Ještě než vás překvapíme níže uvedeným seznamem (pokud jste na něj nezajeli rovnou), je přitom nutné vyčíslit několik důvodů toho, proč je jeho čísla nutné brát s nadhledem…
První na ráně je hollywoodské "kreativní účetnictví", které do rozpočtu obvykle nezapočítává náklady na marketing. Druhým důvodem je pak skutečnost, že výdělky vypovídají pouze o kinotržbách – které si však do značné míry ponechávají i majitelé kin (v zahraničí údajně zůstává 60 - 80% zisků). Právě z tohoto důvodu jsou jako podkategorie celkových zisků uvedeny u zisky v USA – právě odtud totiž jde filmařům největší podíl. Zlaté pravidlo tedy říká, že každý rozpočet je nutné vynásobit hodnotou 1,5 až 2 a plus mínus se tak dojde ke skutečné cifře.
1) Iron Man 3
Rozpočet: 200 milionů dolarů
Zisk v USA: 408 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 1,213 miliardy dolarů
2) Já, padouch 2
Rozpočet: 76 milionů dolarů
Zisk v USA: 351 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 806 milionů dolarů
3) Rychle a zběsile 6
Rozpočet: 160 milionů dolarů
Zisk v USA: 238 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 786 milionů dolarů
4) Muž z oceli
Rozpočet: 225 milionů dolarů
Zisk v USA: 290 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 359 milionů dolarů
5) Univerzita pro příšerky
Rozpočet: neznámý, odhadován na 185 milionů dolarů
Zisk v USA: 261 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 686 milionů dolarů
6) Světová válka Z
Rozpočet: 190 milionů dolarů
Zisk v USA: 198 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 526 milionů dolarů
7) Star Trek: Do temnoty
Rozpočet: 190 lionů dolarů
Zisk v USA: 227 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 458 milionů dolarů
8) Pařba na třetí
Rozpočet: 103 milionů dolarů
Zisk v USA: 112 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 351 milionů dolarů
9) Pacific Rim – útok na Zemi
Rozpočet: 190 milionů dolarů
Zisk v USA: 99 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 397 milionů dolarů
10) Velký Gatsby
Rozpočet: 105 milionů dolarů
Zisk v USA: 145 milionů dolarů
Zisk celosvětově: 331 milionů dolarů
Uvedená čísla mluví i při dvojnásobném vynásobení sama za sebe. V seznamu nepřekvapí osvědčené trháky hned dvojice komiksových velkofilmů ani dvojice populárních animáků. U těchto je prakticky jisté, že se dočkáme buď dalších dílů, nebo minimálně podobných projektů od stejných tvůrců (například Hvězdných válek od J. J. Abramse, režiséra nového Star Treku).
Naopak příjemně překvapí umístění barvitého dramatu Velký Gatsby či prolomení hranice výdělečnosti u propadáku Pacific Rim – ani zde však není jisté, kolik financí nakonec studiu skutečně přistane. Dá se proto očekávat, že při delším dojezdu Pacific Rim (a ziscích z prodeje DVD a dalších sekundárních zdrojů) by se fanoušci mohli dočkat pokračování, ač o něco méně drahého.
Cenu za nejvýdělečnější snímek v poměru rozpočtu k ziskům však rozhodně získává film V zajetí démonů, který při 20 milionech na natočení celosvětově vydělal 220 milionů. Podobně se umístil i horor Očista, takže v dalších letech bude zřejmě utěšeně přibývat levnějších lekaček…
Mezi nesporné propadáky naopak rozhodně patří Osamělý jezdec od tvůrců Pirátů z Karibiku (ztráta kolem 125 milionů dolarů), White House Down od režiséra Dne nezávislosti (ztráta kolem 100 milionů) či akční komedie RED 2 (ztráta kolem 30 milionů). Potvrdilo se tak, že štěstěna je vrtkavá i pro zaběhnuté vlky filmového světa – Johnny Depp byl považován za jistotu, stejně jako akční režie Rolanda Emmericha nebo výskyt Bruce Willise. Ani jeden z filmů však tyto taháky nespasily.
Jak je to u vás? Kterým filmům byste přáli větší úspěch či vám naopak připadají jako nafouknuté bubliny?