7 pro a proti západním adaptacím anime

31. 5. 2019 13:58 - Téma | Autor: Václav Rybář

7 pro a proti západním adaptacím anime

Adaptace Akiry, milníku, který anime představil v USA a v Evropě, dorazí do amerických kin za dva roky. Máme se těšit nebo bát?

Adaptaci Akiry připravuje Hollywood zhruba od doby, kdy jsem se začal věnovat psaní o filmu, což bude… no napřesrok dvacet let. Je to jeden z těch věčných projektů, ale i takové se nakonec narodí, jak ukazuje třeba Gemini Man s Willem Smithem (i ten se chystá od konce devadesátek).

Fanoušky japonské předlohy mohlo dlouho uklidňovat, že se nic nikam nehýbe, podobně jako u řady dalších smělých plánů na adaptace slavných anime. Musíte pochopit, že Akira byl tehdy skutečným převratem. Nejdražší anime své doby, využívající rozšířenou paletu barev, extrémně jemnou animaci a poprvé v historii také počítačové triky (v roce 1988) - projekt byl tak ambiciózní, že se na něm podílela každá velká japonská společnost prostřednictvím investic nebo product placementu. A výsledek byl úchvatný, inspiroval celou řadu cyberpunkových anime, filmů i videoher a tvůrci ve všech možných médiích se k němu vrací dodnes.

akira2

A Akira dodnes po všech stránkách funguje a inspiruje, což lze říct i o Ghost in the Shell, další klíčové anime, kterou Hollywood po dlouhém otálením adaptoval a nedočkal se za to žádného potlesku. Bude Akira jen dalším zbytečným plácnutím do vody? Pojďme se podívat na to lepší a horší, co za těch čtyřicet let námluv mezi japonskou animací a hollywoodskými filmaři vzniklo.

Ghost in the Shell

ghostintheshell

O tomhle už jsme mluvili, takže jen ve zkratce. Ghost in the Shell by byl docela fajn cyberpunkový akčňák se Scarlett Johansson. Kdyby se nejmenoval Ghost in the Shell a nesnažil se citovat nebo dokonce trumfnout slavnou anime. To totiž dost dobře nejde, bez ohledu na štědrý rozpočet a bláhové nápady.

Jedním z nich byl i rasový bending, který se snažil vysvětlit dlouho před premiérou kritizované vybělení hlavního castingu. Nepovedlo se a Ghost zůstane navěky ve filmové historii v šuplíku pokusů odsouzených předem k absolutní zkáze. A přitom stačilo se jen inspirovat a pojmenovat to jinak a v jiných kulisách. Důkaz místo slibů? Kronika Joshe Tranka, která ve svém finále otevřeně cituje Akiru, aniž by se Akirou snažila stát. Občas stačí málo.

Alita: Bojový anděl

battleangelalita

Technologická paráda pod taktovkou Roberta Rodrigueze a Jamese Camerona se publiku i kritice docela líbila. Proč Alita uspěla, ale roboScarlett ne? Kromě svěžích nápadů a archetypálnějšího příběhu s tím má jistě co dělat i fakt, že předlohu Ality západní publikum téměř vůbec nezná, a tak nemá s čím srovnávat.

Potíž je v tom, že tyhle ambiciózní projekty trochu přeceňují hlad domácího publika po podobných látkách. Jeden by čekal, že v době zasvěcené komiksům bude Hollywood sypat i anime, jenže… cílovka předlohy je ve Státech pořád ještě spíš okrajová a drží se předloh, a nikoliv trochu vykastrovaných adaptací. Mainstreamové publikum nepřilákají ani skvělé recenze. Alita v USA vydělala čtyřikrát méně než ve zbytku světa.

Dragonball: Evoluce

dragonball

Jeden z nejkultovnějších anime seriálů, který v západních zemích běžel dobře schovaný mezi raníčky, se jal Hollywood zadaptovat velmi svébytně. Robustní mytologii s nalevelovanými bojovníky, kteří klidně stráví tři epizody za sebou mohutným soubojem, během něhož srovnají se zemí tři státy a vychýlí z orbitu nedaleký Měsíc, proměnili producenti v béčkovou báchorku o dračích koulí.

Ze seriálu si herci na plac odnesli snad jen odvážné kadeřnické kreace, protože kostýmy připomínaly spíš pornofilm. A celé to mělo takové ty bezpohlavní akční scény, které od hollywoodského béčka za třicet milionů čekáte. Výsledek je spíš pro zasmání a po letech získává auru nepovedeného filmu, který si pouštíte skutečně proto, abyste u něj zvedali obočí a divili se, co všechno kravaťáci ve filmových studiích odkývají a pustí do kin.

Speed Racer

speedracer

Nezmínit u Wachowských Matrixy je hřích, ale nezmínit Speed Racera je škoda. Ano, byl to komerční propadák a další důkaz toho, že v Hollywoodu nemají anime na růžích ustláno a tvůrci si je točí spíš proto, aby jim vysekli poklonu (viz ta Alita a obávám se částečně i Akira), ale… Speed Racer byl tak rozkošně utržený ze řetězu, že bych ho skoro vydával za příklad toho, kdy se povedlo spojit nejen vkus východního a západního publika, ale zároveň vytvořit něco, co úspěšně přemostilo hrané a animované médium.

A jistě pomohlo, že průměrný divák, co šel do kina, neměl o Speed Racerovi ani tucha, případně by z událostí schematického animovaného seriálu nedokázal v hlavě poskládat něco tak epického, co nabídla celovečerní verze. Takže Speed Racer ano. Pořád ale zůstává sám jako kůl v plotě a podobné bláznivé a předražené projekty už dneska v žádném studiu schvalovacím projektem neprojdou.

Avatar: Poslední vládce větru

avatar_vladcevetru

A abychom dodrželi sinusoidu, musíme zase dolů. Tentokrát k projektu, který pro změnu zlomil vaz M. Night Shyamalanovi. Vypadalo to jako sázka na jistotu, adaptace veleúspěšného raníčku, který si oblíbily i americké děti. A Shyamalan na vrcholu sil. Možná proto studiu do Avatara (toho druhého) nasypalo hodně peněz. Jenže to byla adaptace nad síly úspěšného režiséra.

Možná by to “nedal” vůbec nikdo. U Vládce větru se navíc mluvilo o mizerném scénáři, rasově nepřesném obsazení a když se k tomu přidaly i jalové triky, bylo neštěstí na světě. Snímek skončil hluboko v červených číslech a Shyamalan se z následků téhle pohromy vzpamatovává dodnes. Stejně jako Hollywood, který od té doby vysokorozpočtovým adaptacím anime vystavil stopku. Porušil to jen u Ality, kterou si vydupali dva velcí hráči. Vypadá to ale, že status quo potrvá dál.

Pokémon: Detektiv Pikachu

detektivpikachu_

Nezapomněl jsem na detektiva Pikachu, co stál Warnery 150 milionů dolarů, když mluvím o té stopce nákladným projektům? Ano i ne. To, že žlutého ďábla s milionem voltů v těle zmiňujeme je trochu podvádění, protože Pokémoni vychází z počítačových her, a nikoliv z navazujících animovaných filmů a seriálů.

Ale přehlédněme to a můžeme opatrně mluvit o úspěchu, protože recenze se přikláněly na obě strany a minimálně v Asii ukecaný pokémon s hlasem Ryana Reynoldse slavil úspěch, když zabalil pokémonovou horečku do kabátku rodinného filmu a představil svět, kde nemusíte bájné tvory lovit jen na displejích mobilních telefonů. Kolem a kolem úspěch, ačkoliv ty tenké zisky, které si film z kin odnáší, rozhodně nikoho nepřesvědčí o tom, aby do výroby odklepnul dalších pět pokračování. Anime horečka se zatím nekoná.

Fist of the North Star

northstar

V Česku to běželo jako Úder pěstí a kdo to viděl, ten měl štěstí, protože snímek šel rovnou na videokazety, jako každé správné béčko. Gary Daniels v hlavní roli, ale asi i další herci jistě doufali, že točí další Star Wars, ale adaptace brutální anime prostě nebyla dost radikální – rozhodně ne tak moc jako hongkongské zjevení Story of Ricky – a tak velmi rychle zapadla a dneska ji zná už jen pár fajnšmekrů a příznivců devadesátkové béčkové poetiky.

Podobně sítem doby propadlo mnoho tehdy drzých projektů, třeba Tanková holka, adaptace západního komiksu Tank Girl. Fist of the North Star platí v některých kruzích za guilty pleasure, ale jsou to velmi malé kruhy. Ty ostatní nemají ani ponětí, že něco podobného existuje.

Zdroje: Vlastní

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

Pokračování, na která se vyplatilo počkat

6. 12. 2019 | Téma | Matěj Svoboda

Obvykle platí, že když vznikne hit, s pokračováním se dlouho neváhá. Není to však pravidlem.
Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

Recenze: Jumanji: Další level – dobrodružství nekončí

5. 12. 2019 | Recenze | Matěj Svoboda

Současnému Hollywoodu vládnou comicsy, toho si už nejspíš stihl všimnout i ten nejméně pozorný návštěvník kin. Stejně výhodná je ale v poslední době i sázka na nostalgii.
Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

Podívejte se na první trailer na poslední bondovku s Danielem Craigem

4. 12. 2019 | Trailery | Adam Homola

Takhle má vypadat pořádný první trailer. Žádné naznačování, ale spousta záběrů, nástřel příběhu, pohled na nové postavy a samozřejmě na hlavního borce, který se stylově loučí.
Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

Mena Massoud nemůže ani po miliardovém Aladinovi sehnat žádnou novou roli

4. 12. 2019 | Novinky | Adam Homola

Mena Massoud toho za sebou ještě moc nemá. Pár seriálů, několik kraťasů a jeden masivní blockbuster. Přesto je bez práce.