Maska krycího jména V
Hlavní výtvarník filmu V jako Vendeta Owen Paterson kromě návrhů jednotlivých scén spolupracoval s režisérem Jamesem McTeiguem a uměleckým ředitelem Stephanem Gesslerem na podobě záhadné masky krycího jména V. Ta není jen pouhým převlekem nebo výrazem teatrální stránky jeho osobnosti či jen přikrývkou jeho ohavně znetvořeného obličeje, ale stává se silným symbolem myšlenky svobody a sama o sobě představuje její vyjádření. Patersonův design vzešel z vzezření krycího jména V v komiksové předloze, jejíž podoba od Davida Lloyda byla inspirována známou škraboškou, která se nosí o každém výročí lidového hrdiny Guye Fawkese. Na Lloydových obrázcích se však políčko od políčka výraz masky mění. McTeigue si vyžádal neměnnou tvář, protože nechtěl používat počítače ani masku toho druhu, u níž by šlo zabudovaným vnitřním systémem plynule měnit výrazy. „Chtěl jsem masku s jedním univerzálním výrazem,“ říká režisér. „Věděl jsem, že když docílíme správného vzhledu masky, půjde změnou intonace, atmosféry a Hugovým hereckým umem do jisté míry měnit, jak se bude jevit na plátně.“
Režisér výslednou podobu masky popisuje jako „mix tradiční masky Guye Fawkese a Harlekýna.“ Forma masky byla záměrně vyrobena z hlíny, na které je vidět mnohem více nedokonalostí, než na moderních formách, které vznikají metodou scaningu daného předmětu do počítače a následného vytvoření formy ze skelných vláken. Odlitý předmět se po opracování a nastříkání pistolí jeví hladký jako hlava porcelánové panenky. „Měli jsme s sebou skvělého sochaře Berndta Wenzela, který postupně vytvořil sedm návrhů z hlíny a tak dosáhl hledaného výrazu,“ říká Paterson. „Potřebovali jsme natolik mnohoznačný výraz masky, aby pod odlišným osvětlením vypadal pokaždé jinak.“ Hugo Weaving tvrdí, že uvést masku v život znamenalo zapojení všech složek. Ačkoliv se mnohé změny výrazu daly dosáhnout svícením a způsobem natáčení, hlavní představitel musel mnohému pomoci modulací hlasu a řečí těla, protože za jeho škraboškou nejsou vidět oči, ústa a ani malý kousek tváře. Pro výraz krycího jména V bylo důležité i posazení hlasu. „Nebál jsem se toho, že by mým dialogům nebylo rozumět, protože jsem věděl, že budou znovu všechny natočeny během postprodukce,“ říká herec. „Ať tak a nebo onak, každý den bylo důležité to, aby za maskou byla stejně vyhraněná postava,“ dodává Weaving.
Oblečení a výzbroj
Weaving také do svého hereckého projevu musel zapojit paruku, klobouk a komplikovaný kostým s mohutným límcem, který mu značně omezoval pohyb hlavy. Jeho kostým vznikl pod vedením návrhářky kostýmů Sammy Sheldonové (Černý jestřáb sestřelen, Stopařův průvodce po Galaxii) a celý Weavingův šatník byl stylizován dle McTeigueových představ, které krycí jméno V zachytil jako křížence skutečného Guye Fawkese a pistolníka.“ Podoba kostýmu krycího jména V vychází z oblečení ze 16. století, ale my jsme ho trochu zjednodušili, aby vypadal upraveně a moderně – je v jistém smyslu futuristicky historický,“ říká Sheldonová, která celek vytvořila kombinací kašmíru, vlny, kůže a přesné kopie tkaného hedvábí ze 16. století. „Klobouk krycího jména V jsme například trochu změnili. Zkrátili jsme jej a zjednodušili, nemá například žádné peří, jak by to bylo ve Fawkesových časech běžné. Podobně je tomu i s zbraněmi hlavního hrdiny – šesti ručně vyrobenými vrhacími noži, jež odrážejí dobový i moderní design. „Když rozevře svůj plášť, chtěl jsem, aby to vypadalo, že se na vás vycení kovové zuby,“ osvětluje McTeigue. „Náš zbrojíř Simon Atherton na nožích a jejich kovových pouzdrech odvedl spoustu vynikající práce.“ Krycí jméno V také používá svérázné navštívenky – růže odrůdy Violet Carsonová, jež ve filmu zastupuje odrůda Grand Prix. Oddělení rekvizit každý den kupovalo několik tuctů růží odrůdy Grand Prix v plném rozpuku, aby se mohly v případě potřeby kdykoliv použít.
Vzhled Natalie Portmanová, která ztvárnila společnici hlavního hrdiny, Evey Hammondové, byl oproti komplikovanému kostýmu Hugo Weavinga mnohem menší tvůrčí výzva, ale v jednom ohledu na ni neměl nikdo ze zúčastněných herců a tvůrců: v jedné scéně, kdy je Evey uvězněna a mučena, aby prozradila identitu krycího jména V, si před kamerou musela nechat vyholit hlavu. Na samotný akt vyholování vlasů byl najat filmový kadeřník Jeremy Woodhead. „Báječné bylo, že jsem se na chvíli mohla zbavit oné ženské marnivosti,“ říká Portmanová. „Jako žena strávím před zrcadlem spoustu času – kdybychom všechny ty chvíle daly dohromady, vyšetřily bychom minimálně deset let. Je skvělé, že jsem si od toho na chvíli mohla odpočinout. Na druhé straně musím říci, že trvá docela dlouho, než to všechno doroste, takže čím dřív budu mít své kadeře, tím lépe.“