když vedle na posteli chrápe jejich Lojza. Anastasia a Christian se v Padesáti odstínech filmové šedi konečně rozdýchali a my je u toho vidíme.
V únoru na plátnech zazáří herci Waltz, Gleeson i nadsamec Dornan

V únoru na plátnech zazáří herci Waltz, Gleeson i nadsamec Dornan

3. 2. 2015 | Téma | Ladislav Loukota

Charakterní herci, akční hrdinové i sexy playboy - to je nabídka herců v rámci únorových filmových premiér. Mrkněte na výběr herců, kteří v těchto týdnech čekají v přítmí kinosálů.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.