Italská kráska, která si dokázala získat mnoho obdivovatelů ve své domovině a pobláznila celou Francii, se v posledních letech prosazuje stále více také na druhé straně Atlantiku.
Dnes šestatřicetiletá Monica Bellucciová vyrůstala v malé italské vísce Citta di Castello, když však s dospělostí přišla nutnost volby budoucí kariéry, Monica se rozhodla pro stěhování do Perugie, kde na místní universitě začala studovat právo. Finanční potíže jí přiměly vyzkoušet štěstí na přehlídkových molech i v ateliérech módních fotografů. Z přivýdělku se ale zanedlouho stala hlavní profese a dvacetiletá Monica se přestěhovala do Milána, Mekky italské módy. Zde získala lukrativní kontrakt u Elite Model Management. Stejně jako celá řada kolegyň z modelingu i Monica se pokusila proniknout do filmové branže - po sérii reklam (jednu z nich režíroval Giuseppe Tornatore, tvůrce oscarového Bia Ráj či Maleny) se objevila v televizním snímku Vita Coi Figli (1990).
Po dvou dalších italských filmech se poprvé účastnila natáčení filmu zahraniční produkce – v Coppolově Draculovi (1992). Upírský snímek nabídl Bellucciové příležitost zahrát si krásnou Draculovu nevěstu po boku Garyho Oldmana. Její úloha však byla spíše dekorativní a na kariéru neměla výraznější vliv. Po návratu do Itálie Bellucciová natočila několik dalších více či méně úspěšných snímků, jako jsou zlodějská komedie I Mitici (1994), komedie Paola Villaggia Sněhová koule, určená primárně dětskému publiku, či drama Il Cielo e sempre piu blu (oba 1995), přirovnávané k Altmanovým Prostřihům. Přesto ji však poměry na domácí filmové scéně zklamaly a vyrazila do světa - do Paříže.
Po účasti na mnohonárodní televizní koprodukci Bible - Starý zákon: Josef, v níž coby manželka faraóna měla za partnery Bena Kingsleyho a Martina Landaua, účinkovala ve francouzském dramatu Gillese Mimouniho Byt (1996). Okamžitě si získala pochvalné recenze a (zatím jedinou) nominaci na francouzskou výroční cenu César. Při natáčení se seznámila se svým budoucím manželem i častým filmovým partnerem Vincentem Casselem. Oba na svou první úspěšnou spolupráci hned o rok později navázali v komediální romanci Come Mi Vuoi a brutální gangsterkou Dobermann – válka gangů, které se nadšených ovací dostalo především od mladšího publika. I v dalších letech se Monica objevuje ve francouzských snímcích mladých tvůrců vedle hvězd tamního filmu, jakými jsou Mathieu Kassovitz (Le Plaisir (et ses petits tracas) - 1998), Tchéky Karyo (Comme un poisson hors de l'eau - 1999) či právě Vincent Cassel (s Monicou opět vytvořili filmový pár v dramatu Méditerranées – 1999).
Od režiséra Stephena Hopkinse, kterého Bellucciová zaujala výkonem ve snímku Byt, pak přišla nabídka na úlohu manželky bohatého advokáta obviněného z vraždy (hrál ho Gene Hackman) v thrilleru Podezření. Podezření sice mezi nejúspěšnější tituly řadit nelze, přesto díky němu přišly i další hollywoodské nabídky. Paradoxně však právě v době amerického debutu získala Monica role, které ji nakonec proslaví téměř po celém světě – v Evropě. Ital Giuseppe Tornatore totiž do svého filmu Malena (2000), odehrávajícím se v roce 1941, obsadil Bellucciovou a dosahl sním (i díky jejímu výbornému hereckému výkonu) mezinárodních i domácích úspěchů. Úspěšný byl i francouzský dobrodružný snímek Společenství vlků – Hon na bestii (2001). V něm se Bellucciová coby agentka papežského státu s Vincentem Casselem na plátně „pouze“ míjí.
Asterix a Obelix: Mise Kleopatra (2002), další film podle populárního francouzského comicsu o dvojici Galů, statečně bojujících proti Římu, si Bellucciová zahrála roli, po které touží generace hereček - okouzlující egyptskou vládkyni Kleopatru. A nic na tom nemůže změnit ani fakt, že se jedná pouze o vedlejší postavu ve ztřeštěné komedii, která si tropí žerty z leckoho a lecčeho. Setkává se na plátně znovu se svým manželem: ve filmech jako Zvrácený od Gaspara Noého či v kriminálním snímku Tajní agenti (2004). Romantickou komedii Ricordati di me (2003) o setkání s dávnou středoškolskou láskou se pak Monica natáčela v rodné Itálii.
Z hollywodských nabídek si v poslední době Bellucciová vybrala průměrný akční thriller Slzy slunce (2003), v němž se po boku Bruce Willise objevuje coby humanitární pracovnice, zachraňující válkou ohrožované Nigerijce. Zahrála si i v jednom z nejambicióznějších projektů přelomu století: ve filmech Matrix Reloaded a Matrix Revolutions hraje roli Persefony. Mel Gibson Monicu Bellucciovou obsadil jako Máří Magdalénu do své verze posledních hodin Ježíšova života, snímku Umučení Krista. V něm herečka hovořící plynně italsky, francouzsky a jen o trochu hůře anglicky musela zvládnout své repliky v aramejštině, dnes již téměř zaniklém jazyce Blízkého východu. V roce 2005 se pak premiéry dočkaly další dva snímky s Bellucciovou: v Čechách natáčená fantasy Terryho Gilliama Kletba bratří Grimmů, v níž se představila v úloze zlé pohádkové královny, a tragikomedie Spikea Lee She Hate Me. Na další šanci si musela počkat až do roku 2007 - v akčním thrilleru Sejmi je všechny zosobňuje prostitutku ohrožovanou nájemnými zabijáky.