Odpovědi na první dvě otázky jsou jednoduché. Andy Serkis je pořád king a jeho zásluhy o tenhle rychle nastupující trend v hollywoodských blockbusterech mu jen tak někdo nesebere. A oscaři? Tam to bude běh na dlouhou trať, ale třeba se někdy dočkáme i toho, že digitální herci budou soupeřit s těmi z masa a kostí. Motion Capture je účinná technika, díky níž můžete herce poseté pingpongovými míčky - trackery, které sledují jejich pohyb v trojrozměrném prostoru - proměnit v kompletně digitální postavu s realistickou mimikou a přirozeným pohybem.
zdroj: tisková zpráva
Co všechno tahle technologie umí nově předvede akční sci-fi Roberta Rodrigueze Alita: Bojový anděl. Vizionářský šikula, co nám kdysi přinesl Sin City, se tu spojil s producentem Jamesem Cameronem. Ten mu kromě peněz půjčil i know-how z Avatara, takže nás v kině čekají opravdu velké věci.
Alita je postavou z japonského manga komiksu, takže se nesmíte děsit toho, že má trochu větší oči, než je běžné. To je autorský záměr, stejně jako její androidí rysy a žiletkově ostré reflexy, díky nimž v tomhle postapokalyptickém cyberpunkovém “mortal kombatu” seřeže všechny na jednu hromadu. První hlasy možná nemluví o revoluci, ale chválí technickou stránku filmu a zejména 3D - obojí prý nezapře Cameronův vklad a Alita zas odráží Jimovu zálibu v silných ženských hrdinkách.
zdroj: tisková zpráva
A vlastně je jednou z prvních digihereček, které bychom její příběh opravdu mohli věřit. Alita se do českých kin vypraví už příští týden. U této příležitosti bychom tedy měli zavzpomínat na další výrazné motion capture postavy. Samozřejmě nemůžeme nezačít u Andyho Serkise, z jehož rolí bychom hravě poskládali celý žebříček. Jenže jsou tu i další pánové na holení, kteří vás možná nenapadnou na první dobrou.
Andy Serkis - Caesar, Planeta Opic
Proč zrovna opičák Caesar? Protože na něm Serkis pracoval v průběhu celé trilogie, zúročil zkušenosti s Glumem a King Kongem, ale hlavně se postupně propracoval k tomu, že z celodigitální postavy udělal hlavního protagonistu. Ve Válce o planetu opic, závěrečném díle epické trilogie, vám předvede takový herecký rejstřík, že jeho absence v oscarových kategoriích může být považována za krádež za bílého dne.
A navíc je tu řada scén, kdy si digitální opice vystačí zcela bez lidské asistence a vy máte pocit, že na podobné filmy plné digiherců byste mohli bez problémů koukat. Jestli tohle není milník, tak už vážně nevíme. Navíc sledovat technický pokrok od prvního ke třetímu dílu je jednoduše dechberoucí.
zdroj: Archiv
Alan Tudyk - Sonny, Já robot
Na Tudyka se často zapomíná a přitom je jeho výjimečný robot Sonny z Proyasovy sci-fi Já, robot, plnohodnotným parťákem Willa Smithe v hlavní roli a jeho pohyb je v dokonalém souladu s jeho kovoplastovou schránkou. I po patnácti letech od premiéry vypadají triky skvěle a je to nejen zásluhou vysokého rozpočtu, ale především způsobu, jakým Tudyk vdechnul klíčové postavě život.
Možná nejde o věrnou adaptaci slavné Asimovovy knížky, ale rozhodně o jednu z nejlepších sci-fi na tohle téma. Sonny vznikal v těsném závěsu za trilogií Pána prstenů a těží i z toho, že není přímo lidskou postavou, ale “jen” robotem s lidskou tváří. Triky zajistili v Digital Domain stejní lidé, kteří dříve pracovali na celovečerním Final Fantasy nebo Animatrixu.
zdroj: tisková zpráva
Zoe Saldana -Neytiri, Avatar
V modré mimozemšťance Neytiri z Cameronova megafilmu Avatar lze hledat kořeny Ality, protože při natáčení byly použity podobné technologie. Cameron však na svém motion capture od poslední klapky prvního Avatara neúnavně pracoval. Alita proto bude spíše ochutnávkou nadcházejících pokračování Avatara. Bude jich hned několik a Cameron už má minimálně jeden a půl sequelů dotočeno.
I dnešní návrat na planetu Pandora, po bezmála deseti letech, dokáže vzít v mnoha scénách dech. A zatímco u hlavního hrdiny vidíme přeskakování mezi lidskou a mimozemskou schránkou, Zoe Saldana musela svou udatnou “princeznu válečnici” odehrát komplet za hradbou jedniček a nul. Přesto jí věříte každou emoci. Lze jen domýšlet, o kolik se technická stránka posune, až bude mít příští rok premiéru dvojka.
zdroj: tisková zpráva
Sharlto Copley - Chappie, Chappie
Sharlto viděl jak motion capture funguje na place Distriktu 9, ale tehdy ještě netušil, že o pár let později ho režisér Neill Blomkamp povolá do těsného obleku s mnoha senzory a donutí ho zahrát si gangsta variaci na Číslo 5 žije. Chappie nebyl kritikou přijat zrovna vlídně, ale samotná postava naivního robůtka se do duší diváků vepsala spolehlivě.
Blomkampův film se snažil odvyprávět až příliš vrstev a historek, což mu ve výsledku zlomilo vaz, ale postava Chappieho by určitě do budoucna unesla třeba televizní seriál na Netflixu. Právě její potenciál je pro Copleyho tím nejlepším vysvědčením.
zdroj: tisková zpráva
Jim Carrey - Vydřigroš, Vánoční koleda
Robert Zemeckis na motion capture pracoval velmi neúnavně a nabídnul divákům jak oblíbenou vánoční pohádku Polární expres, tak dospělejší báji o Beowulfovi. Na pomezí hraného a animovaného filmu v nich excelovali Tom Hanks nebo Ray Winstone, ale i tady platí, že pokrok nezastavíš, takže za vrchol Zemeckisova snažení lze považovat až novější Vánoční koledu, kde navíc svou technologii spřáhnul s gumovým obličejem Jima Carreyho.
Ten se v roli hlavního “záporáka” vyblbnul jako kdysi v hraném Grinchovi a dokonce si v rámci děje zahrál hned několik postav. Animovat pomocí motion capture lidskou postavu je obecně nejtěžší, protože si lidé nejvíc všímají nedostatků a odlišností oproti hercům z masa a kostí. V tomhle případě Zemeckisovi jako obvykle pomáhá pohádková stylizace a vizuál bližší animovanému filmu.
Jamie Bell - Tintin, Tintinova dobrodružství
Za hraný animák lze považovat i Tintinova dobrodružství, ve kterých za jeden provaz táhli Steven Spielberg a Peter Jackson. Osobně je považuji za jeden z nejlepších dobrodružných filmů pro mládež a je velká škoda, že náklady byly tenkrát tak velké, že vlažný ohlas v kinech v podstatě zazdil šance na plánovaná pokračování. Jamie Bell v hlavní roli dokázal ryšavého mladíka oživit famózním způsobem, ale zapomínat nesmíme ani na skvělé herce ve vedlejších rolích.
Spielbergovi s Jacksonem hrála do karet stylizace původních kreslených příběhů, díky níž šlo snadno přehlédnout případné anatomické nedostatky. Snad se v budoucnu objeví víc podobných ambiciózních adaptací, ostatně nedávný Spider-Man: Paralelní světy má s Tintinem v tomto ohledu hodně společného.
zdroj: tisková zpráva
Seth Rogen - Paul
A na závěr jsem si nechal černého koně. Paul je stylová komedie o prostořekém mimozemšťanovi, která sází spíš na parádní scénář a výřečnost Setha Rogena, než nějaké pokročilé triky. Pidižvík Paul je na první pohled pochodujícím trikem, jenž z filmu trčí jako bolavý palec. Jenže to po pár minutách v jeho přítomnosti přestanete vnímat, protože ta postava je vtipná, roztomilá a chtěli byste s ní zajít na pivo. A protože je humanoidnější než třeba plyšový Méďa, rozhodli jsme se Paulovi věnovat poslední místečko v našem přehledu.
Skvěle obsazená a napsaná komedie totiž nestárne ani po letech, částečně i proto, že trikově byla průměrná už v době premiéry. My se tu ale bavíme o přesvědčivých motion capture výkonech. A v téhle kategorii Seth Rogen ujíždí mnohým dalším o parník s prstem v nose. Jestli nevěříte, tak si Paula pusťte. Určitě nebudete litovat, zejména pokud máte rádi humor Simona Pegga a Nicka Frosta.