Hereček, pro které by diváci v posledních deseti letech prolili víc slzí, asi nenajdeme mnoho. Nejpozději po roli Julie v Luhrmannově Romeovi a Julii (1996) bylo budoucí směřování Claire Danesové dané. Stane se hvězdou romancí a melodramat. Předurčena k tomu je už svým zasněným pohledem. Mezi jejími hrdinkami hledejme především naivky a idealistky.
Claire Catherine Danesová se narodila 12. dubna 1979 na newyorském Manhattanu. Vyrůstala v bohémské čtvrti SoHo. Oba rodiče jsou umělci; matka Carla malířka a módní návrhářka, otec Cristopher fotograf. Dědeček Gibson Danes byl děkanem na katedře umění a architektury na Yale University. Claiřino zalíbení v tanci a herectví bylo všestranně podporováno. Od svých šesti let studovala moderní tanec, později působila kupříkladu na avantgardní scéně PS122 (v roce 2007 se na toto jeviště vrací coby hlavní hvězda tanečního představení Tamar Rogoffové). Má rovněž pěvecký talent, jak dokázala v tragikomedii Malé ženy (1994), ale hlavně v melodramatu Ten večer (2007). Hlavním oborem, jemuž se toužila věnovat, bylo filmové herectví. Od devíti navštěvovala Lee Strasberg Theatre Institute, v životopisu uvádí také elitní školy Professional Performing Arts School a Lycée Français de Los Angeles. Studium psychologie na Yale University po dvou letech obětovala herecké kariéře.
Před kamerami účinkuje Danesová od jedenácti, kdy se objevila jako zneužívaná dívenka v dramatu Dreams of Love (1990). Průlom zaznamenala o čtyři roky později. Nejprve v historickém melodramatu Malé ženy (1994) o těžkém údělu amerických matek a dcer představovala nemocemi stíhanou Beth, jednu z pěti dívek ovdovělé paní Marchové (Susan Sarandonová). Ženy-trpitelky se měly stát hereckým osudem Claire Danesové. Steven Spielberg si pro ni chystal roli v Schindlerově seznamu (1993) – tu však musela odmítnout pro kolizi s natáčením seriálu Tak tohle je můj život (1994-95). V příbězích patnáctileté Angely Chaseové, zažívající dramátka kolem školy, rodičů a prvních lásek, ztělesnila ústřední hrdinku natolik sugestivně, že za ni byla oceněna Zlatým glóbem. Právě někde tady se rodí obraz Claire Danesové jakožto zasněné dívenky. V rychlém sledu vystřídala jedno hořké rodinné drama (Domů na svátky, 1995), dvě nostalgická rodinná dramata (Co si ušít do výbavy, 1996; Má mě rád, nemá mě rád, 1996) a jednu psychologizující romanci (Nezvaný host, 1996).
Vrcholem této „láskyplné“ série byla shakespearovská variace Romeo a Julie (1996). Baz Luhrmann ji pojal jako napínavý příběh vášní. Leonardo DiCaprio hraje svého Romea jako o život. Ne tak Danesová svojí Julii, spíše vyjukanou a vláčenou dějem než osudově zamilovanou. Úspěch filmu byl ale natolik výrazný, aby se část přenesla i na rozpačitou Danesovou. S DiCapriem málem vytvořila romantický pár ještě jednou – na Cameronův Titanic (1997) již měla připravenou smlouvu, v poslední chvíli však cukla a ke slávě tak dopomohla Kate Winsletové. Obdobně odmítla i nabídku na titulní roli v Lolitě (1997).
Dva ze slavných filmařů Danesovou do svých snímků přece jen přivábili. V noirovém thrilleru Olivera Stonea U-Turn (1997) pouze statovala jako flirtující vesnická princeznička Jenny. Soudní drama Francise Forda Coppoly Vyvolavač deště (1997) ji už navrací do tradičního schématu týrané novomanželky, do jejíchž hlubokých očí se zahledí mladý advokát (Matt Damon). Pracovně se ukázala v České republice, když zde spolu s Liamem Neesonem a Geoffreym Rushem natáčela Bídníky (1998) – hrála v nich mladičkou Cosette.
V následujících letech se Claire Danesová odhodlala k jedinému vážnějšímu pokusu vymanit se z hereckého stereotypu. Přichází akční thriller Parchanti nebo poldové? (1999), kde hraje mladou feťačku Julii, jež je donucena spolupracovat s policií. Zkouší štěstí s dramatem Téměř bez šance (1999) o dvou Američankách (jedné křehké – tu hrála Kate Beckinsaleová – a jedné zatvrzelé v podání Danesové), které neprávem končí v thajském vězení. Snahy o naturalismus jsou však marné, hollywoodská slzopudnost vítězí. Po několikaleté herecké pauze se do velkého filmu Danesová vrátila akční podívanou Terminátor 3: Vzpoura strojů (2003), aby tu jako veterinářka Kate doprovázela hlavní hrdiny série.
Coby součást reformy své herecké kariéry se Danesová objevila také v hořké komedii Igby (2002), aby tu ztělesnila milenku tápajícího mladíčka (Kieran Culkin). Experimenty však neměly dlouhého trvání a Danesová se navrátila do hájemství do osvědčených rolí. Už tradičně míří do „ženských“ snímků – povídkové drama Hodiny (2002) si vysloužilo ovace kritiků; Danesová tu zosobnila dceru jedné z hrdinek, lesbičky Clarissy (Meryl Streepová). Melodramatická historka osudového vzplanutí mezi zpěvačkou Ann (Danesová) a lékařem Harrisem (Patrick Wilson) Ten večer (2007) patří k filmovým odvozeninám.
K tématu věčných milenců se vrátila ve Vinterbergově „ulítlé“ sci-fi romanci Za všechno může láska (2002). Komedie Jeden navíc (2005) Danesovou obsadila jako znuděnou prodavačku Mirabelle, váhající mezi bohatým Rayem (Steve Martin) a neúspěšným muzikanem Jeremym (Jason Schwartzman). Naopak romanci s přídomkem tradiční si vyzkoušela v historické Kráse na scéně (2004), kde hraje garderobiérku Marii, náhle vrženou na divadelní jeviště. Vánoční komedie Základ rodiny (2005) představuje Danesovou jako skromnou a všemi oblíbenou Julii. Romantická hrdinka se vyklube i z padlé hvězdy Yvaine v pohádkovém dobrodružství Hvězdný prach (2007).
Zdá se, že Danesová již dosáhla svého hereckého vrcholu. Vše, co jako herečka umí, už vložila do svých předchozích hrdinek a v posledních letech pouze přešlapuje na místě. Typ plaché krasavice je sice v Hollywoodu vyhledáván, asi jen těžko se může dnes osmadvacetiletá Danesová spolehnout, že bude mít tyto úlohy předplacené navždy...