Poznámka Vladimíra Henricha k morálnímu imperativu Bezstarostné jízdy

12. 7. 2005 - 10:17 | Téma | red

Poznámka Vladimíra Henricha k morálnímu imperativu Bezstarostné jízdy zdroj: tisková zpráva

Hopper například v jednom interview říká: "Na začátku filmu Peter a já uděláme velmi americkou věc - spácháme zločin, jdeme po lehce vydělaných penězích

Hopper například v jednom interview říká: "Na začátku filmu Peter a já uděláme velmi americkou věc - spácháme zločin, jdeme po lehce vydělaných penězích. Sáhneme po těch lehce vydělaných penězích a pak jsme svobodní. Tohle je jedním z velkých problémů naší země: každý jde po lehce vydělaných penězích. Myslím, že Američané mají v podstatě pocit, že zločin je v pořádku, když vás nechytí, že zločin je v pořádku, když vám to projde."

Navzdory určité své "intelektuální střídmosti" byl snímek Easy Rider nicméně vcelku oprávněně nominován též na Oscara za nejlepší původní scénář. Tento typ "pouze popisného", a patrně i díky tomu sympaticky nejednoznačně působícího scénáře, se totiž spíše než na analytické průniky soustředí na zachycování konkrétní reality a atmosféry. Hopper jako režisér zůstává i nadále také fotografem, pozorovatelem, pokoušejícím se na jedné straně symbolicky, zároveň ale i velmi autenticky zobrazit nejrůznější aspekty reality, obsažené v té či oné sekvenci anebo záběru. Vezměme si například fenomén tzv. hippie kultury, kterou Easy Rider jako jeden z prvních snímků s bezprostřední působivostí zobrazuje. Jak postřehl Paul Warshow v Sight and Soundu ze zimy 1969-70, film tuto kulturu sice ukazuje "přímo z pohledu hippies, zároveň však předvádí klady i zápory této kultury, které jsou neoddělitelné (pacifismus, tolerance, otevřenost k životním zkušenostem, vykolejenost, nezúčastněnost, monotónnost a intelektuální i emocionální prázdnota)".

S tímto výčtem znaků lze polemizovat - nikoli ale již s tím, že kupříkladu sekvenci v kolonii hippies z filmu Easy Rider můžeme vnímat stejně dobře sentimentálně jako ironicky a protagonisté nám ve svém "pateticky beznadějném optimismu marihuanového snu" mohou stejně dobře připadat dojemní, lhostejní i směšně donkichotští - záleží to jen na nás. Snímek nevnucuje divákovi žádné ideologické stanovisko, ponechává mu širokou svobodu hodnocení a zůstává podnětně mnohovýznamově otevřený. Právě v tomto smyslu se stal film Easy Rider již v roce 1970 inspirativní i pro Rafelsonovo brilantní psychologické road movie Malé životní etudy (v originále Five Easy Pieces) a o rok později i pro Hopperovu satirickou alegorii Poslední film (The Last Movie). Obě tato výjimečná díla však v naší současné filmové distribuci bohužel postrádáme.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

Když se sny plní, může to být i pořádná pohroma…

24. 4. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantická komedie Láska na zakázku představuje první záběry
Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.