Herečka, která si to z televizního seriálu Beverly Hills 90210 namířila až na samotný hollywoodský Olymp. Coby jednatřicetiletá totiž získala již druhého Oscara za výkon v hlavní ženské roli. Po ceně Akademie z roku 1999 za nezávislé drama Kluci nepláčou stejnou trofej obdržela i o pět let později za sportovní snímek Clinta Eastwooda Million Dollar Baby. Vidět jsme ji mohli také v několika komerčních projektech jako bylo historické dobrodružství Aféra s náhrdelníkem či sci-fi Jádro.
Hilary Swanková pochází z města Lincoln v Nebrasce, kde se 30. července 1974 narodila. Ač vynikala hlavně jako sportovkyně, toužila po dráze herecké hvězdy. Její přání se začalo naplňovat, když se v patnácti přestěhovala společně s matkou do Los Angeles. Obě zde sice zpočátku třely bídu s nouzí, brzy však mladičká Hilary našla prvního agenta a v roce 1991 se objevila v sitcomu Harry a Hendersonovi. Životopis Swankové se zakrátko rozrostl také o zkušenosti s komediálními seriály Evening Shade a Growing Pains, kde si zahrála partnerku tehdy začínajícího Leonarda DiCapria. Na stříbrném plátně debutovala Swanková již v roce 1992, a to v hloupoučké hororové komedii Buffy, zabíječka upírů. Na malou roličku spolubojovnice titulní hrdinky navázala Swanková opět prací v televizi, když účinkovala v sitcomu Camp Wilder – poprvé v úloze, která si zasloužila uvedení v počátečních titulcích.
Další šanci u filmu získala Hilary Swanková jako nevlastní dcera hlavní hrdinky v psychologickému thrilleru Cries Unheard: The Donna Yakkich Story (1994). Stále ještě v roce 1994 se Swanková objevila také v první hlavní roli. Uplatnila totiž své pohybové nadání jako hrdinka teenagerského akčního snímku Nový Karate Kid, navazujícího na dvojici hitů o outsiderovi, jemuž k odvaze bojovat s nepřízní osudu dopomůže starý japonský mistr bojových umění. Ve třetím dílu se staříkovou svěřenkou stává osiřelá dívka, jejímuž otci Japonec vděčí za záchranu života. Neinvenčnímu snímku se ale v pokladnách kin nedařilo zdaleka tolik jako úvodním dílům. Výrazný průlom mladé usměvavé krásky v Hollywoodu nenaznačovalo ani televizní psychodrama Teror v rodině (1996), ani nezávislý akční film Kounterfeit, v němž si to Swanková jako osamělá bojovnice rozdává Swanková s partou vrahů svého bratra.
Ještě v roce 1997 bylo nutno řadit Swankovou hlavně mezi televizní hvězdičky, na obrazovce se tehdy objevila například v hlavní roli dramatu Za každou cenu, zachycujícím rituály spojené s přijímáním do univerzitních společenství, anebo krátkodechém detektivního seriálu Leaving L.A. o týmu vyšetřujícím záhadná úmrtí. Ještě v témže roce získala úlohu ve schematickém, avšak veleúspěšném seriálu Beverly Hills 90210. Jako Carly, svobodnou matku, do níž se zamiluje jeden z hlavních hrdinů seriálu, si však diváci Swankovou příliš neoblíbili a postava byla odsouzena k záhubě ještě před koncem prvního roku svého působení v sérii. Právě díky tomu se ale Swanková mohla pokusit ucházet se o hlavní úlohu v nezávislém snímku Kluci nepláčou (1999). Drama natočené podle skutečného příběhu lesbické dívky vydávající se za muže, která byla po odhalení pravdy znásilněna a zavražděna, nabídlo Swankové klíčovou roli její kariéry: Oscar, Zlatý glóbus a nespočet dalších cen pro téměř neznámou herečku jsou toho ostatně nejpádnějším důkazem.
Náhlý a nečekaný vzestup mezi hollywoodskou smetánku však Swanková zpočátku nedokázala patřičně zužitkovat, vinu na tom měl především nešťastný výběr rolí. Vedlejší úlohu v thrilleru podle scénáře Billyho Boba Thorntona Téměř dokonalý zločin (2000), kde se coby její násilnický manžel objevil Keanu Reeves, následovaly sice role hlavní, avšak ve snímcích pochybných kvalit. Historické drama Aféra s náhrdelníkem (2001) zaujalo hlavně výpravnými kostýmy a účinkováním Christophera Walkena, specialisty na ďábelské záporáky. Katastrofické sci-fi Jádro (2003) o skupině výzkumníků vyslané za záchranou života na Zemi do jejího středu pak vyvolávalo hlavně úsměvy. Mnohem více zaujal thriller Insomnie (2002) o soupeření zákeřného vraha (Robin Williams) a detektiva (Al Pacino) zmítaného výčitkami svědomí ze zabití svého parťáka. Možnou cestu zpět na vrchol pak Swanková naznačila v černé komedii Zkrvená noc (2003) o tom, co všechno může vést k velké dopravní. Za hlavní úlohu televizního dramatu Andělé s ocelovým hlasem (2004) o Alici Paulové, jedné z předních bojovnic za ženská práva z počátku minulého století byla Swanková nominována na Zlatý glóbus.
Další velký úspěch přineslo drama Clinta Eastwooda Million Dollar Baby (2004). Snímek z boxerského prostředí totiž získalo Oscara za nejlepší film roku, oběma nejprestižnějšími filmovými trofejemi, Zlatým glóbem a Oscarem za výkon v roli začínající boxerky Maggie definitivně Swanková potvrdila, že její předchozí úspěchy nebyl rozhodně náhodné a že se z její strany možná budoucnu dočkáme ještě nejednoho pozitivního překvapení. Žel zatím jenom potvrzuje, že jeden výjimečný výkon je následován několika podprůměrnými. Ještě v noirové Černé Dahlii (2006) předvádí mdlou sice, přesto snesitelnou variaci na femme fatale. Už v thrilleru Krvavá sklizeň (2007) je jako hrdinka těkající mezi vírou a vědou zaměnitelná s desítkami televizních krasavic. Snad tedy někdy příště... Rok 2007 se tak pro Swankovou nesl zejména v duchu spolupráce s režisérem a scenáristou Richardem LaGravenesem: v dramatu Mezi řádky je idealistickou učitelkou, v melodramatu P. S. Miluji tě mladou dozrávající ženou, která se vyrovnává se smrtí milovaného manžela.