Gran Torino

27. 3. 2009 - 8:16 | Téma | red

Gran Torino zdroj: tisková zpráva

Osmasedmdesátiletá kinematografická ikona Clint Eastwood je v posledních pěti letech – navzdory přibývajícímu věku – režisérsky mimořádně aktivní (od roku 2004 natočil pět filmů, na šestém právě pracuje), před kamerou se však objevuje zřídka

Osmasedmdesátiletá kinematografická ikona Clint Eastwood je v posledních pěti letech – navzdory přibývajícímu věku – režisérsky mimořádně aktivní (od roku 2004 natočil pět filmů, na šestém právě pracuje), před kamerou se však objevuje zřídka. Ze zmíněné pětice filmů tvoří výjimku jen snímky Million Dollar Baby (2004) a po čtyřech letech natočené psychologické drama Gran Torino, kterým Eastwood údajně završil svoji hereckou kariéru. Postava stárnoucího veterána z korejské války je ale v jeho uměleckém i osobnostním vývoji zásadní. Podobně jako ve snímku Nesmiřitelní (1992) svým téměř „revizionistickým” přístupem demytizoval westernový žánr, včetně málomluvných pistolníků, které sám vždy vytvářel, ve filmu Gran Torino můžeme klíčového aktéra chápat jako pensiovaný (a zmoudřelý) ekvivalent Eastwoodových cynických policistů typu Drsného Harryho. Tedy postav, které se musely brodit v nejšpinavějších případech a používaly stejně brutální metody jako jejich zločinečtí protivníci.

Čerstvý vdovec Walt Kowalski pracoval po celý svůj život jako dělník v automobilce a je to typický americký patriot. Jeho dům zdobí vlajka s hvězdami a pruhy, nijak se netají rasistickými názory a se značnou nelibostí sleduje, jak se v jeho stále více zpustošené čtvrti na předměstí Detroitu zabydlují imigranti. Nechodí ke zpovědi a neskrývá nevraživost vůči svým dvěma synům, jejich manželkám i jejich dětem, kteří se ho všemožně pokoušejí využívat. Největší – a vlastně jedinou – opravdovou láskou i radostí mrzouta, který od nikoho nic nechce, je nablýskaný ford Gran Torino z roku 1972. Elegantního veterána na čtyřech kolech se – naveden partou – pokusí ukrást šestnáctiletý Asiat Thao (Bee Vang) ze sousedství, z přistěhovalecké rodiny z horského národa Hmongů. Navzdory své averzi vůči „žluťákům“ se starý muž postupně spřátelí s jeho emancipovanou sestrou a když pozná, že ve světě ozbrojených pouličních gangů mladík nemá šanci přežít, rozhodne se z něj „udělat chlapa“ a převychovat ho jako by šlo o jeho vlastního syna. Následkem toho se zaplete do konfliktu s členy asiatského gangu...

Eastwood vytvořil úspornými gesty, tlumenou mimikou i přiškrceným hlasovým projevem, místy se omezujícím jen na zlostné zavrčení, nezvyklý portrét zatrpklého samotáře, jenž podle slov svého syna stále žije v padesátých letech, ale který zároveň poznává, že „tahle země není pro starý“. Tváří v tvář „novému“ světu, ve kterém už neplatí stejná pravidla jako kdysi, začíná přehodnocovat vlastní život, poznamenaný traumatickou válečnou zkušeností i hluboce zakořeněnými předsudky. Předsudky o to paradoxnějšími, že – jak dokazuje jeho polské jméno, ale také evropský původ jeho známých – oni „barevní“ přistěhovalci, kteří se nyní rozpínají v „jeho“ zemi, její hranice zřejmě překročili jen o pár desetiletí později než jeho vlastní prarodiče.

Eastwood sice proměnu ústřední postavy poněkud zjednodušuje a současnou americkou realitu, determinovanou střetem kultur, dosti idealizuje, jeho apel se však nemění v žádné moralistní kázání. Režisér sice zpochybňuje tradiční americké konzervativní hodnoty, zároveň ale nesklouzává k „politicky korektní“ proklamaci. Eastwood do svého protirasistického příběhu začleňuje i několik odlehčených míst. K těm nejzábavnějším patří „lingvistická výuka“ mladíka, kterému zestárlý pardál předvádí patřičně jadrnou chlapáckou mluvu, a zmatený „šikmoočko“ se ji vzhledem ke svému věku, původu i životním zkušenostem snaží ad absurdum napodobovat.

Gran Torino sice není nejlepším režisérovým filmem, přesto je to pozoruhodný snímek, který se hlásí – podobně jako jeho hlavní protagonista – ke „staré škole“. Bez vyzrazení jeho „vykupitelské“ pointy jej však není možné v plné šíři recenzovat, respektive přesvědčivěji argumentovat v jeho prospěch. Abychom se nedopustili žádného „spoileru“, zůstaňme u konstatování, že kdyby podobný příběh na prahu osmdesátky natočil John Wayne nebo někdy v budoucnu třeba Sylvester Stallone, jeho vyústění by zřejmě bylo naprosto protikladné k tomu Eastwoodovu.

ČLÁNKY O FILMU

10 let zpátky - Vzpomeňte si na nejlepší filmy roku 2005

10 let zpátky - Vzpomeňte si na nejlepší filmy roku 2005

16. 1. 2015 | Téma | Vojtěch Karlík

Pamatujete si ještě na filmy, na které jste vyrazili do kina před deseti lety? Připravili jsme pro vás takové menší ohlédnutí za nejlepšími filmovými hity roku 2005, které stojí za to vidět i v tom roce letošním. Schválně nám napište, jaké jsou vaše nejoblíbenější snímky. 
Clint Eastwood

Clint Eastwood

14. 4. 2009 | Téma | red

Proslul jako herec v mnoha westernech. Clint Eastwood se narodil roku 1930 do chudé sanfranciské rodiny, která nenabízela příliš velkou životní perspektivu, takže už ve svých dvaceti letech se Clint musel živit, jak jen to šlo
Oscary 2005: původní scénář

Oscary 2005: původní scénář

29. 8. 2008 | Téma | red

Nejlepší původní scénář: Paul Haggis, Robert Moresco za film Crash Nominace: Všech pět filmů k nominovaným scénářům lze řadit k autorským snímkům
Million Dollar Baby

Million Dollar Baby

27. 8. 2008 | Téma | red

„Frankie říkával, že boxování je proti přírodě, že v boxu je všechno obráceně. Abyste dali nejlepší úder, musíte někdy ustoupit
Morgan Freeman

Morgan Freeman

29. 7. 2008 | Téma | red

Jedna z největších černošských hvězd. Patří k největším černošským hvězdám současného Hollywoodu. Za svou dlouhou a velmi úspěšnou kariéru získal Freeman hned čtyři oscarové nominace, proměnil však až tu zatím poslední za boxerské drama Million Dollar Baby
Oscary 2004

Oscary 2004

3. 7. 2008 | Téma | red

Oscarům kraloval Eastwoodův film Million Dollar Baby V noci z neděle 27. na pondělí 28. února 2005 byly v losangeleském Kodak Theatre již po sedmasedmdesáté uděleny ceny Akademie filmových umění a věd neboli Oscary
Oscary 2004: režie

Oscary 2004: režie

3. 7. 2008 | Téma | red

Nejlepší režie: Hollywoodský veterán Clint Eastwood získal za boxerské drama Million Dollar Baby hned trojici nominací (film, režie a mužský herecký výkon v hlavní roli)
Oscary 2004: herec, herečka ve vedlejší roli

Oscary 2004: herec, herečka ve vedlejší roli

3. 7. 2008 | Téma | red

Nejlepší herec ve vedlejší roli: Morgan Freeman za roli Eddieho Scrapa Duprise v dramatu Million Dollar Baby Nominace: Stále populární Alan Alda (proslavil ho televizní M
Oscary za rok 2004 - výsledky

Oscary za rok 2004 - výsledky

3. 7. 2008 | Téma | red

Hilary Swanková

Hilary Swanková

3. 5. 2008 | Téma | red

Dvojnásobná držitelka Oscara. Herečka, která si to z televizního seriálu Beverly Hills 90210 namířila až na samotný hollywoodský Olymp

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

Prequel Šíleného Maxe se odkládá, Furiosy se dočkáme až v roce 2024

16. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Mad Max: Zběsilá cesta patří k tomu nejlepšímu, co na poli akčních filmů vzniklo, a to nejen za posledních deset let.
Padla poslední klapka disneyovského Predátora

Padla poslední klapka disneyovského Predátora

15. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Ani jsme se nenadáli a další Predátor je hotový, respektive míří z placu do postprodukce.
Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

Bondovka Není čas zemřít představuje nové agentky

14. 9. 2021 | Trailery | Adam Homola

James Bond na to nebude v novém filmu sám, to už víme nějakou dobu. A teď se můžete na nové agentky podívat hezky zblízka.
Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

Tom Cruise si může oddechnout. Konečně dotočil další Mission Impossible

13. 9. 2021 | Novinky | Adam Homola

Sedmá Mission Impossible je hotová, ale osmička Cruise ještě pořád čeká.