Nový režisér dobře mete
Iron Mana čekala v rámci tohoto postupu rázná změna. Po vlažnějším a hlavně unavenějším finiši Iron Mana 2 na postu režiséra skončil Jon Favreau, který si v trojce střihl jen svou klasickou roli bodyguarda Happyho, a nahradil jej Shane Black. To je mainstreamovému publiku jméno stále nepříliš známé a přitom tenhle člověk položil základy nejlepších akčních legend. Jako scenárista stál u první Smrtonosné zbraně, je mozkem, který stvořil brilantní dialogy a hlášky Posledního skauta s Brucem Willisem a hlavně už jednou spolupracoval s Robertem Downeym Jr. Šlo o vynikající, hláškami naplněnou černohumornou detektivní komedii Kiss Kiss Bang Bang, kde charismatického herce využil do posledního sebeironizujícího úšklebku.
A právě díky Shanu Blackovi je třetí Iron Man zároveň tím nejlepším, i když se dobrovolně vzdává některých tradičních propriet série. Navzdory tomu, že jde o nejvtipnějšího Iron Mana s největším počtem Tonyho hlášek na minutu, jde zároveň o nejtemnější a v rámci možností superhrdinského komiksu i nejreálnější dobrodružství hedonistického filantropa. Stark je nucený vyrovnávat se s událostmi z Avengers. S faktem, že je opravdu jen člověk v drahém brnění, který stojí proti bohům a mimozemšťanům. Člověk, který prolétl v sebevražedném aktu červí dírou a musí se vyrovnat s tím, že existují bytosti a věci, na které nestačí ani jeho důvtip a technologické hračky. Výsledkem je posttraumatický syndrom a náhlé záchvaty úzkosti, insomnie a paranoidní strach o svou partnerku Pepper Potts (Gwyneth Paltrow).
Válka proti teroru trochu jinak
V tomto momentu přichází možná ne tak bombastický nepřítel jako je šílený bůh a jeho emzácká armáda, ale o to nemilosrdnější a osobnější. V postavě tajemného Mandarína Shane Black přináší strašáka současné americké veřejnosti – teroristu. V enigmatickém podání Mandarína, jehož hraje Ben Kingsley se snoubí rétorika a metodika islamistických extrémistů s čínsko-hinduistickým mysticismem. A bomby nedokáže zastavit ani Iron Man, ani jeho parťák Rhodey, který se pro změnu mění v politickou PR figurku Iron Patriota. Když pak Tony teroristovi chlapácky vyhrožuje, odpověď je rázná, nemilosrdná a oči otevírající.
Což ovšem neznamená, že by Shane Black propadl nějakému patriotickému blouznění a načrtávání paralel se současnou americkou válkou proti teroru. Naopak. Dialogy i děj jsou prošpikovány ironickými hláškami, náznaky a nehrozí, že by někde Iron Man poletoval s vlajkou s hvězdami a pruhy. Black do snímku naopak sype dávky humoru, občas černého, ostrého a nevybíravého (byť ne na úrovni drsné vulgarity Posledního skauta), který opakovaně likviduje jakýkoliv laciný patos.
Méně Iron Mana, více Tonyho Starka
Režisér pochopil, co dělá podobný film zábavným a co už ne. Dobrovolně se zbavuje fetiše kovového obleku. Stark je bez něj dobrou polovinu filmu a během ní řeší, že se naplnily jeho nejhorší obavy – tedy, že bez něj je jen užvaněný génius, který bez počítače neumí pořádně ani vystřelit z pistole. Další nekonečné montování nového obleku by už nebylo v třetím díle moc účinné a tak ve filmu Tony přichází o jednoho plechového miláčka po druhém a s tím i bolestně dospívá. A hláškuje.
Iron Man 3 je bezesporu nejvtipnější a nejhumornější ze všech tří dílů. Downey jr. dostal tolik prostoru, kolik to jen šlo a využívá jej naplno. Snímek mnohdy balancuje vysloveně na hraně komedie, což následně jen umocňuje návrat k tvrdé „realitě“. Přitom dochází k vyvracení mnoha zavedených klišé a samotný Tony už není jen klukovsky provokativní, ale občas vysloveně cynický a kousavý. Do jeho charakteru tak občas probleskne i zoufalec Harry z Kiss Kiss Bang Bang.
Když k tomu dodáte důraz na tradiční akci, díky níž poznáte, že Black je chlapík, který zažil zlatá devadesátá léta akčního filmu, dostáváte nejlepší film s Iron Manem. Zatímco oba předchozí snímky měly akční finále přinejlepším průměrné kvality, trojka servíruje dobrou gradaci a nabízí Tonymu úctyhodného oponenta. Vlastně oponenty. Black dokáže dobře ukočírovat hned dva záporáky (nechte se překvapit ohledně identity toho druhého, byť fandové komiksu budou mít brzy jasno), což se mnoha komiksovým filmům nezdařilo. Iron Man 3 prostě dokáže těžit z toho, co může moderní komiks odlehčenějšího charakteru nabídnout, dobře zdůrazňuje vlastní sílné a specifické stránky a zbývající marvelovské snímky ostatních hrdinů budou mít co dělat, aby udržely krok.