Poslední Hobit se blíží - Jak Peter Jackson změnil tvář filmové fantasy

3. 12. 2014 - 23:00 | Téma | Ladislav Loukota

Poslední Hobit se blíží - Jak Peter Jackson změnil tvář filmové fantasy Christopher Lee ve filmu Hobit: Neočekávaná cesta | zdroj: Foto: Warner Bros

Finále trilogie Hobit je tu, a s ním zřejmě i na dlouhou dobu poslední filmový výlet do Středozemě. Ať si o rozdělení tenoučkého knižního Hobita do třídílného filmu myslíte cokoliv, Peteru Jacksonovi nelze upřít, že svým náhledem na Tolkiena změnil filmový svět. Nebýt jeho, mohl hraný Pán prstenů i dnešní svět filmové zábavy vypadat docela jinak. Rozebrali jsme, jak se to celé vlastně semlelo a co to filmu v důsledku přineslo.

Jackson poprvé přišel do kontaktu s mytologií Pána prstenů, když v sedmnácti letech viděl premiéru animované reinkarnace knih z dílny Ralpha Bakshiho. Rychle si přečetl i knižní předlohu, a pak myšlenku nechával dalších 17 let vykvasit, než se v roce 1995, tou dobou už jako punkerský novozélandský filmař, rozhodl trilogii sám natočit s živými herci. Cesta ke vzniku ostatně nebyla nejjednodušší. Jackson chtěl původně před Pánem prstenů natočit remake King Konga, nakonec však kvůli lokacím dal přednost fantasy látce.

Hobit: Neočekávaná cesta Stephen Hunter ve filmu Hobit: Neočekávaná cesta | zdroj: tisková zpráva

Taktéž majitelé práv se měnili. Zpočátku se zdálo, že Jackson knižní předlohu natočí pro studio Miramax jako dvoudílný film. Později to dokonce vypadalo, že vše zhustí do filmu jediného. Nakonec však na poslední chvíli uzavřel novou smlouvu se studiem New Line (aby se s ním později soudil) a cesta ke vzniku trilogie byla otevřená. Zdálo se to jako bizarní novina - Jackson byl tehdy proslavený především pro ujeté komediální zombie filmy, nikoliv velkolepý hollywoodský trhák. První klapka padla na 11. října 1999, premiéra pak o dva roky později 18. prosince 2001.

A na světě byl rázem obrovský hit. Zatímco se soudobí fanoušci přeli o odlišnosti vůči předloze (které mohly být daleko, daleko větší), roky 2001 až 2003 byla Středozemě předlohou nesčetného počtu hraček, her, článků i nových vydání Tolkienových knih. Celá trilogie stála z dnešního pohledu směšných 281 milionů dolarů (Společenstvo prstenu samo jenom 93 milionů), celkově však utržila skoro tři miliardy, o fous více než Avatar. V kontrastu s úspěchem Pána prstenů bledne i trilogie Hobit - nestane-li se u třetího filmu zázrak, v poměru k nákladům a výnosům, o kulturní ikoničnosti nemluvě, bude stát původní trilogii spíše jako přívěšek než partner.

zdroj: Archiv

Příznak změny

První, čím jeho pojetí Středozemě zaujalo, bylo navození pocitu, že jde o existující prostředí. Dílem jde samozřejmě o jeho výběr Nového Zélandu (jehož turismus z Jacksonových filmů profituje dodnes právě skrze asociování sebe sama se Středozemí), ale dílem i nový přístup k fantasy. Jacksonův přístup, který se snahou o “uvěřitelnost” podobá i trendům v jiných žánrech (například superhrdinský X-Men), je daleko autentičtější než kterékoliv předešlé náhledy na filmovou fantastiku.

 Pomineme Čaroděje ze země Oz, nejúspěšnějšími čistokrevnými fantasy snímky před Pánem prstenů byl Barbar Conan (1982) a Souboj Titánů (1981). Stačí, že vedle sebe postavil upoceného, špinavého a mastného Aragorna a s lesknoucím se Conanem nebo dokonce naivním Perseem, a rozdíl mezi starým a novým nemůže být očividnější. Všechny tři filmy - a všichni tři hrdinové - přitom operují se stejnými heroickými klišé, rozdíl je především v jejich snímání.

zdroj: Archiv

 Nejde však jenom o autentičtější vzhled Jacksonových filmů (alespoň v rámci LOTR a Hobitích trilogií), ale i jeho rozmáchlost a epiku. Ve škále tak Jackson resuscitoval nejen filmovou fantasy, ale především formát filmového blockbusteru z fikčního světa jako události, které je nutno dávat pozornost. V 90. letech mohl být nejvýdělečnějším filmem vcelku civilní Titanik, avšak o dekádu později se už o tuto příčku praly vyloženě fikční látky (vyhrál samozřejmě sci-fi Avatar).

Pán Prstenů zdroj: tisková zpráva

Ačkoliv neplatí, že by 90. léta byla zcela prostá fantasy a sci-li látek, lze s úspěchem tvrdit, že Jacksonův enormně výdělečný Pán prstenů vrátil všem v důvěru v rentabilitu fantaskních příběhů. V tomto smyslu je Pán prstenů skutečně čímsi, čím byly Hvězdné války v 70. letech, impulzem ke znovunastartování celého odvětví filmového průmyslu. V letech po něm (spolu se sérií Harry Potter, která však svou styl hledala déle a skrze větší počet autorů) vznikla celá baterie pokusů o nastartování nových fantasy, historických nebo sci-fi velkofilmů či přímo sérií od Narnie přes Zlatý kompas a v důsledku až po Stmívání.

zdroj: Archiv

Většina z nich neuspěla, ačkoliv přicházely s epickými bitevními scénami či logiku dávajícím světem. Těch několik nejšťastnějších však zaskórovalo dílem i díky serializaci - i díky znalosti existence předlohy a natáčení všech tří filmů na jediný zátah byla trilogie Pán prstenů dost možná prvním “filmovým seriálem” tak, jak je vnímáme dnes, tedy jako součet více filmů z jediného, provázeného světa. Ať se nám to líbí nebo ne, horentní úspěch filmových marvelovek je částečně i Jacksonovým dílem.

Svým nečekaným výletem do Středozemě tak nakonec Peter Jackson, vzdor řadě kritiky, která padá na jeho hlavu, na plátno nepřinesl jenom knižní fantasy opus, ale úspěšně pomohl zrealizovat i celou dnešní éru přející fantasy a sci-fi látkám. 

Zdroje: Vlastní

ČLÁNKY O FILMU

Představitel Gandalfa odmítl roli Dumbledora v Harry Potterovi

Představitel Gandalfa odmítl roli Dumbledora v Harry Potterovi

18. 4. 2017 | Novinky | Adam Homola

Mnoho nechybělo a mohli jsme tu mít dvě velké série, se dvěma velkými čaroději, které by hrál jeden herec. Sir Ian McKellen je mainstreamovému publiku dobře známý jako kouzelník Gandalf z Pána Prstenů a Hobita, nebo jako Magneto ze série X-Men. Jenže skoro jsme tu měla Sira Iana McKellena i jako Dumbledora z Harry Pottera.
Blíží se třetí Hobit - Jaká je budoucnost Středozemě ve filmu? Nejistá!

Blíží se třetí Hobit - Jaká je budoucnost Středozemě ve filmu? Nejistá!

8. 12. 2014 | Dokina.cz | Ladislav Loukota

Hobit: Bitva pěti armád definitivně zakončuje filmové příběhy z fantaskní Středozemě. Prozatím. V minulém textu jsme rozvedli původní trilogii Pána prstenů a podívali se na zoubek i právě se blížícími velkému hobitímu finále. Nyní vám nabízíme zamyšlení nad tím, zda jsou ještě vůbec nějaké šance se do Středozemě vrátit.
Nový Zéland zachvátila před světovou premiérou hobití horečka

Nový Zéland zachvátila před světovou premiérou hobití horečka

28. 11. 2012 | Téma | Michal Burkoň

Až 100.000 lidí má podle očekávání lemovat ulice novozélandského Wellingtonu ve středu před premiérou dlouho očekávaného filmu režiséra Petera Jacksona Hobit: Neočekávaná cesta. Hvězdy filmu včetně Cate Blanchettové, Elijaha Wooda, Barryho Humphriese a Huga Weavinga se objeví na červeném koberci před prvním promítáním snímku, který je prvním dílem trilogie dějově předcházející neméně slavnému Pánu prstenů.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

Plinko Česko: Proč by si čeští hráči měli zahrát tuto populární hru

21. 6. 2024 | Dokina.cz | Inzerce

Plinko je hra, která si postupně získala srdce mnoha hráčů nejen po celém světě, ale také v České republice. Čeští hráči mají nyní možnost vyzkoušet si tuto jedinečnou hru na stránkách Plinko česko, která kombinuje jednoduchost, zábavu a potenciál velkých výher. Plinko je hrou náhody, která se vyznačuje svou snadnou ovladatelností a rychlým tempem, což z ní činí ideální volbu jak pro začátečníky, tak i pro zkušené hráče.
Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

Už za pár dní vstupuje do kin romantická komedie LÁSKA NA ZAKÁZKU

4. 6. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Romantický film režisérky Evy Toulové v komediálních upoutávkách demonstruje, jak to může vypadat, když otec nepozná vlastní dítě, nebo jak se dá skutečně odnaučit kouřit. Snímek plný známých tváří, vstupuje do kin 6. června 2024.
10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

10 nejlepších kasinových filmů, které by měl vidět každý

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

Filmy podle skutečných událostí: Jak kinematografie odráží historii

1. 5. 2024 | Komerční sdělení / PR | Inzerce