Ačkoliv je zápletka Hunger Games často připodobňována k japonské sérii Battle Royale, která sama o sobě dekonstruuje vztahy školou povinných teenagerů skrze jejich boj na život a na smrt, Suzanne Collins sama přiznala spíše koukání do lidské historie než opisování od druhých tvůrců. Battle Royale ostatně není prvním ani posledním dílem, v němž se dospívající cháska vzájemně likviduje.
zdroj: Forum Film CZ & SK
Jaká bude Síla vzdoru? Dozvíme se až příští týden.
Hlavním zdrojem pro ní byl prý mix řecké mytologie a římského imperátorství. Collins byla v dětství fanatičkou do řeckých mýtů, především jí padl do oka ten o rekovi Théseovi a ničemném Minotaurovi. Líté bestii musely Athény vlivem prohrané války každý rok posílat sedm dívek a sedm chlapců. Jedním z nich byl právě i Théseus, který si oběť vybral dobrovolně, aby mohl monstrum zabít. Odhalit souvislost s prvním dílem Hunger Games nebude těžké.
Druhou velkou inspirací byly podle Collinsové kulisy římského impéria. To se projevuje dílem jak na stylizaci především prvního filmu (scéna s povozy), tak i názvech (Panem, Kapitol). Gladiátorské příběhy se podle Collins neobejdou bez tří klíčových složek - přítomnosti bezskrupulózního impéria (první), které nutí lidi v aréně bojovat do posledního dechu (druhá), tyto souboje však musejí být masovou veřejností a tudíž diváky vnímány jako populární forma zábavy (třetí).
zdroj: Archiv
Označovat sérii jen hanlivým označením teenagerská zábava prostě nelze.
Východní přísliby
Konečnou syntézou však bylo něco daleko povrchnějšího - sledování televize. Collins se prý myšlenky spojily v dílo v okamžiku, kdy přepínala televizní kanály a přešla z jednoho ukazujícího reality show k druhému, v němž se promítaly záběry z invaze Iráku. Collins, sama dcerou vojenského důstojníka a historika, v jejich spojení pocítila “cosi nepříjemného”, a embryo pozdější populární série bylo na světě.
Především divákovi ze střední a východní Evropy však nemůže uniknout ani zjevná inspirace filmařů v socialistickém realismu. Krom nabubřele velikášských budov je to nejlépe znát na budovatelském duchu plakátů poutajících na třetí film.
Americká média mnohdy při snaze kritizovat společnost ironicky používají grafický styl 50. let. Filmovým příkladem za všechny je Gattaca, která se sice odehrává v budoucnosti, ale účesy i oděvy jakoby vypadly z Ameriky roku 1950. V případě Hunger Games však namísto retro barev a účesů západního střihu filmaři sáhli spíše po tónech východního bloku. Donal Sutherland, který ztělesňuje autoritářského prezidenta Snowa, že se ostatně sám inspiroval i v tom, jak jsou vnímáni Lenin a Stalin.
Právě pro své podobné vyhranění se vůči diktatuře mají filmy a knihy s hlavičkou Hunger Games zjevně apel pro řadu lidí, převážně náctiletých žijících v autokratických režimech. Jak se ukázalo letos v létě, někteří protestující proti thajskému vojenskému puči využívali stejného "tříprstého" pozdravu jako hrdinové Hunger Games. Nebylo by to ostatně poprvé, co fikční dílko inspirovalo občanské aktivisty - nebýt filmové adaptace komiksové románu V jako vendeta, dost možná by ani protestanti proti regulacím internetu za své nepřijali masku Guye Fawkese.