Ve čtvrtek se do našich kin vřítí germánské hordy. Antičtí césarové a jejich intriky. Taktéž gladiátoři. Nová obchodní politika velkých hollywoodských studií reflektuje význam internetu: filmy začínají být nasazovány po celé Zemi současně. Gladiátor je toho zářným příkladem. V USA 1.května, u nás 18.května. A je na co se těšit! Dvě a půl hodiny VELKÉ zábavy.
Režisér Scott podle mně překonal krizi z posledních let. Ne, že by Gladiátor nějak ukrutně šrouboval napětí, to ne. To si myslím, že Johanka z Arku je rychlejší. Jenže Gladiátor je sevřenější. Scott nijak neexperimentuje s příběhem, prostě vypráví jednoduchý příběh. Vypráví ho ale s přesvědčením, s vírou.
A jaký, že je to příběh? Podle mne poměrně přitažlivý. Vůdce legií Maximus je zrazen (Russel Crowe) a s vypětím všech sil si sotva zachrání holý život. Je chycen, koupen a nasazen do gladiátorské stáje. Paradox je tedy jasný: člověk, který byl zvyklý zabíjet, zvyklý rvát se za vlast, za něco opravdového, má nyní zabíjet pro potěchu davu. Tahle myšlenka se mi vážně líbí. Maximovi je jeho situace jasná, připadá mu směšná. Je ale hnán pomstou. Na tomhle světě mu už všechno vzali a pomsta je jediným důvodem k životu.
Co ohromí, jsou bitvy a souboje. Zejména úvodní bitva je jasným odkazem k Peckinpahově klasickému úvodu Divoké bandy. Škoda, že Gladiátor systém Bandy nevyužívá i v závěru, ale i tak...
Přípravy k bitvě. Detaily. Zima a vlhko. Z lesů se ozývají Germáni. Přijíždí vámi vyslaný posel- tělo mínus hlava. Boj bude. Velké celky, panorama bojiště- okraj lesa. Šero. Několik pátravých pohledů. Řev. Germánský, notně jalový první útok. Ticho. Detail zapalovaných šípů. Napínaná tětiva. Ticho. Vystřelované šípy. Bitva. Zpomaleně. Detaily. Náhle přichází zrychlení. Režisér volí neuvěřitelně krátký čas závěrky. Výsledky: prvotní chaos. Rozsekaný obraz (jakoby některá políčka chyběla), ostré linie. Zkuste si na své videokameře nastavit závěrku 1x10000 a uvidíte to. Oproti Bessonovi jsou bitvy daleko američtější- daleko bohatší. Chybí ona hyperrealistická ustrnutí (krkavci v mrtvolách), ale uvidíte bohatší obrazovou strukturu, vyšší rychlost, zběsilejší kameru.
Hudba připomíná Vangelise v Blade Runneru, jenom asi o dvě oktávy níž. Zvolte velké kino s Dolby Digital a nechte si rozbourat uši!