MATCHSTICK MEN – SOUNDTRACK
a dvě krátké recenze na soundtracky k filmům Černý jestřáb sestřelen a Přísaha
Hans Zimmer, evidentně znuděný komponováním rutinních akčních soundtracků, v poslední době přijímá jednu výzvu k experimentu za druhou a jeho filmografie je tak přibarvena o zajímavý ambientně-meditativní titul The Pledge (Přísaha), temnou hříčku Invicible, depresivní experiment The Ring (Kruh) nebo sirovou world music Black Hawk Dawn (Černý jestřáb sestřelen). Aby toho nebylo málo, společně s režisérem Ridley Scottem si udělal malý výlet do 50. a 60. let a pro černou komedii Švindlíři (Matchstick Men) složil hudbu ve stylu Nino Roty s lehkým dotekem citlivého evropského klouzání po povrchu, absurdnosti černé komedie a melancholického rodinného dramatu.
Co se týče inspirací hudbou Nino Roty, můžeme začít u toho, že téma z italského La Dolce Vita v předělené verzi od Zimmera posloužilo jako hlavní motiv i zde. Snad nejproslulejší Rotův soundtrack z filmu Kmotr zazní jako inspirace v závěrečné a perfektní skladbě The Banker´s Waltz. „Rotův zvuk a styl“ vyznívá prakticky z každé skladby, ačkoli byl Zimmer režisérem Scottem přinucen použít v kompozici typický evropský hudební nástroj – akordeon.
Samozřejmě, nějaké výjimky narušující plynulost nikam nespěchající kompozice a lá evropská 50.léta by se tu našly, především divná techno vložka Tuna Fish And Cigarettes a kýčovitá dramatická Shame On You.
Vzhledem k tomu, že se jedná o hudbu ovlivněnou 50. lety, nezapomněl Zimmer přidat ani jazzovou skladbu Carpeteria, pokud byste rozhodovali o koupi toho soundtracku, rozhodně si ji poslechněte. Doporučuji rovněž The Banker´s Waltz, Weird Is Good, No More Pills, především se ale ujistěte, že vám nebude vadit nepříliš moderní zvuk a styl hudby.
Verdikt: Skladatel Zimmer a režisér Scott přesně věděli, jakou hudbu budou ve filmu i na soundtracku mít, proto je nutné přistoupit na jejich hru anebo soundtrack raději vůbec neposlouchat.
Hodnocení: 70 %
DALŠÍ SOUNDTRACKY:
Black Hawk Dawn (režie: Ridley Scott)
Ke snímku Černý jestřáb sestřelen, vyprávějícím o tragické vojenské operaci jednotek Delta Force v Somálském městě Mogadishu, si režisér Scott již po několikáté vybral Hanse Zimmera, který pro film složil nekomfortní těžkou propracovanou hudbu, složenou z převážně etnických hudebních elementů, plnou smutných vokálů, houslí (které si oblíbil v níže recenzované Přísaze) a pomalých ploch. Zároveň použil skutečně syrovou world music, která si nebere s ničím servítky, doplněnou o hutné elektrické kytary, tamní národní strunové nástroje, zvonce, perkuse a skutečně silné, až propichující smyčce. Nechybí ale ani úderná akce (Tribal War) a smutná hrdinská óda (Leave No Man Behind).
Hodnocení: 90%
The Pledge (režie: Sean Penn)
Posmutnělé drama Sean Penna o muži (Jack Nicholson), který se za každou cenu snaží dosáhnou slibu, který kdysi dal, se hudebně nese v tiché, ambientně laděné meditaci, kterou Zimmer složil se svým žákem Klausem Badeltem. Když si připomeneme Badeltovy nevydařené kompozice Piráti z Karibiku a Stroj času, zřejmě se z větší části jednalo o mistrovu práci. Největší podíl soundtracku patří tichým houslím, syntezátorům, akustické kytaře a překrásnému vokálu Alison Moynihanové, jako celek vytvářejí nádherně snový a uspávací účinek. Vrcholem soundtracku je závěrečná skladba You´re Crazy, která někdy v půlce vyvrcholí z temného hučení v naprostý meditativní boom podtrhující tak absurdní závěrečnou pointu filmu. Společně s Black Hawk Dawn se jedná o nejzásadnější dílo Hanse Zimmera za posledních léta.
Hodnocení: 100%