Poznámka Vladimíra Henricha k morálnímu imperativu Bezstarostné jízdy

12. 7. 2005 - 10:17 | Téma | red

Poznámka Vladimíra Henricha k morálnímu imperativu Bezstarostné jízdy zdroj: tisková zpráva

Hopper například v jednom interview říká: "Na začátku filmu Peter a já uděláme velmi americkou věc - spácháme zločin, jdeme po lehce vydělaných penězích

Hopper například v jednom interview říká: "Na začátku filmu Peter a já uděláme velmi americkou věc - spácháme zločin, jdeme po lehce vydělaných penězích. Sáhneme po těch lehce vydělaných penězích a pak jsme svobodní. Tohle je jedním z velkých problémů naší země: každý jde po lehce vydělaných penězích. Myslím, že Američané mají v podstatě pocit, že zločin je v pořádku, když vás nechytí, že zločin je v pořádku, když vám to projde."

Navzdory určité své "intelektuální střídmosti" byl snímek Easy Rider nicméně vcelku oprávněně nominován též na Oscara za nejlepší původní scénář. Tento typ "pouze popisného", a patrně i díky tomu sympaticky nejednoznačně působícího scénáře, se totiž spíše než na analytické průniky soustředí na zachycování konkrétní reality a atmosféry. Hopper jako režisér zůstává i nadále také fotografem, pozorovatelem, pokoušejícím se na jedné straně symbolicky, zároveň ale i velmi autenticky zobrazit nejrůznější aspekty reality, obsažené v té či oné sekvenci anebo záběru. Vezměme si například fenomén tzv. hippie kultury, kterou Easy Rider jako jeden z prvních snímků s bezprostřední působivostí zobrazuje. Jak postřehl Paul Warshow v Sight and Soundu ze zimy 1969-70, film tuto kulturu sice ukazuje "přímo z pohledu hippies, zároveň však předvádí klady i zápory této kultury, které jsou neoddělitelné (pacifismus, tolerance, otevřenost k životním zkušenostem, vykolejenost, nezúčastněnost, monotónnost a intelektuální i emocionální prázdnota)".

S tímto výčtem znaků lze polemizovat - nikoli ale již s tím, že kupříkladu sekvenci v kolonii hippies z filmu Easy Rider můžeme vnímat stejně dobře sentimentálně jako ironicky a protagonisté nám ve svém "pateticky beznadějném optimismu marihuanového snu" mohou stejně dobře připadat dojemní, lhostejní i směšně donkichotští - záleží to jen na nás. Snímek nevnucuje divákovi žádné ideologické stanovisko, ponechává mu širokou svobodu hodnocení a zůstává podnětně mnohovýznamově otevřený. Právě v tomto smyslu se stal film Easy Rider již v roce 1970 inspirativní i pro Rafelsonovo brilantní psychologické road movie Malé životní etudy (v originále Five Easy Pieces) a o rok později i pro Hopperovu satirickou alegorii Poslední film (The Last Movie). Obě tato výjimečná díla však v naší současné filmové distribuci bohužel postrádáme.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce